• سه‌شنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402021206923
  • خبرنگار : 71610

تداوم درگیری‌ها در سودان و هشدار درباره احتمال فرار ۸۰۰ هزار سودانی

تداوم درگیری‌ها در سودان و هشدار درباره احتمال فرار ۸۰۰ هزار سودانی

علی‌رغم تمدید آتش‌بس در سودان برای ششمین بار اما منابع خبری صبح امروز (سه‌شنبه) از تداوم درگیری‌ها در این کشور خبر دادند.

به گزارش ایسنا، شبکه الجزیره در این باره اعلام کرد که به دنبال تداوم درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان، صبح امروز صدای چند انفجار مهیب در اطراف کاخ ریاست جمهوری در خارطوم شنیده شد.

در همین راستا، سرتیپ نبیل عبدالله، سخنگوی ارتش سودان اعلام کرد که ثبات در تمام استان‌های سودان برقرار است و ارتش کنترل کامل اوضاع را در دست دارد.

نبیل عبدالله در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: نیروهای واکنش سریع بیش از ۵۰ درصد توان نظامی خود را از دست داده‌اند و ارتش به زودی برای پاکسازی پایتخت اقدام خواهد کرد.

وی گفت: نیروهای واکنش سریع به منازل افسران نیروهای مسلح نفوذ کرده و تعدادی از اعضای خانواده‌های آنها را بازداشت کرده‌اند.

در مقابل نیروهای واکنش سریع نیز بار دیگر ارتش را به نقض آتش‌بس متهم کردند.

این نیروها همچنین اعلام کردند که کنترل تمامی خودروهای تیپ یکم پیاده ارتش سودان را پس از فرار اعضای آن به دست گرفته‌اند.

هشدار نسبت به وقوع فاجعه انسانی

درپی تداوم درگیری‌ها و اتهام زنی متقابل ارتش و نیروهای واکنش سریع به یکدیگر درباره نقض آتش‌بس، فیلیپو گراندی، کمیسر عالی امور پناهجویان سازمان ملل در سخنانی نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در سودان هشدار داده است.

گراندی در این باره گفت: بیش از ۸۰۰ هزار نفر ممکن است از سودان فرار کنند.

وی در توییتی نوشت: امیدواریم این اتفاق نیفتد، اما اگر خشونت متوقف نشود، شاهد خواهیم بود که افراد بیشتری برای جستجوی امنیت ناگزیر به فرار از سودان خواهند شد.

در همین راستا، ویلیام روتو، رئیس‌جمهوری کنیا نیز در این باره گفت: دو طرف درگیر در سودان از پاسخگویی به درخواست‌های سازمان بین‌دولتی توسعه (ایگاد)، اتحادیه آفریقا و جامعه بین‌المللی برای آتش‌بس خودداری کرده‌اند.

روتو در  در جریان نشست مجازی با مقامات آفریقایی و سازمان ملل اظهار کرد: بحران انسانی در سودان به سطوح فاجعه‌باری رسیده است و دو طرف از پاسخ به درخواست‌ها برای آتش‌بس سرباز می‌زنند.

وزارت دفاع روسیه نیز بامداد سه شنبه اعلام کرد که مسکو بیش از ۲۰۰ شهروند روسیه و همسایگانش را از سودان خارج کرده است.

این وزارتخانه درباره جزئیات این اقدام گزارش داد که چهار هواپیمای EL-۷۶ نیروی هوایی روسیه بیش از ۲۰۰ نفر را از سودان به روسیه منتقل کردند.

واشنگتن: اوضاع سودان دچار «نوسان» است

در همین راستا، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که اوضاع سودان دائما درحال نوسان است و همین مساله اجازه اجرای عملیات خارج کردن شهروندان را نمی‌دهد.

وی افزود: هزار آمریکایی از آغاز درگیری‌ها سودان را ترک کرده‌اند، اما بی‌ثباتی میدانی اوضاع اجازه عملیات تخلیه جدید را نمی‌دهد.

وی تاکید کرد که واشنگتن به تسهیل خروج شهروندان آمریکایی از سودان از طریق زمین و هوا ادامه خواهد داد و واشنگتن داده‌های اطلاعاتی درباره درگیری در سودان را با متحدان خود به اشتراک می‌گذارد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۱۲ ۱۵:۱۳

آمریکا و همدستان سنتی همراهش همان سناریوی لیبی را در سودان دنبال می کند کشتار سودانی به دست سودانی و 2تکه شدن شمالی-جنوبی تا در حاشیه ای امن ثروت و منابع این کشور تاراج و غارت بشود..........