به گزارش ایسنا، در مدارس، کارخانهها، شرکتها، ادارات و به طور کلی هر جایی که انسان حضور دارد، میتوان ردپایی از آدمهای آهنی با نام شناسنامهای رباتها را مشاهده کرد.
این رباتها به انسانها کمک میکنند که نه تنها کیفیت و سرعت انجام فرآیندها ارتقا یابد، بلکه به عنوان فرشتگان نجات در هر شرایطی که جان انسان در معرض خطر قرار دارد، وارد صحنه شوند و کلیه فرآیندها از امداد و نجات تا نصب لرزهنگار در زیر دریا را اجرایی کنند.
رباتها آنقدر در زندگی ما نقش مهمی ایفا میکنند که به گفته دکتر مرتضی موسیخانی، رییس کمیته ملی ربوکاپ ایران، در کشوری مانند چین که با مازاد نیروی انسانی مواجه است، اقدام به توسعه رباتها به ویژه در بخش صنعتی کردهاند، چرا که مهندسان این کشور بر این اعتقاد هستند که رباتها فرآیندها را با کیفیت بالاتری پیادهسازی میکنند.
همین رویکرد امروزه با اصطلاح جدید "چگالی رباتها" مطرح شده و این مفهوم تعداد رباتها نسبت به تعداد کارگرها را تعریف میکند.
بر اساس دادههای فدراسیون بینالمللی، سرعت اتوماسیون صنعتی در سراسر جهان توسعه یافته، به گونهای که به ازای هر ۱۰ هزار کارمند انسانی، در سراسر جهان ۸۵ ربات طراحی شده و این عدد در اروپا دارای تراکم ربات ۱۰۶ واحد به ازای هر ۱۰ هزار نیروی انسانی است.
این تعداد در آمریکا و آسیا به ترتیب ۹۱ و ۷۵ است، ولی چین یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان رشد در اتوماسیون صنعتی را ثبت کرده؛ اما در هیچ کجا مانند کره جنوبی شاهد میدان دادن به رباتها نیستیم.
در حال حاضر به ازای هر ۱۰ هزار کارگر در ژاپن ۳۵۲ ربات، در کره ۱۷۳ ربات، در آلمان ۱۷۱ ربات، در ایتالیا ۱۳۰ ربات، در سوئد ۱۱۷ ربات، در فنلاند ۹۹ ربات و در فرانسه ۸۴ ربات وجود دارد.
این چگالی برای کل صنایع است و اگر چگالی ربات در صنعت خودرو را در نظر بگیریم، در ژاپن ۱۷۱۰ ربات به ازای هر ۱۰ هزار کارگر وجود دارد، این رقم برای ایتالیا ۱۶۰۰، آلمان ۱۱۸۰، فرانسه ۱۱۲۰، اسپانیا ۹۵۰، ایالات متحده امریکا ۷۷۰ و انگلستان ۶۱۰ ربات است.
در ایران آمار دقیقی از تعداد رباتها وجود ندارد، اما برخیها بر این باورند که کل رباتهای صنعتی در ایران به ۱۰۰۰ دستگاه برسد.
مسابقهای برای رقابت رباتها
ایده برگزاری ربوکاپ برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط پروفسور آلن مک ورث از دانشگاه بریتیش کلمبیا (British Columbia) کانادا در مقالهای مطرح شد و بعد از آن گروهی از محققان کشور ژاپنی به بررسی امکان پذیری برگزاری مسابقه فوتبال رباتها پرداختند و این بررسیها منجر به تأسیس رقابتهای Robot J-League که بعد به RoboCup تغییر نام داد، از سال ۱۹۹۶ شد.
ایران نیز در ابتدا با اعزام تیمهایی به این رقابتهای جهانی وارد دنیای رباتها شد و پایه ریزی مسابقه ربوکاپ در ایران از سوی دانشگاه آزاد گام دیگری بود تا کشور همزمان با توسعه علم رباتیک و هوش مصنوعی در تلاش باشد تا این ابزارها را در حوزههای مختلف به کارگیرد.
اولین دوره این رقابتها در فروردین ماه سال ۱۳۸۵ برگزار شد که طی آن ۱۱۶ تیم در ۷ لیگ به رقابت پرداختند، ضمن آنکه ۵ تیم از خارج نیز در آن حضور داشتند.
