• پنجشنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402013116879
  • خبرنگار : 50356

استاندار مطرح کرد

اجرای طرح تحولی در خراسان رضوی برای کنترل تورم

اجرای طرح تحولی در خراسان رضوی برای کنترل تورم

ایسنا/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت: در کنترل تورم بنا است که طرح و نگاه تحولی در استان اجرا شود؛ کنترل تورم تنها کنترل بازار نیست، تامین مواد اولیه، پایین آوردن قیمت مواد، مدیریت و... همه می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های تولید و کاهش تورم شود.

یعقوبعلی نظری امروز ۳۱ فروردین ماه در یکصد و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که دراتاق مشهد برگزار شد، درباره مشکلات مالیاتی ناشی از عدم تعهد ارزی صادرکنندگان مرزنشین ناشی از مشکلات سامانه‌های مربوطه از جمله سامانه تجارت اظهار کرد: در این زمینه باید پیگیری شود تا مشکل سامانه جامع تجارت رفع شود و تا رفع این مشکل، سه ضلع گمرک، اداره مالیات و اداره کل صنعت، معدن و تجارت باید این موضوع را حل کنند؛ برای حل مشکلات در استان نباید معطل شویم.

وی افزود: برای شرکت‌هایی تعاونی مرزنشین در خراسان رضوی که تعهدات ارزی حاصل از صادارت خود را به صورت واردات در مقابل صادارت انجام داده‌اند، ولی به دلیل ایردات سامانه جامع تجارت در قسمت آمار رفع تعهدات ارزی این مبالغ قابل مشاهده نیست، از طریق گمرک باید اقدام شود.

استاندار خراسان رضوی درباره مشکلات شرکت‌های تولید کننده دارو در حوزه دام در استان و تامین سرمایه در گردش براساس بخشنامه بانک مرکزی بیان کرد: این بخشنامه به صورت عام مشمول همه شرکت‌های تولیدکننده دارو است. بنابراین باید در شورای بانک‌ها مطرح شود و موضوع حل شود.

نظری افزود: گاهی برخی مشکلات موضوع کوچک و قابل حل است اما با جو روانی آن را بزرگ می‌کنیم. اگر مشکلی خیلی بزرگ است، وظیفه بخش خصوصی و دولتی این است که در ارتباطات فی مابین آن را با تصمیم گیری درست حل کنیم. هیچ مشکلی در خراسان رضوی که قابل پیگیری و تصمیم گیری در استان است، نباید معطل بماند. استان ما بر خلاف آنچه گفته می‌شود، سرمایه گریز نیست.

وی ادامه داد: بخش خصوصی باید مشکلات را منعکس کند. ما نیز به عنوان تصمیم گیرنده دولتی در تسهیل امور هیچ مشکلی نداریم. نباید مشکلات بلاتکلیف بماند و تاکید می‌کنیم که فضای استان باید رو به جلو مدیریت شود. آثار و شواهد حاکی از این است در بخش سرمایه گذاری، واردات و صادارت استان در سال گذشته رو به جلو حرکت کرده است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲ «مهار تورم - رشد تولید» بیان کرد: باید امسال جهش اساسی در خراسان رضوی در این  زمینه با محوریت بخش خصوصی رقم بزنیم. پیشنهاد ما این است که چون شعار سال رشد تولید و مهار تورم است، برنامه معینی ایجاد شود. این برنامه و پروژه‌ها باید در بخش‌های مختلف مانند بخش معدن، صنعت و... بوده و در آن رشد توسعه، بهره وری و ظرفیت‌های جدید مشخص شود. این برنامه در استانداری در حال تهیه و تدوین است.

نظری افزود: در کنترل تورم بنا داریم که طرح و نگاه تحولی در استان اجرا شود. کنترل تورم تنها کنترل بازار نیست و در خیلی موارد اقدامات مختلفی باید انجام شود. تامین مواد اولیه، پایین آوردن قیمت مواد، مدیریت و... همه می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های تولید و کاهش تورم شود. پیشنهاد می‌شود، بخش خصوصی برای مهار تورم هم نظرات خود را اعلام کند.

وی با اشاره به موضوع تامین برق در تابستان و مشکلات واحدهای  صنعتی تصریح کرد: جلساتی در این زمینه برگزار شده است. با توجه به اینکه ۱۱ هزار مگاوات در سطح کشور و ۱۰۰۰ مگاوات محدودیت در پیک مصرف در استان داریم. در استان پروژه‌های مشخصی برای تولید برق از جمله پروژه‌های خورشیدی، بادی، فسیلی در حال انجام است و مجوزها صادر شده و این مساله زمان‌بر است.

استاندار خراسان رضوی در ارتباط با مشکلات آب به دلیل خشکسالی‌های اخیر خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز طرح‌هایی وجود دارد که به عنوان تعدیل در مصرف اجرا می‌شود.

نظری با اشاره به حادثه کارخانه الکترواستیل بیان کرد: اعلام آمادگی در جزئیات شده تا اقداماتی برای احیای کارخانه فراهم شود. بخش خصوصی هم برای احیا و همکاری وارد عمل شود. 

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نرخ مشارکت و نرخ بیکاری در استان در زمستان سال قبل تصریح کرد: بر اساس آمارها نرخ مشارکت و بیکاری در فصل قبل در استان افزایشی بوده است. باید در زمینه کمبود کارگر متخصص در بخش صنعت تدبیر اندیشیده شود و  بنابراین باید مهارت افزایی افزایش یابد. باید مهارت افزایی در کارخانه یا کارگاه‌ها صورت گیرد و برنامه معینی برای جبران کسری کارگر در استان اجرا شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha