دکتر علیمحمد آخوندعلی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه مسائل و مشکلات رشتههای علومپایه بسیار پیچیده است و به راحتی مرتفع نمیشود، تصریح کرد: بکارگرفتن طرحی نو در قبال رشتههای علومپایه، مستلزم حضور تمام ارکان نظام در ورای آن طرح است. رشته ریاضی از رشتههای برجسته جهانی است؛ کسی که در این رشته حرفی برای گفتن داشته باشد، به طور قطع، در جایگاه والایی از منظر علمی قراردارد. این رشته، تمام مسائل پایهای را حل میکند. شاید بتوان ادعا کرد که رشته فیزیک پس از ریاضیات در جایگاه دوم قرار دارد.
وی ادامه داد: چندی پیش، در هیئت اجرایی جذب دانشگاه با پدیدهای زیبا اما تأسفبار مواجه شدم. تصمیم داشتیم که چند عضو هیئتعلمی جوان برای دو رشته ریاضی و فیزیک جذب کنیم؛ پس از اینکه مصاحبهها علمی به پایان رسید، تعداد افرادی که موفق به کسب امتیاز لازم شدند از دارندگان مدالهای المپیاد علمی بودند. واقعا دردناک بود، نمیتوانستیم از تمام این ظرفیت استفاده کنیم. باید تلاش کنیم که شرایط بکارگرفتن و استفاده از پتانسیل این افراد مهیا شود.
دکتر آخوندعلی با بیان اینکه فضای مرده در کشور زیاد است که با احیای این فضاها میتوان از ظرفیت آنها استفاده کرد، گفت: دانشگاهها میتوانند فارغالتحصیلان نخبه در رشتههای علومپایه را با پژوهشگاهها مرتبط کنند تا در یک زمینه خاص و متناسب با رشته تحصیلی خود مشغول به کار شوند. برای اینکه ایدههای اهالی دانشگاه را به عمل تبدیل کنیم به یک نظام بروکراتیک (دیوانسالاری) نیاز داریم.
رئیس دانشگاه چمران با بیان اینکه دانشگاهها باید به هریک از فارغالتحصیلان رشتههای ریاضی یا فیزیک که میتوانند یک مسئله یا مشکل را برطرفکنند، یک فضا ولو کوچک بدهند، خاطرنشان کرد: این فضا میتواند مانند مراکز رشد یا کارآفرینی، پردیسهای علم و فناوری باشد. دانشگاهها میتوانند کارگروههایی در این فضا تشکیل دهند و از همگسیختگی تیم جلوگیری کنند. برآوردها حاکی از آن است، حدود ۱۰ درصد از دانشآموختگان جزو نخبگان هستند که از ظرفیت حضور این افراد میتوان استفاده کرد. همچنین با استفاده از صندوق کنسرسیومی میتوان به نخبگان در جهت رشد، توسعه و ارتقاء ایدههایشان و تبدیل ایده به کسب و کار، وام اعطا کرد.
انتهای پیام
نظرات