• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402021911908
  • خبرنگار : 50161

زورخانه‌های زنجان فرهنگ پهلوانی مشق می‌کنند

زورخانه‌های زنجان فرهنگ پهلوانی مشق می‌کنند

ایسنا/زنجان فرهنگ پهلوانی، شاه‌کلید حوزه ورزش به ویژه رشته‌هایی که ریشه در فرهنگ ما ایرانیان دارد، بوده اما شاید با حرفه‌ای شدن ورزش، کمتر از این ارزش ماندگار یاد می‌شود.

ورزش حرفه‌ای ایجاب می‌کند که ورزشکاران و مهم‌تر از آن سرمایه‌گذاران این عرصه فارغ از موضوع سلامت و نشاط، به نتایجی که ورزشکاران در این حوزه کسب می‌کنند، نگاه ویژه‌ای داشته باشند، از این‌رو در هر عرصه‌ای که نتیجه‌گرایی بر روح و ضمیر اصلی آن فعالیت در اولویت قرار گیرد، ناخودآگاه مباحث مهمی چون منش پهلوانی کمرنگ‌تر شده و به مرور فراموش خواهد شد.

تاریخ گواه این ادعا است که ایران باستان در حوزه ورزش آنچه را که سرلوحه خود قرار داده، چیزی فراتر از سلامت جسم است؛ چرا که اگر قرار باشد جسم فارغ از روح جلا یابد، این فعالیت رنگ و بوی پهلوانی به خود نخواهد گرفت، از این‌رو زورخانه‌های ایران از قدیم‌الایام محل گرد آمدن انسان‌هایی است که منش پهلوانی را سرلوحه فعالیت خود قرار داده و در این راه ثابت‌قدم بودند.

۱۷ شوال، روزی است که از آن به عنوان روز فرهنگ پهلوانی یاد می‌شود، فرهنگی که امروز به واسطه حرفه‌ای‌گری در عرصه ورزش، محدود به ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی شده و کمتر در سایر رشته‌ها شاهد بروز و ظهور این منش که یک اصل در ورزش به شمار می‌رود، هستیم، به همین خاطر ضروری است تا مسئولان امر با نگاهی جدی‌تر به این موضوع، فرهنگ پهلوانی را به سایر رشته‌ها نیز تعمیم دهند.

زورخانه‌های زنجان فرهنگ پهلوانی مشق می‌کنند

آثار فعالیت زورخانه‌های ایران در گذشته و امروز بیانگر آن است که این مکان‌های ورزشی که باید به واقع از آن به عنوان اماکن مقدس یاد کنیم، محفلی برای باز کردن گره‌های ناگشودنی مردم بود، گره‌ای که امروزه با سرسخت‌ترین دندان هم باز نمی‌شود اما با ترویج فرهنگ نتیجه‌گرایی به جای فرهنگ پهلوانی در حوزه ورزش، شاهد تکرار گشایش‌های گذشته نبوده و یا محدود به همان زورخانه‌ها شده است.

سرایت روحیه پهلوانی، مرام جوانمردی و اخلاق اسلامی در همه رشته‌های ورزشی یک ضرورت انکارناپذیر در برهه کنونی است، به طوری که مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان، تحقق ترویج این فرهنگ را علاوه بر وظیفه فردی، جزو وظایف نهادهای متولی دانسته و تاکید می‌کند: باید در این زمینه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که فرهنگ پهلوانی در همه رشته‌های ورزشی تسری پیدا کند.

جواد بازرگان با بیان اینکه از گذشته تا به امروز خروجی گود زورخانه‌ها چیزی جز جوانمردی نبوده و این خود سرمنشاء فرهنگ پهلوانی است، اظهار می‌کند: وقتی صحبت از فرهنگ پهلوانی می‌کنیم، این بدان معنی است که این فرهنگ ریشه در میراث ما ایرانی‌ها دارد، از این‌رو نباید به سادگی از کنار آن رد شویم، به همین خاطر ترویج فرهنگ پهلوانی وظیفه ملی و اخلاقی ما است.

زورخانه‌های زنجان فرهنگ پهلوانی مشق می‌کنند

حال که بار اصلی ترویج فرهنگ پهلوانی در برهه کنونی بر دوش زورخانه‌ها افتاده است، یکی از برنامه‌های اولویت‌دار در این زمینه، ایجاد چنین بستری در مناطق روستایی است، موضوعی که رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی استان زنجان نیز بر آن صحه گذاشته و یادآور می‌شود: این آمادگی را داریم که نسبت به تجهیز زورخانه و تربیت نیروی انسانی در این زمینه اقدام کند.

محمود میرزایی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای توسعه این ورزش، مطالبه‌گری است، خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه هیچ مشکلی به لحاظ نیروی انسانی در این رشته نداشته و قادر هستیم در امر استعدادیابی نیز ورود جدی داشته باشیم، از این رو با توجه به شناختی که از استعدادهای مناطق روستایی در این رشته داریم، امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این مهم دست یابیم.

مشق پهلوانی جزو درس‌هایی است که نیاز به کسب مدرک آکادمیک نداشته و همین ویژگی باعث شده است تا از قدیم‌الایام منش پهلوانی جزو فرهنگ لاینفک ما ایرانی‌ها به شمار رود. فراموش نکنیم که قرار باشد فرهنگ پهلوانی را محدود به یک روز در سال کرده و مشق منش پهلوانی را فقط بر دوش ورزش زورخانه‌ای بگذاریم، دیری نخواهد پایید که پهلوانان که زمانی نمی‌مردند، محدود به قاب عکس روی دیوار شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha