عباس بیات سرمدی در گفتوگو با ایسنا درباره سرانجام تعیین قیمت عوارض آزادراهی توضیح داد: انجام این کار از دست وزارت راه و شهرسازی خارج شده است. قبلا سالیان متمادی وزیر راه و شهرسازی در این خصوص تصمیم میگرفت و از سال گذشته این کار را تعلیق کرده و به دستور مستقیم شخص رئیس جمهوری این کار انجام میشود.
وی ادامه داد: گفته بودند این موضوع ظرف دو هفته در ستاد تنظیم بازار مطرح و بعد ابلاغ میشود اما این دو هفته از سال گذشته تا کنون زمان برده و هرچه پیگیری میکنیم به جایی نرسیده است؛ به نظر میرسد هنوز در اولویت بررسی در ستاد تنظیم بازار نیستیم و با وجود وعدههای متعدد ابلاغ عوارض انجام نشده است. عوارض فعلی برای سال ۱۳۹۹ است و تا کنون تغییری نداشته و ادامه این روند، ظلم به سرمایهگذاری و خیانت به کشور است. در شرایطی که هیچ سرمایهگذار خارجی نمیخواهد در ایران سرمایهگذاری کند، سرمایهگذاران داخلی را هم با این اقدامات از خود رنجیدهخاطر میکنیم که بخواهد بهدنبال سفتهبازی و دلالی برود.
مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به فرار سرمایهگذاری از پروژههای کشور گفت: در چنین شرایطی اگر بخواهیم آزادراه جدید احداث کنیم، هیچ سرمایهگذاری تمایل ندارد. یکی از دلایلش هم این است که میگوید نرخ سرمایهگذاریاش کمتر از ۲۵ درصد است و هیچ جای این کشور با این مبالغ سرمایهگذاری نمیکنند و همین پول را اگر در بانک بگذارند، سود بیشتری میگیرند.
بیات سرمدی خاطرنشان کرد: در شرایطی که سرمایهگذارها از یک طرف برای الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی اجبار دارند که باز هم عوارض را نمیتوانند دریافت کنند. از طرف دیگر در تاریخهای خاصی عوارض آزادراهی را حذف میکنند و باز هم بازگشت سرمایهشان امکانپذیر نیست، ارزش پولشان از بین میرود و تضمینی هم برای بازپرداخت پولشان وجود ندارد؛ بنابراین تمایلی ندارند که برای زیرساختهای کشور سرمایهگذاری کنند.
وی در پاسخ به اینکه پیشنهاد برای افزایش عوارض چند درصد است، اظهار کرد: به صورت متوسط ۲۸ درصد ابلاغ کردیم؛ اما ستاد تنظیم بازار باید با این عدد موافقت کند و تا کنون با وجود پیگیریهایی که انجام دادیم هنوز به نتیجه نرسیدهایم، آن هم در شرایطی که قیمت بلیت، کرایه و همه چیز نسبت به پارسال چند برابر شده است.
انتهای پیام
نظرات