دوره | زمان برگزاری | تعداد تیم | تعداد لیگ | تعداد تیمهایخارجی |
---|---|---|---|---|
دوره اول | فروردین ۱۳۸۵ | ۱۱۶ | ۷ | ۵ |
دوره دوم | فروردین ۱۳۸۶ | ۲۳۶ | ۱۵ | ۶ |
دوره سوم | فروردین ۱۳۸۷ | ۲۴۳ | ۱۷ | ۷ |
دوره چهارم | فروردین ۱۳۸۸ | ۲۸۰ | ۱۸ | ۵ |
دوره پنجم | فروردین ۱۳۸۹ | ۲۸۴ | ۲۲ | ۸ |
دوره ششم | فروردین۱۳۹۰ | ۳۴۰ | ۲۲ | ۱۳ |
دوره هفتم | فروردین ۱۳۹۱ | ۳۳۰ | ۲۵ | ۱۳ |
دوره هشتم | فروردین ۱۳۹۲ | ۳۰۱ | ۲۵ | ۱۳ |
دوره نهم | فروردین ۱۳۹۳ | ۲۹۵ | ۲۴ | ۱۴ |
دوره دهم | فروردین ۱۳۹۴ | ۳۰۱ | ۲۶ | ۱۱ |
دوره یازدهم | فروردین ۱۳۹۵ | ۲۷۲ | ۲۶ | ۹ |
دوره دوازدهم | فروردین ۱۳۹۶ | ۳۲۰ | ۲۶ | ۱۰ |
دوره سیزدهم | فروردین ۱۳۹۷ | ۲۰۹ | ۲۵ | ۱۰ |
دوره چهاردهم | اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۸۲ | ۹ | ۶ |
دوره پانزدهم | اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳۷ | ۱۷ | ۶ |
دوره شانزدهم | اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳۵ | ۹ | ۶ |
هفدهمین مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در ۱۴ لیگ و در دو بخش دانش آموزی و بزرگسالان از امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه برگزار میشود. در این دوره از رقابتها ۱۵۰۰ دانشجو و دانشآموز در قالب ۲۳۰ تیم با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
جزئیات لیگهای این رقابتها به این شرح است:
لیگ دانش آموزی
فوتبالیست دانشآموزی
شامل لیگهای فوتبالیست وزن آزاد دانش آموزی، فوتبالیست وزن سبک دانش آموزی، فوتبالیست وزن سبک پرایمری دانش آموزی و شبیه ساز ربات فوتبالیست دانش آموزی.
امدادگر دانش آموزی
شامل لیگهای رباتهای امدادگر دانش آموزی لاین، امدادگر دانش آموزی ماز، امدادگر مقدماتی پرایمری دانش آموزی، امدادگر مقدماتی سکندری دانش آموزی و شبیه ساز امدادگر ماز دانش آموزی.
فضای مشترک
فضای مشترک پرایمری دانش آموزی و فضای مشترک سکندری دانش آموزی.
اینسایتو (RMRC)
شامل بخشهای RMRC پرایمری و RMRC سکندری.
دموی دانش آموزی
شامل دموی پرایمری دانش آموزی و دموی سکندری.
لیگهای بخش بزرگسال
لیگ رباتهای انسان نمای کوچک
رباتهای سرویسرسان در کار
ربات پرنده
خودروی خودران
شبیهسازی سهبعدی فوتبال
شبیهسازی دو بعدی فوتبال
شبیهسازی فوتبالیست دوبعدی-استارتر
شبیهسازی امدادگر
ربات مجازی امدادگر
لیگ کاوشگر مریخ
در راستای هم افزایی بیشتر و استفاده از تمام ظرفیت موجود دانشجویی و دانش آموزی، اولین لیگ کاوشگر فضایی همزمان با مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران (ایران اوپن ۲۰۲۳) در اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار میشود.
این لیگ در دو فاز طراحی و عملیاتی برگزار خواهد شد که در انتهای فاز اول ۵ تیم برتر به گام نهایی یعنی فاز عملیاتی راه خواهند یافت. ۵ پلتفرم هوشمند مریخ نورد برای تیمهای برگزیده فاز اول در نظر گرفته شده است که تمام تیمها در فرصتی پژوهشی برابر بر روی جنبههای نرم افزاری و ارتقای سخت افزاری (متناسب با ماموریت) خواهند پرداخت و در روز موعود، همزمان با روزهای برگزاری مسابقات ایران اوپن، آموختههای خود را به معرض آزمایش و نمایش قرار خواهند داد.
انتهای پیام
نظرات