• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402021911855
  • خبرنگار : 50622

معاون بهبود و تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز:

نظارت بر بازار با کار جهاد کشاورزی سنخیتی ندارد

نظارت بر بازار با کار جهاد کشاورزی سنخیتی ندارد

ایسنا/البرز معاون بهبود و تولیدات دامی استان البرز گفت: جهاد کشاورزی موظف است به بهبود و کاهش بیماری‌های دامی و افزایش ضریب تبدیل در واحدهای پرواری و بهبود دامی بپردازد، بنابراین نظارت بر بازار برای همکاران ما وقت گیر و دارای حواشی زیادی است و سنخیتی هم با طبیعت کار جهاد ندارد.

اصغر حیدری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه استان البرز با توجه به استقرار شرکت‌ها و موسسات تحقیقات ملی دامی و کشاورزی در بسیاری از تولیدات این حوزه سرآمد سایر استان‌هاست؛  گفت: استان البرز کوچکترین استان کشور است و قریب به ۶۰ هزار هکتار آن برای کشاورزی استفاده می‌شود اما با استقرار ۹ موسسه ملی وتحقیقاتی مانند موسسه تحقیقات نهال و بذر، موسسه تحقیقات دامی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و... در بخش بهره وری و تولیدات دامی و کشاورزی سرآمد استان های کشور است.

وی با اشاره به اینکه رسالت اصلی جهاد کشاورزی و معاونت بهبود تولیدات دامی امنیت غذایی و تامین سبد غذایی مردم و سپس صادرات مازاد مصرفی است افزود: جهاد کشاورزی با توجه به تعهدات خود در زمینه تامین و امنیت غذایی بازار داخلی تلاش کرده با توجه به پتانسیل های استان آن را تامین و بهبود بخشد و با توجه به برآورد سرانه مصرف مواد غذایی و با توجه به تولید بیشبود یا کمبود آن در نظر گرفته می شود.

سال گذشته ۵۰۶ هزار تن شیر تولید کردیم

وی با بیان اینکه براساس آمار سرانه مصرف شیر در کشور ۱۱۱ کیلوگرم در سال به ازای هر نفر  است افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰۶ هزار تن تولید شیرخام در سطح استان داشتیم. در واقع تولید شیر یک مزیت در استان ماست و مازاد مصرف آن به سراسر کشور فرستاده می شود. بزرگترین گاوداری کشور با ۲۰ هزار راس در استان البرز قرار دارد که روزانه ۲۹۰ تن شیر تولید می کند.

معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد ادامه داد: رکورد سرانه تولید توسط هر راس گاو در استان ۳۶.۶ لیتر است در حالی که این رقم در سایر استان ها عدد ۳۲ برآورد شده است.

حیدری ادامه داد: در سال گذشته استان به لحاظ پتانسیل ها و توانمندی های خود حدود ۱۷ هزار تن گوشت قرمز، حدود ۱۳ هزار تن گوشت مرغ، ۸۵ هزار تن تخم مرغ و ۴۷۰ تن عسل تولید کرده که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است.

گسترش مرغداری ها در استان امکان پذیر نیست

وی با اشاره به اینکه البرز مقام هفتم در تولید تخم مرغ را دارد افزود: در بخش مرغ فقط ۱۰ درصد تولید مورد نیاز استان را در اختیار داریم و مابقی را از سایر استان‌های کشور مانند گیلان و مازندران وارد و توزیع می‌کنیم و پس نقشی در قیمت گذاری یا افزایش آن نداریم و این امر در حیطه فعالیت ستاد تنظیم بازار و معاونت بازرگانی است. از طرف دیگر به خاطر مساحت کم استان اقدامی در جهت توسعه مرغداری نمی توانیم انجام دهیم. استان‌های دیگر نظیر مازندران و گیلان آنقدر وسیع هستند که با داشتن شرایط آب و هوایی مرطوب بهترین مناطق برای مرغداری را دارند و در زمینه تولیدات آن موفق تر هم هستند. اگر در استان البرز بخواهیم مرغداری را بیشتر از ظرفیت فعلی افزایش دهیم به واسطه آب و هوای خشک تر و شاهراه بودن استان در تردد به سایر استان ها، در گسترش بیماری‌های طیور هم دچار مشکل می شویم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اظهار کرد: استان البرز به لحاظ عملکرد دامی و کشاورزی، باغداری، تغذیه و واکسیناسیون به موقع دام و طیور، بهداشت و مدیریت گله به واسطه ارایه کمک و دانشی که همکاران و تولیدکنندگان و موسسات تحقیقاتی دارند مقام برتر را در کشور به خود اختصاص داده است.

ضرورت اصلاح نژاد دامی 

وی با اشاره به ضرورت اصلاح نژادی در دامداری گفت: بهبود و ارتقا و اصلاح نژادی دام و تعییر به سمت گله های پر بازده از اقدامات جهاد کشاورزی و بخش معاونت بهبود است. به عنوان مجری طرح های اصلاح نژاد به دنبال نژادهای پر بازده و دو منظوره هستیم. در این راستا پرورش گاوهای سیمینتال که هم تولید گوشت بالا و هم شیرده هستند و گاوهای پرشیر هلشتاین مدنظر است، لذا به واسطه پروژه ها و اعتبارات تخصیصی در حال کار بر روی اصلاح نژاد گله ها هستیم .

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد گاوهای استان از نژاد هلشتاین هستند ادامه داد: بر اساس برنامه توسعه و افزایش بهره وری و تولید باید هر سال یک یا دو درصد از این نژاد کاسته و به نژادهای دومنظوره اضافه کنیم. بنابراین بخشی از اعتبارات ملی و استانی جهاد به تهیه اسپرم گاو سیمینتال اختصاص یافته تا پس از خرید توسط جهاد به صورت رایگان در نوبت اول در اختیار واحدهای تولیدی دام قرار گرفته و پس از تشویق و ترویج این نژاد سال بعد خودشان جهت خرید اقدام نمایند. همچنین در بخش روستایی علاوه بر آموزش و اصلاح نژاد گاو های شیرده، در خصوص اصلاح نژاد گوسفند به نژاد رومانوف هم اقدام شده است.

نظارت بر بازار با کار جهاد کشاورزی سنخیتی ندارد

حیدری در خصوص بحث نظارت بر بازار گفت : وظیفه جهاد کشاورزی تامین، تولید و تلاش برای افزایش بهره وری و ثمربخشی تولیدات است. جهاد کشاورزی موظف است به بهبود و کاهش بیماری‌های دامی و افزایش ضریب تبدیل در واحدهای پرواری و بهبود دامی بپردازد. بنابراین نظارت بر بازار برای همکاران ما وقت گیر و دارای حواشی زیادی است و سنخیتی هم با طبیعت کار جهاد ندارد و درخواست کرده‌ایم این مسئولیت از جهاد منفک شده و بر عهده عزیزانی که در تعزیرات و نظارت بوده و دارای علم و فن هستند قرار گیرد.

وی در خصوص پرورش زنبور عسل در استان افزود: فقط ۲۰ درصد ارزش غذایی و کار زنبور تولید عسل است و از لحاظ تاثیری که زنبورها در باروری باغات و گیاهان دارند در استان پرورش و نگهداری آن مورد توجه جهاد بوده است. میزان تولید عسل هم در استان مانند سایر تولیدات ما تابعی از دما و بارش بوده و هر سال متفاوت است. در حال حاضر استان حدود ۷۶۰ زنبوردار و ۷۶ هزار کلونی زنبور را در اختیار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha