• جمعه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402020804126
  • خبرنگار : 71129

وزیر خارجه فرانسه: پایان مناقشه ناگورنو-قره‌باغ امکان‌پذیر است/ انتقاد علی‌اف از ارمنستان

وزیر خارجه فرانسه: پایان مناقشه ناگورنو-قره‌باغ امکان‌پذیر است/ انتقاد علی‌اف از ارمنستان

رئیس جمهوری آذربایجان مدعی شد: ارمنستان به تعهدات خود عمل نمی‌کند، اجازه ایجاد کریدور با نخجوان را نمی‌دهد و نیروهای خود را از خاک آذربایجان که نیروهای حافظ صلح روس به طور موقت در آن مستقر بودند، خارج نکرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید پایان مناقشه جاری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ امکان‌پذیر است. 

وزیر خارجه فرانسه که به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرده در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه این کشور گفت: فرانسه تنها یک هدف دارد و به جز تقویت صلح و جستجوی مسیر صلح خواسته‌ای ندارد.

وی ضمن دعوت از همتای خود برای سفر به پاریس برای پیگری گفت‌وگوها تاکید کرد که روند صلح، طولانی و دشوار اما دست‌یافتنی است.

وزیر خارجه فرانسه درباره ایجاد ایست بازرسی در کریدور لاچین از سوی جمهوری آذربایجان گفت که پاریس و باکو در این باره نقظه نظرات متفاوتی دارند. 

کاترین کولونا نخستین وزیر خارجه فرانسه محسوب می‌شود که طی شش سال گذشته به جمهوری آذربایجان سفر کرده است. 

جمهوری آذربایجان روز یکشنبه گذشته در کریدور لاچین که تنها مسیر ارتباطی موجود بین ارمنستان و منطقه قره‌باغ است، ایست بازرسی ایجاد کرد. این اولین ایست بازرسی ایجاد شده از سوی باکو در کریدور لاچین از سال ۲۰۲۰ تاکنون است. 

ایجاد ایستگاه بازرسی در کریدور لاچین توسط جمهوری آذربایجان باعث شد تا روسیه، آمریکا و فرانسه واکنش‌ نشان دهند.

ارمنستان ایجاد ایست بازرسی در کریدور لاچین را به شدت محکوم کرده است. 

وزیر خارجه فرانسه علاوه بر همتای خود از جمهوری آذربایجان با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری این کشور نیز دیدار کرد. الهام علی‌اف در این دیدار ارمنستان را به انتقال سلاح و تجهیزات نظامی از طریق کریدور لاچین متهم کرد. 

رئیس‌جمهوری آذربایجان همچنین ایروان را متهم کرد که به تعهدات خود پایبند نبوده است.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی ریاست جمهوری آذربایجان، علی‌اف در این دیدار با اشاره به روابط خود با ارمنستان پس از جنگ دوم قره‌باغ گفت: ارمنستان به تعهدات خود عمل نمی‌کند، اجازه ایجاد کریدور با نخجوان را نمی‌دهد و نیروهای خود را از خاک آذربایجان که نیروهای حافظ صلح روسی به طور موقت در آن مستقر بودند، خارج نکرد.

علی‌اف با ادعای اینکه ارمنی‌ها از کریدور لاچین برای حمل سلاح و سایر محصولات نظامی به قره‌باغ استفاده می‌کنند، اظهار داشت: ایجاد پاسگاه مرزی در ابتدای جاده لاچین - خانکندی بیانگر حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان است.

وزیر خارجه فرانسه نیز در این دیدار سلام امانوئل ماکرون رئیس جمهور کشورش را به علی‌اف ابلاغ کرد.

کولونا گفت که فرانسه خواهان صلح، توسعه اقتصادی و اجتماعی در آذربایجان و به طور کلی منطقه قفقاز جنوبی هست و کشورش همیشه این هدف را داشته است.

وزیر خارجه فرانسه ابراز امیدواری کرد که پاریس و ارمنستان همکاری دفاعی خود را تعمیق کنند و افزود: در رابطه با امور دفاعی، استقرار یک هیئت دفاعی در سفارت فرانسه در ارمنستان باید ما را قادر سازد تا همکاری‌های دوجانبه را در این زمینه کلیدی نیز تعمیق کنیم.

این دیپلمات ارشد فرانسوی ادامه داد:‌ پاریس از تلاش‌های دولت نیکول پاشینیان، نخست‌وزیری ارمنستان با هدف تقویت دموکراسی و حاکمیت قانون در این کشور و همچنین توسعه اقتصادی قاطعانه حمایت می‌کند.

کاترین کولونا همچنین روابط فرانسه و ارمنستان را انحصاری و توسعه یافته در طول تاریخ مشترک، همراه با لحظات شاد و دردناک خواند و گفت: اکنون روابط دوجانبه بین دولت‌ها و جوامع مدنی کشورها رو به گسترش است.

وی امروز (جمعه) گفت که ماموریت غیرنظامی اتحادیه اروپا در ارمنستان نتایج مثبتی را به همراه داشته چون این اتحادیه را قادر می‌سازد اطلاعات مفیدی را از این منطقه دریافت کند.

وزیر خارجه فرانسه همچنین با بیان اینکه ماموریت اتحادیه اروپا یک ماموریت مسلحانه نبوده و هدف از آن رصد وضعیت است، افزود: حتی این نوع ماموریت نیز به کاهش تنش‌ها کمک می‌کند.

۲۰ فوریه سال جاری میلادی، اتحادیه اروپا آغاز ماموریت غیرنظامی خود را در سمت ارمنستان در مرز این کشور و جمهوری آذربایجان اعلام کرد. هدف اعلام شده از این ماموریت این گروه ارتقای ثبات و تسهیل شرایط مساعد برای عادی سازی روابط بین دو کشور است. این هیئت در مجموع ۱۰۰ پرسنل از جمله حدود ۵۰ ناظر غیرمسلح را شامل می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha