• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1402022013119
  • خبرنگار : 71664

اعلام نتایج معادل‌سازی فعالیت‌ آموزشی اعضای هیئت‌علمی تا ۳ ماه آینده

اعلام نتایج معادل‌سازی فعالیت‌ آموزشی اعضای هیئت‌علمی تا ۳ ماه آینده

رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم‌پزشکی با اشاره به طرح این مرکز برای مرتفع کردن مشکلات ارتقاء اعضای هیئت‌علمی مراکز مطالعات و توسعه برنامه‌درسی، گفت: ۷۰ درصد امور مربوط به این طرح انجام شده و نتایج معادل‌سازی فعالیت‌های آموزشی اعضای هیئت‌علمی مراکز مطالعات و توسعه آموزش طی ۲ تا ۳ ماه آینده اعلام می‌شود.

دکتر آیین محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره معادل‌سازی  فعالیت‌های آموزشی اعضای هیئت‌علمی علوم‌پزشکی گفت: میزان فعالیت اعضای هیئت‌علمی گروه‌های آموزشی به طور کامل مشخص است. فعالیت اعضای هیئت‌علمی مراکز مطالعات و توسعه آموزش به صورت کلاسیک متناسب با آیین‌نامه ارتقاء نیست، در حالی که این افراد، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که اعضای هیئت‌علمی در مراکز مطالعات و توسعه برنامه درسی نداشته باشند، خاطرنشان کرد: این افراد تکالیف متعددی درخصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی برعهده دارند.

رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم‌پزشکی درباره نحوه عملکرد اعضای هیئت‌علمی مراکز مطالعات و توسعه آموزش توضیح داد: طرحی را با مشارکت ۱۸ دانشگاه برای این افراد راه‌اندازی کردیم. مجموعه فعالیت اعضای هیئت‌علمی مراکز مطالعات و توسعه آموزش جمع‌آوری شده و معادل‌سازی می‌شود. پس از اینکه اطلاعات معادل‌سازی شد به هیئت‌ممیزه مرکزی اعلام می‌شود. در این طرح، ارزش‌گذاری عینی و تشویق اعضای هیئت‌علمی به منظور انجام کار آموزشی و توسعه آموزشی فراهم شده است.

دکتر محمدی با بیان اینکه طرح مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم‌پزشکی می‌تواند مشکلات ارتقاء اعضای هیئت‌علمی مراکز مطالعات و توسعه برنامه‌درسی را مرتفع کند، افزود: ۷۰ درصد امور انجام شده است و نتایج معادل‌سازی فعالیت‌های آموزشی اعضای هیئت‌علمی طی ۲ تا ۳ ماه آینده اعلام می‌شود.

حداقل‌های موردنیاز توانمندسازی به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ می‌شود

رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم‌پزشکی در پاسخ به این پرسش «آخرین وضعیت تدوین برنامه جامع توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در دو شاخع مجزا، اعم از توانمدسازی مدیران ستادی معاونت آموزشی و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی توسط کمیته رشد و بالندگی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟» گفت: توانمدسازی در دو شاخه مجزا انجام شده است. سلسله برنامه‌های آموزشی مدیران مراکز توسعه آموزشی "EDC" و مدیران آموزشی برگزار کرده‌ایم.

وی در ارتباط با دوره‌های آموزشی برگزار شده توضیح داد: حدود ۵ دوره آموزشی برای مدیران برگزار کردیم و این دوره‌ها مورد استقبال مدیران قرار گرفت. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم‌پزشکی می‌خواست که تعامل خوبی در این دوره‌ها شکل‌بگیرد و به همین منظور دوره‌های آموزشی را با ظرفیت ۱۰۰ و حداکثر ۱۵۰ نفر شرکت‌کننده برگزار کردیم. این دوره‌های آموزشی در سال آتی نیز ادامه خواهد داشت.

دکتر محمدی یک برنامه جامع به منظور توانمدسازی اعضای هیئت‌علمی به رشته تحریر درآمده است، خاطرنشان کرد: مقاطع تحصیلی در این برنامه جامع تفکیک شده‌اند. هدف از تدوین برنامه جامع این است، هنگامی که یک فرد متقاضی جذب در هیئت‌علمی می‌شود یا یک استاد دانشگاه می‌خواهد از «استادیاری» به «دانش‌یاری» ارتقاء یابد، حداقل‌های موردنیاز، اهداف آموزشی و سرفصل دروس برای این افراد درنظر گرفته شده باشد. این موضع تصویب شده و برای هیئت‌ممیزه مرکزی ارسال‌کرده‌ایم.

رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم‌پزشکی ادامه داد:. ما درنظر داریم که در زمینه آموزشی هم اقداماتی انجام دهیم و آن را به دانشگاه‌ها ابلغ کنیم. در نظرداریم که فعالیت دانشگاه‌ها در زمینه توانمندسازی یکسان باشد. این موضع به این معنا نیست که دانشگاه‌ها در زمینه توانمنسازی محدود می‌شوند. حداقل‌های موردنیاز از سوی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در زمینه توانمدسازی اعلام می‌شود و همچنین دانشگاه‌ها می‌توانند در هر موردی که می‌خواهند برنامه توانمدنسازی را اجرا کنند.

ماموریت‌های ویژه برای فعالیت‌های قطب‌های علمی علوم‌پزشکی تعریف می‌شود

دکتر محمدی درباره بازنگری آیین‌نامه ارزشیابی و تعیین وضعیت قطب‌های علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گفت: آیین‌نامه جدید، تدوین، تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. براساس آیین‌نامه جدید، تمام قطب‌های علمی کشور را از منظر امکانات، فعالیت‌ها، اعضای هیئت‌علمی و برون‌دادها مورد بررسی کامل و ارزیابی قرار دادیم. تعدادی از قطب‌های علمی توانستند مجوز «تمدید قطب» را کسب کنند. 

رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم‌پزشکی ادامه داد: حدود 50 قطب علمی در کشور وجود داشت که 41 قطب توانستند پس ارزیابی‌های به عمل آمده، مجوز تمدید قطب را از آن خود کنند. 

وی با بیان اینکه درنظر داریم ماموریت‌های ویژه برای این قطب‌ها تعریف کنیم، توضیح داد: آیین‌نامه بازنگری قطب‌ها نهایی و ارزیابی قطب‌ها براساس این آیین‌نامه انجام و به مراکز ابلاغ شد. درنظر داریم که ماموریت‌های ویژه برای قطب‌های علمی کشور تعیین کنیم که در ارزیابی‌های آینده بدانیم که یک قطب چه فعالیت‌هایی انجام داده ات و برای دست‌یابی  به مرجعیت باید چه اقداماتی را انجام داده باشد.

متدهای نوین آموزشی باید وارد کشور شود/ به استفاده از روش‌های نوین اعتقاد داریم

دکتر محمدی درباره ضرورت تامین اعتبار افزایش ظرفیت رشته‌پزشکی در دانشگاه‌ها گفت: ما در مرکز مطالعات وظیفه حفظ و ارتقاء آموزش پزشکی را بر عهده داریم. به منظور حفظ کیفیت آموزش پزشکی می‌بایست از روش‌های جدید آموزشی استفاده کنیم. روش‌های نوین آموزشی را باید وارد کشور کنیم که این متودهای آموزشی را می‌بایست آموزش داد و توانمندسازی کرد. دانشگاه‌ها باید نظارت شوند که به دلیل استفاده از متدهای جدید دچار افت نشوند. 

وی ادامه داد: به طور قطع، هنگامی که ظرفیت رشته‌های پزشکی افزایش می‌یابد اما اعتبار مورد نیاز تخصیص داده نمی‌شود، کیفیت آموزشی افت می‌کند. ما تلاش می‌کنیم که با بکارگیری روش‌های مختلف، کیفیت آموزشی را حفظ کنیم. به طور مثال، آموزش مجازی که در دوران کرونا بکار گرفتیم. شاید بتوان گفت، ایران در زمینه ادامه فعالیت آموزشی دانشگاه‌ها پیشروترین کشور دنیا در دوران پاندمی کرونا بود. در ماه‌های نخست این بیماری، فعالیت آموزشی پیشرفته‌ترین دانشگاه‌ها متوقف شد. به واسطه فراهم‌بودن زیرساخت‌های لازم، آموزش را در کمتر از 3 ماه به سمت آموزش مجازی تغییر دادیم و این موضوع هیچ خللی در امر آموزش ایجاد نکرد.

رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم‌پزشکی خاطرنشان کرد: درنظر داریم که از شبیه‌سازهای پزشکی، فناوری‌های نوین، آموزش مجازی و روش‌های تدریس عمومی برای آموزش بهره ببریم. بدیهی و روشن است اگر اعتبار مورد نیاز افزایش ظرفیت پزشکی تامین نشود بهره‌گیری از روش‌های نوین نمی‌تواند نتیجه مطلوبی حاصل کند.

وی گفت: ما به استفاده از آموزش مجازی صرف در تمام رشته‌ها و به ویژه علوم‌پزشکی اعتقاد نداریم. روش آموزشی مدنظر، آموزش ترکیبی است. یک طراحی آموزشی باید انجام شود به نحوی که مباحث نظری به صورت مجازی آموزش داده شود و  دانشجو برای مباحث دیگر در محبط واقعی و در مواجهه با بیمار واقعی آموزش بییند. آموزش مجازی فقط سبب کاهش بار آموزشی می‌شود و دانشجو با آمادگی قبلی وارد محیط عملی می‌شود.

وی ادامه داد: هنگامی که یک دانشجو می‌خواهد یک کار عملی را فرا بگیرد، مباحث تئوری را به صورت مجازی آموزش می‌بیند. پس از اینکه مباحث نظری را آموزش دید، وارد مرحله کار با شبیه‌سازها می‌شود و در نهایت وارد عرصه کار عملی می‌شود. این موضع در تمام دنیا به این شکل است. ما به این موضع اعتقاد داریم و در دوران کروان دروس تئوری را  به صورت مجازی ارائه دادیم. ارائه دروس نظری به صورت مجازی، هیچ خللی در بخش عملی وارد نکرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha