ابوذر فردنژاد، شامگاه(جمعه، ۲۲ اردیبهشت) در دومین همایش گرامیداشت هفته ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزشهای باستانی، اظهار کرد: ورزشهای زورخانهای به عنوان یک ورزش آیینی و ملی باید احیا و تقویت شود تا ضمن رشد و گسترش ورزش، بتوانیم فرهنگ پهلوانی و اخلاق نوعدوستی در جامعه را ترویج کنیم.
وی افزود: ورزش زورخانهای پیشینهای پرافتخار در فرهنگ و تمدن ایران دارد و اخلاق و معنویت را در جامعه ترویج میکند، بنابراین باید با برنامهریزی مناسب این ورزش را به جایگاه اصلی آن در منطقه بازگرداند.
به گزارش ایسنا، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آران و بیدگل، افزود: ورزش پهلوانی، تلفیقی از فرهنگ و سنت ایرانیان و آموزههای اسلام است که در طول تاریخ، موجب کاهش آسیبهای اجتماعی شده است به همین دلیل ترویج و توسعه آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: در تقویم رسمی کشور روز ۱۷ شوال برابر با سالروز نبرد حضرت علی(ع) با عمروبن عبدود در جنگ خندق آغاز هفته ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزشهای باستانی است تا الگویی برای ورزشکاران و جوانمردان ارائه شود.
فردنژاد تصریح کرد: شهرستان آران و بیدگل صاحب ۵۰۰ باستانیکار و ۹ زورخانه است که ۲۳۰ نفر آنها رتبهبندی شدهاند و یکصد نفر آنها دارای رتبههای هفت و هشت و ۹ با سابقه بالای ورزش پهلوانی و زورخانهای هستند.
فرهنگ پهلوانی ریشه در فرهنگ ایران دارد
همچنین مدیر باشگاه صاحبالزمان(عج) نوشآباد، گفت: ترویج فرهنگ پهلوانی را نمیتوان فقط به یک روز و یک هفته محدود کرد، فرهنگ پهلوانی ریشه در فرهنگ و مذهب ما دارد و انتظار داریم همه دستگاههای فرهنگی و ورزشی برای تقویت و ترویج فرهنگ پهلوانی در جامعه امروز توجه نشان دهند.
سید محمد مستوری افزود: زورخانهها علاوه بر تربیت جسم به دنبال تربیت روح و ترویج اخلاق نیکو هستند و آداب و رسوم خاصی دارند. ورودی زورخانهها را کوتاهتر و کوچکتر از درهای معمولی میسازند تا ورزشکار به حالت خضوع وارد زورخانه شود و سقف بلند و گنبدی شکلی دارد که شبیه مسجد است.
وی اظهار کرد: احترام به هماورد خوی جوانمردی، رخصت گرفتن نماد احترام به پیشکسوتان و گلریزان نشانه بخشندگی است. از اینرو آداب ورزشهای زورخانهای، این ورزش را به آیین نوعدوستی و تربیت اخلاقی تبدیل کرده است.
مستوری گفت: باشگاه صاحبالزمان نوشآباد در سال ۱۳۳۰ توسط مرحوم سید ماشاالله مستوری راهاندازی شده و تاکنون چراغ آن با حضور ورزشکاران روشن مانده است، اما همه زورخانهها نیازمند حمایت و توجه مسئولان است.
یک باستانیکار پیشکسوت گفت: ورزش باستانی شامل سه بخش است که قسمت شِنو همراه با نرمشهای پشت تخته اجرا میشود و مرشد شعرهایی با موضوع و مفهوم پند و اندرز میخواند و ورزشکار باید بشنود و ارشاد شود.
محمد کمال نوشآباد افزود: حرکت دوم ورزش زورخانهای، میل گرفتن به نشانه گرز در جنگ است و از زمان صفویه به میل و کباده تغییر شکل داده است. حرکت آخر نیز پا زدن است که همراه با انواع چرخ و شیرینکاری است که در آخر با دعا برای سلامتی و عاقبت بخیری همه مردم تمام میشود.
دومین همایش گرامیداشت هفته ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزشهای باستانی در باشگاه صاحبالزمان نوشآباد با برنامههای متنوع باستانی، اجرای هنرهای فردی و تجلیل از پیشکسوتان این ورزش با حضور باستانیکارانی از آران و بیدگل، زواره، سفیدشهر، علیآباد، کاشان، محمدآباد، نوش آباد، یزد و یزدل برگزار شد.
انتهای پیام
نظرات