دکتر محمد حسنزاده در گفتوگو با ایسنا، در مورد برگزاری دومین کنفرانس ارزیابی علم با موضوع خطمشیهای علم، فناوری و نوآوری اثربخش، توضیح داد: دومین کنفرانس ارزیابی علم به صورت مشترک توسط گروههای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار میشود و امسال این کنفرانس موضوع خطمشیهای علم، فناوری و نوآوری اثربخش برای این کنفرانس انتخاب شده است.
وی اظهار کرد: ما به دنبال بررسی مشکلات، دستاوردها و تازههای خطمشیگذاری در حوزه علم، فناوری و نوآوری هستیم و این که این موضوعات چگونه میتوانند به اثرگذاری علم، فناوری و نوآوری کمک کنند.
دبیر علمی کنفرانس ارزیابی علم، در مورد دلیل انتخاب این موضوع برای کنفرانس ارزیابی علم، توضیح داد: امروزه اثرگذاری علم، فناوری و نوآوری هم در مجامع دانشگاهی و هم در بین عموم مردم، در معرض سؤال است و ما اگر نتوانیم اثربخشی این حوزهها را مشخص و محقق کنیم، ممکن است در آینده علم، فناوری و نوآوری از جامعه جدا شود.
وی با اشاره به خطرهای ایجاد شکاف بین نظام علم و فناوری با جامعه، گفت: این شکاف در نهایت میتواند به هردو بخش آسیب بزند. چرا که ممکن است جامعه از مواهب علم، فناوری و نوآوری بینصیب بماند و علم، فناوری و نوآوری نیز از حمایت و پشتیبانی و باور جامعه محروم شود. بنابراین ما تلاش کردیم که این موضوع را در معرض دید پژوهشگران و دانشمندان قرار دهیم.
حسنزاده خاطر نشان کرد: ما سه بخش را برای این کنفرانس در نظر گرفتیم که یک بخش برگزاری پیشنشستهای این کنفرانس بود. ما از ۱۳ هفته پیش از شروع کنفرانس، ۱۳ پیشنشست را با حضور دانشگاهیان، دستاندرکاران، متخصصان و خبرگان به صورت مجازی برگزار کردیم که آخرین آن اوایل همین هفته بود.
وی ادامه داد: دومین قسمت کنفرانس، کارگاههای آموزشی است که ما سه کارگاه آموزشی با عناوین «تهیه خطمشی علم، فناوری و نوآوری»، «معماری مدیریت دانش سازمانی صنایع» و «نقشهراه: ابزاری برای تدوین راهبرد فناوری و نوآوری» را داریم که برگزاری آنها از امروز صبح آغاز شده است. سومین قسمت کنفرانس نیز نشستهای علمی است که از فردا صبح (۱۴ اردیبهشتماه) آغاز خواهد شد. افراد مختلفی از دانشگاه، صنعت، مدیران و ... از وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ... در این پنلها حضور خواهند داشت.
دبیر علمی کنفرانس تاکید کرد: ما میخواهیم گفتمان اثربخشی را در خطمشیگذاری علم، فناوری و نوآوری تقویت کنیم.
رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) درباره مقالات ارائهشده به کنفرانس ارزیابی علم، توضیح داد: برای این کنفرانس فراخوان مقاله نیز داشتیم. با وجود اینکه موضوع خطمشیگذاری علوم، فناوری و نوآوری یک موضوع خاصی است و قاعدتاً افراد کمتری در مورد این حیطه فعالیت میکنند، بیش از ۵۰ مقاله متن کامل به دست ما رسیده بود که ۳۰ مقاله از بین آنها انتخاب شد و در قالب پوستر و انتشار در مجموعه مقالات ارائه میشود. همچنین از بین این مقالات، ۶ مقاله را به صورت سخنرانی انتخاب کردهایم.
وی با اشاره به خروجی کنفرانس ارزیابی علم، گفت: نتیجه این کنفرانس فراتر از انتظار است. در این کنفرانس، کنار هم قرار گرفتن صنایع، افراد صاحبنظر و دستاندر کار را شاهد هستیم و در جلسات بحث و گفتگو، گفتگوهای مفیدی انجام میشود و تلاش میکنیم از این گفتگوها راهکارهای عملیاتی را استخراج کرده و در قالب بیانیه کنفرانس به سمع و نظر مسئولین برسانیم.
به گفته حسنزاده در قالب پیشنشستها، کارگاهها و نشستهای علمی این کنفرانس، شبکه وسیعی از افراد علاقهمند به خطمشی اثربخش در کنار هم قرار گرفتند.
وی تاکید کرد: این شبکه در آینده به ما کمک خواهد کرد که در آینده نزدیک بتوانیم گفتمان خطمشی اثربخش در حوزه علم، فناوری و نوآوری را تبدیل به عملیات میدانی کنیم و آن را به خرد جمعی سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری تبدیل کنیم.
به گزارش ایسنا، دومین کنفرانس ارزیابی علم با موضوع خطمشیهای علم، فناوری و نوآوری اثربخش، به مدت دو روز در تاریخ ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار میشود و محورهایی از قبیل «طراحی خطمشیهای علم، فناوری و نوآوری»، «شاخصهای ارزیابی خطمشیهای علم، فناوری و نوآوری»، «اثربخشی خط مشیهای نوآوری شرکتهای دانشبنیان»، «خطمشی فناوری نوآوری و بیگدیتا»، «سنجش اثربخشی نظامهای علم و فناوری» «نوآوری مبتنی بر شبکه و جمعگرایی نوآوری»، «تحول دیجیتال و نوآوری باز»، «آلتمتریکس و سنجههای نوین ارتباطات علمی در فضای سایبر»، «مشارکت مردم، حاکمیت و مراکز علم و فناوری» و ... را در بر خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات