• دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402020401244
  • خبرنگار : 71660

ارمنستان و قره‌باغ خواستار مداخله روسیه پس از ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین

ارمنستان و قره‌باغ خواستار مداخله روسیه پس از ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین

پس از آنکه جمهوری آذربایجان یک ایست ‌بازرسی را در گذرگاه مسدودشده لاچین ایجاد کرد، مقامات در ایروان این اقدام باکو را به دلیل "نقض آشکار توافقنامه ۹ نوامبر ۲۰۲۰" محکوم کردند و از روسیه خواستند تا وظایف خود را نسبت به پایان‌دهی انسداد قره‌باغ انجام دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از آرمن نیوز، آرایک هاروتیونیان، رئیس منطقه قره‌باغ نیز خواسته مشابهی را از روسیه درخواست کرد و گفت: با ایجاد یک ایست بازرسی غیرقانونی در گذرگاه لاچین، مردم قره‌باغ بالاخره به "گروگان‌هایی" در درستان جمهوری آذربایجان تبدیل شده‌اند. همچنین خطر آشکار "پاک‌سازی قومی" در حال افزایش است و توافقنامه سه‌جانبه آتش‌بس به طور جدی تهدید می‌شود.

وی افزود: ما از تمامی طرف‌های این توافقنامه سه‌جانبه از جمله فدراسیون روسیه درخواست می‌کنیم که فورا گفت‌وگوها را درباره رفع انسداد قره‌باغ آغاز کنند و مانع ایجاد ایست بازرسی جمهوری آذربایجان شوند و همچنین تضمین‌های واقعی را برای امنیت مردم قره‌باغ ارائه دهند.

این رئیس منطقه محلی بیان کرد: ما انتظار داریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام موثری برای حل‌وفصل مشکلات امنیتی و انسانی پیش‌آمده برای مرم قره‌باغ اتخاذ شود و عدم انجام چنین کاری موجب خواهد شد تا دولت و مردم قره‌باغ خودشان تصمیماتی بگیرند.

وزارت امور خارجه ارمنستان روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۲۳، مقامات جمهوری آذربایجان به شدت بند شماره ۶ توافقنامه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ را نقض کردند. این مقامات پیشتر گذرگاه لاچین را رسما مسدود کردند و اقداماتی را برای ایجاد یک ایست بازرسی در این گذرگاه که نیروهای صلحبان روسی مسؤولیت این منطقه را برعهده دارند، انجام داده‌اند. این اقدام که توسط نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان صورت گرفته است، دیگر به عنوان یک "تحریک" تلقی نمی‌شود، بلکه "نقض آشکار" یکی از شروط اساسی توافقنامه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ می‌باشد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را "کارشناس محیط زیست" نامیدند، این گذرگاه را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلحبانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دو سوی این گذرگاه حرکت کنند.

این گذرگاه تنها مسیری است که ارمنستان از طریق آن می‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارویی را به ساکنان ارمنی قره‌باغ برساند؛ منطقه‌ای که حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمنی ساکن آن هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۴ ۱۴:۳۴

وقتی تروریستها و ادوات نظامی به قره باغ منتقل میشه و روسیه هم اعتراضی نمیکنه اذربایجان حق داره در خاک خودش اقدامات انجام بده .

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۴ ۱۹:۳۲

ارمنستان قبل اینکه درخواست کمک از روسیه برای پایبندی آذربایجان به توافقات آتش بس کند خودش بند آخر همین توافق صلح که همان بازکردن کریدور زنگزور است عمل کند اتفاقاآذربایجان دید ارمنستان با تحریک بازی گران خارجی از باز کردن کریدور زنگزور تفره میره اقدام به ایجاد ایست بازرسی نموده است

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۴ ۱۹:۴۲

مگرایجادایست بازرسی درمرزیک کشور چه ایرادی دارد که این همه ادای ننه من غریبم رادرمی آوردند؟

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۴ ۲۱:۰۶

آذربایجان و قره باغ مال ایران بوده اگه ایران حمله نکنه بگیرش بی عرضه اس

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۵ ۰۰:۰۶

هرکشوری می تواند درخاک خودش ایست بازرسی قراردهد

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۵ ۰۴:۱۵

تنها راه ارمنستان اینه ک کشورش را جز کشور ایران بکنه .تا کشورش و مردمشون در امنیت کامل بسر ببرن مرز دو کشور ایران و ارمنستان ورداشته بشن

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۵ ۱۰:۵۶

آذربایجان در خاک خودش ایست بازرسی ایجاد کرده و به هیچ کس ربطی نداره.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۵ ۱۶:۰۹

ارمنی با روسها همدست شده سلاح و مهمات به خانکندی منتقل می کنند این نقض توافق نامه نیست ولی آذربایجان در خاک خودش ایست بازرسی بزاره این میشه جرم برای آذربایجان در خاک خودش عحب دنیای وارونه ای داریم

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۵ ۱۶:۳۳

قابل توجه دوستان عزیز قره باغ خاک آذربایجان هستش بنابراین اقلیت چند هزار نفره ارامنه دو راه دارن یا مسالمت زندگی کنن یا ترک خاک آذربایجان

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۶ ۲۰:۱۹

امنیت رو نمیشه گدایی کرد چه از طرف روسیه چه ایران ارمنستان باید خودش دست بالا بزنه باید طوری سربازهای با کو رو کشتار کنه و بچزونه که باکو به دنیا التماس کنه که نجاتس بدهند که با این دولت پیزوری و بی لیاقت پاشینیان هرگز به این نتیجه نمیرسه

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۸ ۱۴:۱۹

از قضا ارمنستان دقیقا همین فرمایش شما رو دنبال میکرد ولی چون پتانسیلش رو نداشت و دید غلط زیادی کرده مجبور شد سرزمین های اشغالی رو پس بده.

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۷ ۰۸:۳۰

از کی ایجاد پست مرزی در خاک یک کشور مغایر با قوانین شده روسها و ارمنی ها چی میبردن قهر باغ که از بازرسی نگرانن روسها همدست ارمنی ها هستن سلاح و مهمات دومین میبردن تو فیلم ها هم ثابت شده