«علیرضا مشرف» به مناسبت روز جهانی ارتباطات اظهار کرد: نبود آمادگی برای ورود به دوره سوم روابط عمومیها یا عصر سوم روابط عمومی، ضمن قرار دادن ما در موضع دفاعی، آسیب پذیری افکارعمومی را تشدید میکند.
وی افزود: در حال حاضر در ایران روابط عمومی در عصر اول توسعه به سر میبرد در حالی که جهان اکنون، در آستانه ورود روابط عمومی به «عصر سوم» است.
مشرف با اشاره به این که هم اکنون نشانههای آسیب پذیری افکار عمومی در برابر شیوهها و وسعت اطلاع رسانی مخالفان و دشمنان، ظاهر شده است، بیان کرد: تقویت روابط عمومی و اطلاع رسانی در کشور از سیاستهای راهبرد دفاعی کشور است.
مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان با بیان اینکه امروز روابط عمومی دانشی را میطلبد که بر اساس آن روابط را تنظیم کند، گفت: این نهاد زمانی میتواند ادعا کند فرهنگی است که بتواند فرهنگ بهتر زیستن را ترویج کند و صد البته که روابط عمومی میتواند یکی از فرصتهایی باشد که افراد بتوانند روابط خود را تنظیم کنند.
مشرف، اساس کار روابط عمومی را گفتوگو دانست و تصریح کرد: زمانی میتوانیم از گفت و گو صحبت کنیم که فهم مشترک وجود داشته باشد و به این درک برسیم که روابط عمومی تنها صرفا تبلیغات نیست و مبنا و ملاک آن این است که افراد با هم مفاهمه داشته باشند و مسائلی که میتواند آسیبرسان باشد را حل کنند.
وی با بیان اینکه فرهنگ سازی از دل روابط عمومی بیرون میآید، اظهار داشت: یکی از ابزارها و فرصتهای روابط عمومی این است که همه را ببیند و مخاطبش همه جامعه باشد و بتواند با زبان پذیرش طرفین مسائل را منتقل کند که برای انجام این کار نیازمند شناخت باورهای جامعه و سازمانهای مرتبط است.
این فعال رسانهای افزود: تمام افراد جامعه، مخاطبان روابط عمومی هستند بنابراین زبان روابط عمومی باید زبان مورد پذیرش همه باشد و این امر نیاز به شناخت کافی از باورهای مردم و سازمانهای مرتبط دارد و زمانی که این شناخت کافی باشد، زمینه برای گفتوگو فراهم خواهد شد.
مشرف با اشاره به اینکه تغییر رفتار حاصل تغییر باور است، افزود: روابط عمومی باید تلاش کند اصلاح روش، رفتار، فرهنگ و باور در جامعه صورت بگیرد و باید خودش را به مردم نزدیک کند و با مردم در ارتباط باشد.
وی خاطرنشان کرد: البته در انقلاب نیز شاهد بودیم که چگونه تغییر رفتارها بر مبنای تغییر باورها توانست سرنوشت جامعه را تغییر دهد.
مشرف با بیان اینکه روابط عمومی های کشور، همگی از شبکههای تبلیغاتی و ارتباطی بهره میبرند، گفت: آنچه این شبکهها را از یکدیگر تفکیک میکند، محتوا است و آنچه یکی را موفق و آن دیگری را ناموفق جلوه میدهد، اندیشه پشت این محتوا است که آن را هدفمند و هوشیار میسازد، به این ترتیب اگر روابط عمومی سازمان موفق نیست، باید این مسئله را به نبود استراتژی ارتباطی در تولید محتوا مرتبط دانست.
مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان با تاکید بر اینکه کار اصلی روابط عمومی، پردازش درست و علمی اطلاعات و بهرهگیری از شبکههای ارتباطی برای انتقال این اطلاعات به مخاطبان است، گفت: روابط عمومی، کنشگر و رابطی است که اطلاعات را از بخش های تخصصی میگیرد و پس از پردازش، آنها را در اختیار مخاطبان میگذارد.
مشرف با اشاره به اهمیت یافتن مخاطب و کاربر در رسانههای عمومی و فضای مجازی خاطرنشان کرد: مخاطب و کاربر امروز ما منفعل و نظارهگر نیستند و ارتباط با او نیز مونولوگ و از بالا به پایین نیست، بلکه امروز باید بپذیریم که مخاطبان و کاربران، مولد هستند و نقش جدی در تولید پیام و توزیع آن دارند.
انتهای پیام
نظرات