• جمعه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402022918518
  • خبرنگار : 50534

اختصاص ۵۲ درصد میزان برق مصرفی در استان زنجان به صنایع

اختصاص ۵۲ درصد میزان برق مصرفی در استان زنجان به صنایع

ایسنا/زنجان مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای زنجان گفت: بخش خانگی به لحاظ تعداد، بیشترین مشترکان برق را دارد.

اکبر بیات در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تنها یک درصد مشترکان برق منطقه‌ای این استان مربوط به بخش صنعت است، اظهار کرد: ۵۲ درصد میزان برق مصرفی در این استان به صنایع اختصاص دارد. 

وی با اشاره به تعداد مشترکان برق خانگی، افزود: مشترکان این بخش ۱۸ درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص داده‌اند و بخش کشاورزی نیز با ۲ درصد از مجموع مشترکان، ۱۹ درصد مصرف برق را در این استان دارند.  

بیات اذعان کرد: همکاری مصرف‌کنندگان این انرژی در بخش‌های مختلف موجب می‌شود با کمترین مشکل و عارضه از پیک بار تابستان سال‌جاری عبور کنیم.  

به گزارش ایسنا، به ساعت‌هایی که مصرف برق در کل کشور زیاد است، ساعت اوج مصرف یا پیک مصرف می‌گویند. در ساعات اوج مصرف برق که در اواخر روز است، وسایل روشنایی نیز به جمع مصرف‌کنندگان برق می‌پیوندد، و این در حالی است که مصرف‌کنندگان ثابتی نظیر یخچال و فریزر و ... از قبل در مدار بوده‌اند.

در این صورت است که مصرف انرژی الکتریکی به حداکثر میزان خود می‌رسد و اصطلاحاً به آن پیک مصرف برق می‌گوییم. لازم به ذکر است که در کشورهای پیشرفته صنعتی، ساعات پیک مصرف عموماً در روز اتفاق می‌افتد. در حالی که ساعات پیک کشور ما در تابستان بین ساعات ۱۹ تا ۲۳ و در زمستان بین ساعات ۱۸ تا ۲۲ است. 

به گفته مسئولان برق منطقه‌ای استان زنجان پیک‌بار مصرف برق سال گذشته روز ۲۵ مرداد ماه رخ داد که با برنامه‌های اجرا شده، میزان کاهش مصرف شرکت توزیع برق زنجان ۱۳۰ مگاوات ثبت شد که عملکرد این شرکت در بین شرکت‌های توزیع برق کشور به لحاظ صرفه‌جویی در مصرف و پیک‌زایی ۲.۶ درصد بود.

همچنین به گفته کارشناسان برق منطقه‌ای زنجان پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حداکثر ۶ درصد افزایش مصرف برق داشته باشیم.

گفتنی است سال گذشته در گرم‌ترین روز مرداد ماه رکورد مصرف برق کشور شکسته شد و میزان مصرف برق از ۶۹ هزار مگاوات عبور کرد و پیش بینی می‌کنیم که امسال با رشد تولید و افزایش تعداد مشترکان رکورد جدیدی در مصرف برق کشور ثبت شود و این رقم احتمالا به ۷۳ هزار مگاوات خواهد رسید. 

امسال وزارت نیرو ۱۴۰ برنامه عملیاتی برای عبور موفق از اوج بار تدوین کرده که افزایش در میزان تولید و ظرفیت تامین برق نیروگاه‌ها یکی از مهمترین محورهای این برنامه محسوب می‌شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha