• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402012915179
  • خبرنگار : 71592

در روز چهارم درگیری‌ها

تیراندازی به هیئت آمریکایی در سودان/ تماس بلینکن با طرفین درگیر

تیراندازی به هیئت آمریکایی در سودان/ تماس بلینکن با طرفین درگیر

وزیر خارجه آمریکا امروز سه شنبه اعلام کرد که کاروان دیپلماتیک این کشور روز دوشنبه در سودان هدف گلوله قرار گرفت؛ اما هیچ یک آسیب ندیدند.

به گزارش ایسنا، سایت آمریکایی الحره نوشت، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از مذاکرات وزیران خارجه گروه ۷ به خبرنگاران گفت، کاروان دیپلماتیک آمریکا در سودان هدف گلوله قرار گرفته است. همگی سالم هستند؛ اما این کار گستاخانه و غیرمسؤولانه است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم امروز اعلام کرد، بلینکن با طرفین درگیر در سودان مذاکره کرده و خواستار دستیابی به آتش بس فوری شده است.

وی تلفنی با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع صحبت کرده و در آن بر نیاز ضروری به برقراری آتش بس پس از کشته شدن چندین غیرنظامی تاکید کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن که در حال حاضر برای شرکت در نشست گروه ۷ در ژاپن به سر می‌برد، به صورت جداگانه و مفصل با این دو ژنرال سودان صحبت کرده و نگرانی خود را درباره کشته و زخمی شدن غیرنظامیان سودانی در این درگیری کورکورانه ابراز کرده است.

وی اعلام کرد، بلینکن در صحبت‌هایش بر مسؤولیت این دو ژنرال در تضمین امنیت و سلامت شهروندان، دیپلمات‌ها و کارکنان حوزه انسانی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا بر ضرورت آتش‌بس تاکید کرد که امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌دیدگان درگیری‌ها را فراهم می‌کند، خانواده‌های سودانی را دوباره کنار هم جمع می‌کند و به جامعه بین‌المللی در خارطوم اجازه می‌دهد از امن بودن حضور خود اطمینان حاصل کند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، از روز شنبه درگیری های خشونت آمیز و گسترده‌ای میان ارتش و نیروهای واکنش سریع در مناطق مختلف سودان جریان دارد که در اثر آن تاکنون حدود ۲۰۰ تن کشته و ۱۸۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

بیانیه گروه هفت درباره سودان

وزیران خارجه کشورهای عضو گروه ۷ امروز سه شنبه طرفین درگیر در سودان را به توقف فوری اقدامات خصمانه و بازگشت به میز مذاکره دعوت کردند.

تشدید خشونت در سودان، این مساله را به دستورکار گروه ۷ کشاند که در ژاپن نشست برگزار کردند.

وزیران خارجه این گروه پس از دو روز مذاکره در بیانیه‌ای اعلام کردند، از طرفین درگیر می‌خواهند اقدامات خصمانه را فورا و بدون هیچ پیش شرطی متوقف کنند. آنها نسبت به تهدید امنیت و سلامت شهروندان سودانی و تضعیف تلاش‌ها برای بازگرداندن انتقال دموکراتیک در این کشور در اثر این درگیری هشدار دادند.

این وزیران در بیانیه خود خواهان کنار گذاشتن خشونت و بازگشت به میز مذاکره و اتخاذ اقدامات موثر برای کاهش تنش و تضمین سلامت همه شهروندان، دیپلمات‌ها و کارکنان حوزه انسانی شدند.

 مذاکرات حمیدتی و بلینکن

حمیدتی در توییتی از گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه آمریکا درباره درگیری‌های اخیر خبر داد و نوشت: تماس تلفنی دیگری برای ادامه گفت‌وگو و کار در کنار هم برای ساخت آینده‌ای روشن برای ملت‌های ما وجود خواهد داشت.

 وی افزود، با بلینکن مسائل مهم سودان را بررسی و تاکید کرده که به برقراری آزادی، عدالت و دموکراسی برای مردم سودان متعهد است.

فرمانده نیروهای واکنش سریع گفت، به حفظ جان شهروندان در مناطق تحت کنترل خود پایبند است، از چالش‌های پیش روی خود آگاه است و قاطعانه در برابر افراط گرایی می‌ایستد که پیشرفت به سوی جامعه‌ای عادلانه و دموکراتیک را تضعیف می‌کند.

حمیدتی از وزیر خارجه آمریکا و این کشور به خاطر حمایت مستمرشان و پایبندی آنها به برقراری مجدد ثبات در سودان قدردانی کرد.

دستور عفو البرهان برای کسانی که تسلیم شوند

ارتش سودان هم امروز اعلام کرد، البرهان برای تمامی افسران و سربازان نیروهای واکنش سریع که سلاح خود را زمین بگذارند، دستور عفو صادر کرده و طبق این دستور آنها در نیروهای مسلح ادغام می شوند.

همچنین البرهان "تلاش برای کودتا" را در پی درگیری های جاری با نیروهای واکنش سریع محکوم کرد که منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۸۰ تن شد.

وی در گفت‌وگو با شبکه "سی ان ان" آمریکا گفت، نیروهای واکنش سریع تلاش برای انجام کودتا و شورش علیه کشور را رهبری می‌کنند.

البرهان گفت، اگر حمیدتی، متحد سابقش را بازداشت کند، طبق قانون محاکمه خواهد شد.

روز دوشنبه هم حمیدتی اعلام کرد، نیروهایش البرهان را تعقیب خواهند کرد و او را به دست عدالت می‌سپارند.

نیروهای واکنش سریع امروز اعلام کردند، همه نیروها در درگیری‌ها حضور دارند و برای تامین امنیت پایگاه‌هایی که تصاحب کرده‌اند، تلاش می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha