• دوشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402021106266
  • خبرنگار : 50024

راستی‌آزمایی آمار واکسیناسیون دام‌های البرز؛

دام‌هایی که فقط روی کاغذ واکسینه شده‌اند!

دام‌هایی که فقط روی کاغذ واکسینه شده‌اند!

ایسنا/البرز مدیرکل محیط زیست البرز گفت: سال گذشته دامپزشکی آماری در خصوص تزریق واکسن به گله‌ها را ارائه داد اما بعد از بررسی محیط زیست، مشخص شد که برخی دام‌ها در مقابل طاعون واکسینه نشده‌اند ولی در آمار دامپزشکی به عنوان واکسینه شده لحاظ شده‌اند.

مجید درگی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بدون شک دام‌های اهلی عامل اصلی شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش هستند، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو یا ناآگاه گله‌های واکسینه نشده خود را وارد زیستگاه‌های طبیعی می‌کنند و همین امر باعث شده ما هر ساله با دغدغه ابتلای نشخوارکنندگان کوچک به طاعون مواجه باشیم.

جلسه بدون دامداران و عشایر بی فایده است

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون سه جلسه با حضور دستگاه‌های اجرایی درگیر با این موضوع در اداره کل بحران  استانداری البرز برگزار شده ولی واقعیت این است برگزاری این جلسات بدون همکاری دامداران و عشایری که گله‌های خود را از زیستگاه‌های حیات وحش عبور می‌دهند، نتیجه بخش نخواهد بود.

دام‌هایی که فقط روی کاغذ واکسینه شده‌اند!

این مسئول تاکید کرد: برای پیشگیری از شیوع این بیماری دامپزشکی ادعا دارد که سال گذشته تمامی دام‌های اهلی را واکسینه کرده و منابع طبیعی هم عنوان می‌کند که امسال به هیچ گله‌ای که دام‌های آن واکسینه نشده‌اند و مجوز عبور ندارند، اجازه ورود به مراتع را نخواهد داد.

ادعای ایمنی کامل با واکسیناسیون ۷۰ درصدی درست نیست

وی گفت: اگر این شرایط به طور کامل رعایت شود، قاعدتا نباید امسال با این بیماری درگیر شویم و بدون شک نتیجه به زودی مشخص خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست البرز تاکید کرد: برای ابتلای حیات وحش به این بیماری نیازی نیست که جمعیت زیادی از دام‌های اهلی واکسینه نشده باشند بلکه حتی اگر یک گله هم واکسن را دریافت نکرده باشد، ایمنی در حیات وحش ایحاد نمی‌شود و از آنجایی که که کل و بزها مدام در حال حرکت در محدوده وسیعی هستند، ابتلای یکی از آنها می‌تواند کل منطقه را آلوده کند.

دام‌هایی که فقط روی کاغذ واکسینه شده‌اند!
تلفات ناشی از طاعون نشخوارکنندگان در طالقان-سال ۱۴۰۰

این مسئول ابراز کرد: طبق اعلام دامپزشکی اگر ۷۰ درصد دام‌های اهلی واکسینه شوند، ایمنی در گله‌های حیات وحش ایجاد می‌شود ولی این موضوع عملاً صحت ندارد چون همانطور که گفته شد برای ابتلای حیات وحش به طاعون وجود چند دام بیمار در یک گله کفایت می‌کند.

واکسیناسیون دام‌های اهلی باید کامل باشد نه ۷۰ درصد

درگی اظهار کرد: بر این اساس از دامپزشکی درخواست می‌شود واکسیناسیون دام‌های اهلی به ویژه در منطقه طالقان و البرز جنوبی را به طور کامل انجام دهند.

دام‌هایی که فقط روی کاغذ واکسینه شده‌اند!

مدیر کل محیط زیست البرز در ادامه عدم همکاری دامداران برای واکسینه کردن دام‌ها را یکی از موانع ایجاد ایمنی صددرصدی در مقابل این بیماری اعلام کرد و گفت: برخی دامداران به دلیل ناآگاهی از اهمیت تزریق این واکسن به دام‌های خود با خبر نیستند و با تصورات نادرستی مثل اینکه اگر واکسن تزریق شود تلفات خواهند داشت و یا واکسن‌ها تاریخ گذشته است در انجام این کار مقاومت می‌کنند که در نهایت این کار به ضرر خودشان و حیات وحش تمام می‌شود.‌

دام‌هایی که فقط روی کاغذ واکسینه شده‌اند!

درگی در ادامه بر ضرورت نظارت دامپزشکی البرز بر دفاتر مایه کوبی هم تاکید کرد و گفت: سال گذشته دامپزشکی آماری در خصوص تزریق واکسن به گله‌ها ارائه داد و از آنجایی که این اقدام توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، محیط زیست در پایشی نسبت به راستی آزمایی آمار ارائه شده اقدام کرد.

وی گفت: نتیجه بررسی‌ها جالب بود و در گفت‌وگو و پرس و جوهایی که از برخی از گله داران صورت گرفت مشخص شد که برخی دام‌ها در مقابل طاعون واکسینه نشده‌اند ولی در آمار دامپزشکی به عنوان واکسینه شده لحاظ شده‌اند به همین دلیل لازم است که دامپزشکی با حساسیت بیشتری به روند واکسیناسیون گله‌ها نظارت کند.

وی ابراز کرد: کمیت و کیفیت واکسیناسیون دام‌ها با تست رندمی آنتی بادی از گله‌های عبوری توسط دامپزشکی مشخص می‌شود.

وی گفت: طبق اعلام دامپزشکی، امسال هیچ کمبودی در زمینه تامین واکسن وجود ندارد ولی محیط زیست البرز این آمادگی را دارد که در صورت وجود محدودیت، با نامه نگاری سهمیه البرز را افزایش دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha