• پنجشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402021408605
  • خبرنگار : 71541

جنگ نابرابر فروش هواپیما بدون تضمین خدمات!

جنگ نابرابر فروش هواپیما بدون تضمین خدمات!

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در حالی در جنگ نابرابر صنعت هوایی قرار گرفته‌ایم که ۱۰ فروند از ۱۳ هواپیمای برجامی زمین‌گیر است و حتی قطعات و نشریات این هواپیماها را هم در اختیارمان قرار نمی‌دهند.

به گزارش ایسنا،   بعد از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر قرارداد خرید و تهیه ۲۰۰ فروند هواپیما را با برخی هواپیماسازهای جهان همچون بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی ای‌تی‌آر به امضا رساند اما با سنگ‌اندازی‌های سیاسی دولت ترامپ و اعمال تحریم‌های جدید، این قراردادها ناکام ماند.

هر چند پیش از این، تعداد ۱۱ هواپیما شامل هواپیماهای ATR به واسطه برجام به ایران وارد شده بود که البته همان زمان هم انتقاداتی در خصوص مناسب نبودن این هواپیماها از نظر اقلیمی با آب و هوای ایران مطرح بود و از طرفی موضوعاتی از قبیل زمینگیر شدن هواپیماهای برجامی و بدعهدی شرکت‌ها در فروش قطعه و نشریات هم مطرح شد.

حتی سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره سرنوشت هواپیماهای برجامی گفته بود که چندین فروند هواپیماهای ATR برجامی به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر است و شرکت فروشنده ATR هیچ سرویس و قطعه‌ای برای تعمیرات این هواپیما به ایران نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید

چرا ساختن هواپیما برای ایران ضرورت دارد؟

آواز دهل هواپیماهای برجامی!

۱۰ فروند از ۱۳ هواپیمای برجامی زمین‌گیر است

به‌تازگی نیز محمد محمدی‌بخش - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری - با طرح این پرسش که چرا اصلا باید در ایران هواپیما بسازیم؟ گفت: ما را تحریم کردند و اعلام کردند که اگر بتوانیم نمی‌گذاریم یک پیچ هم وارد ایران شود؛ در واقع شرایط ما در حال حاضر تحریم نیست بلکه جنگ نابرابر است؛ ما حتی هواپیمای تحریمی خریداری کردیم و قرار بود به ما قطعه و نشریات بدهند که ندادند و اکنون از ۱۳ هواپیمای برجامی، ۱۰ هواپیما زمینگیر است.  

معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: از طرفی ما در هر زمینه‌ای توانمندی کردیم تحریم یا بی‌اثر شده یا کم‌اثر شده اما هر جا که نقص نشان دادیم، فشار را بیشتر کردند. این نشان می‌دهد در این شرایط جنگ نابرابر ما باید بتوانیم با مشکلات مقابله کنیم.

همانطور که محمدی‌بخش تاکید می‌کند، ایکائو می‌گوید باید دانش هوانوردی بدون تبعیض گسترش یابد، اما آمریکا حتی از ارسال نشریات هوانوردی هم به ایران خودداری می‌کند. آنها به ما هواپیمای برجامی فروختند، اما قطعات آن را ندادند، در این شرایط باید ایمنی را حفظ کنیم و صنعت هوایی را سرپا نگه داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۴ ۱۵:۵۷

اگر ساختن هواپیما انقدر راحت بود که چین و شوروی سابق الان باید سازنده اول جهان میشدن

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۴ ۱۶:۳۷

خوبه خبر نگاران خبرگزاری ایسنا یه گزارش تهیه کنند در مورد فرایند ساخت هواپیما و اینکه شفاف سازی بشه برای مردم که چه استانداردها و چه زیرساخت هایی باید فراهم بشه و چقدرش فراهم شده البته طوری باشه که به لحاظ امنیتی اطلاعات قابل سو استفاده نداشته باشه تا دشمن نتونه سو استفاده کنه ولی اینکه مردم بفهمند چرا تا الان اقدام نشده و موانع چی هست و چه مراحلی باید طی بشه و چرا اینقد طول کشیده باعث اعتماد و حس غرور ما می شه...