• چهارشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۹:۴۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402020603196
  • خبرنگار : 50615

معاون وزیر صمت:

شناسایی ۱۲۰ خوشه صنعتی در کشور

شناسایی ۱۲۰ خوشه صنعتی در کشور

ایسنا/اردبیل مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از شناسایی ۱۲۰ خوشه صنعتی و فعالیت ۸۵ شهرک تخصصی مصوب خبر داد.

علی رسولیان در گفتگو با ایسنا در ارتباط با شهرک های فناوری گفت: در حال حاضر ۶ شهرک فناوری فعال در سطح کشور وجود دارد که به صورت تخصصی در حوزه های مختلف کیف و کفش، مواد غذایی، خودرویی و ... فعالیت می کنند.

معاون وزیر صمت بیان کرد: درصدد هستیم تا با راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه و آزمایشگاه های نوین مستقر در شهرک های صنعتی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری به سمت افزایش شهرک های دانش بنیان حرکت کنیم.

رسولیان با اشاره به اینکه برای استان اردبیل نیز مجوز تاسیس شهرک فناوری صادر شده است گفت: احداث ۴۰ شهرک فناوری در استان ها مصوب شده است که در ۲۰ استان مکانیابی انجام شده و بقیه استان ها نیز در حال مطالعه و انجام مراحل مکانیابی هستند همچنین در استان اردبیل ۲۴ شرکت دانش بنیان دارای پروانه بهره برداری و ۲۰ شرکت دانش بنیان دارای جواز تاسیس وجود دارد.

وی تصریح کرد: در واحدهای بزرگ تولیدی با انجام خدمات مشاوره بیش از هزار و ۶۰۰  نیاز فناورانه احصاء شده است که از این بین ۱۱۰ نیاز فناورانه توسط شرکت های دانش بنیان داخل کشور بومی‌سازی و تأمین شده است.

معاون وزیر صمت بیان کرد: برای جذب سرمایه گذار و تکمیل و راه اندازی واحدهای تولیدی در وهله اول به تکمیل زیرساخت های شهرک های صنعتی از جمله زمین، آب و برق و... در راستای ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام می کنیم.

 مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت:  واحدهای تولیدی و صنعتی در بیش از ۸۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی فعالیت خود را انجام میدهند و تلاش داریم تا با تکمیل زیرساخت های لازم توان تولیدی و بهره وری این واحدها را افزایش دهیم.

وی با اشاره به تقاضای زمین در شهرک های صنعتی گفت: کمبود شدیدی در حوزه واگذاری زمین در شهرک صنعتی شماره ۲ طی سال گذشته وجود داشت که بخش عمده این مسئله با تامین زمین ۹۰ هکتاری در سال گذشته رفع شد و ۶۰ هکتار زمین نیز در حال آماده سازی زیرساخت ها برای واگذاری به سرمایه گذاران می باشد.

رسولیان ضمن اشاره به اهمیت محیط زیست گفت: بخشی از اقدامات لازم در خصوص استفاده از انرژی خورشیدی و احداث نیروگاه های کوچک مقیاس برای تامین برق شهرک های صنعتی و ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب در شهرک های صنعتی جهت تصفیه پساب و استفاده مجدد در صنایع انجام شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در رابطه با واحدهای راکد بیان کرد: دولت سیزدهم به احیای واحدهای راکد اهمیت بسیار زیادی قائل است که در این راستا واحدهای راکد از ۱۸ درصد به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

رسولیان در ارتباط با خوشه های صنعتی اظهار کرد: در خوشه های صنعتی بین اجزای مختلف تولید ارتباط برقرار می شود و در حال حاضر ۱۲۰ خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده که از این تعداد ۱۲ خوشه خاتمه پیدا کرده است و رویکرد ایجاد شهرک های تخصصی به جد در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: در کشور ۸۵ شهرک تخصصی مصوب وجود دارد که از این تعداد ۴۹ مورد عملیاتی شده است و همچنین سامانه B۲B را نیز برای ارتباط بین واحدهای مختلف تولیدی در سراسر کشور در حال راه اندازی هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha