• یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402012714095
  • خبرنگار : 71496

استقبال صنعا از ۱۰۵ تن از اسرای زندان مأرب در سومین روز تبادل اسیران

استقبال صنعا از ۱۰۵ تن از اسرای زندان مأرب در سومین روز تبادل اسیران

روند تبادل اسرا میان صنعاء و ائتلاف سعودی امروز یکشنبه نیز برای سومین روز پیاپی ادامه دارد و فرودگاه بین‌المللی صنعاء از ۱۰۵ تن از اسرای زندان‌های مأرب استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به شبکه خبری المیادین اعلام کرد که امروز سه پرواز صنعاء و مأرب برای انتقال اسرا انجام شد که در پرواز اول ۴۱ اسیر از صنعاء به مأرب و ۴۸ اسیر از مأرب به صنعاء منتقل شدند. در پرواز سوم که بعد از ظهر امروز انجام شد سمیره مارش زن یمنی ربوده شده نیز آزاد شد.

امروز سه هواپیما شامل ۱۰۵ اسیر از نیروهای مسلح و نیز افراد ربوده شده و زندانی‌های زندان شبه نظامیان حزب الاصلاح در استان مأرب در قالب سومین روز عملیات تبادل اسیران وارد فرودگاه صنعاء شدند.

عبد القادر المرتضی، رئیس کمیته ملی امور اسرای جنبش انصارالله یمن در کنفرانس مطبوعاتی در فرودگاه صنعاء ضمن ابراز خرسندی از اتمام این قرارداد گفت: این قرارداد شامل ده‌ها چهره ربوده‌شده‌ای بود که دشمن در مسیرها ربوده بود.

المرتضی در ادامه اظهار کرد: قرارداد بعدی برای مبادله ۷۰۰ اسیر از هر دو طرف امضا خواهد شد.

رئیس کمیته ملی امور اسرای انصارالله گفت: از جمله افراد ربوده‌ شده‌ای که امروز آزاد شدند، سمیره مارش بود که لکه ننگی بر پیشانی حزب الاصلاح بود.

او افزود: با وجود تمامی مکاتبات مزدوران به آزادسازی سمیره مارش پاسخی ندادند و طرف مقابل مخالفت کرد. ما چهار تن از اعضای یک گروهک خلافکار وابسته به عربستان را که به اعدام محکوم شده بودند، در مقابل آزادی سمیره مارش آزاد کردیم.

المرتضی در ادامه این کنفرانس ضمن عذرخواهی از تمامی خانواده‌هایی که اسرای آنها در این قرارداد آزاد نشدند، تاکید کرد: تلاش‌ها برای آزادسازی تمامی اسرا ادامه دارند و ما به خانواده‌های اسرای باقی مانده اطمینان می‌دهیم که هنوز برگ برنده‌های بسیاری برای اعمال فشار بر مزدوران جهت آزاد کردن سایر اسرا در دست داریم.

همچنین رئیس کمیته ملی امور اسرای جنبش انصارالله از عبد الملک بدر الدین الحوثی، رهبر این جنبش بابت پیگیری‌های بی‌وقفه‌اش در پرونده اسرا و تاکید بسیارش بر آزادی اسرای جنبش تشکر کرد.

علی الدیلمی، وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن نیز امروز به شبکه خبری المسیره گفت: میان وزارتخانه و کمیته ملی اسرا همکاری وجود دارد و نقش وزارتخانه در کمک به کمیته اسرا خلاصه می‌شود و مسایلی از جمله شکایت‌های آدم‌ربایی وجود دارند که به بررسی دقیق نیاز دارند.

الدیلمی اظهار کرد: در حال حاضر ده‌ها تن در زندان‌های مخفی در مأرب وجود دارند که مزدوران دشمن انواع شکنجه‌ها را روی آنها انجام می دهند.

وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن با اشاره به اینکه شبه‌نظامیان حزب الاصلاح از ربودن سمیره مارس برای ماجراجویی استفاده کردند، گفت: آنها بسیاری از اسرا را عامدانه مخفی کرده و گزارشی از آنها ندادند و لازم است در این زمینه اقدامی انجام شود.

او افرود: شکنجه‌هایی را که مزدوران در حق اسرا و بازداشتی‌ها در مارب، المخاء و تعز انجام دادند، رصد کردیم.

این مسؤول یمنی در ادامه گفت: در طول تاریخ عملیات فروش اسرا تنها با حزب الاصلاح انجام شد و این حزب شهروندان و اسرا را به عربستان می‌فروشد.

الدیلمی با اشاره به اینکه این مزدوران مرتکب جنایات بزرگی شدند و جامعه بین‌الملل از آنها چشم‌پوشی می‌کند، گفت: آنها سعی دارند در پرونده اسرا و افراد ربوده شده به شکل گسترده‌ای وقت‌کشی و اخاذی کنند.

چند روز قبل کمیته یاد شده در بیانیه‌ای از آغاز عملیات انتقال حدود ۹۰۰ اسیر در چارچوب یک عملیات انسانی سه روزه که از جمعه آغاز شده و تا امروز یکشنبه ۱۶ آوریل جاری ادامه دارد، خبر داد.

روز جمعه یک فروند هواپیمای صلیب سرخ فرودگاه بین‌المللی صنعاء را به مقصد فرودگاه عدن ترک کرد و طی این پرواز ۷۲ اسیر از نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی به عدن منتقل شدند، سپس هواپیمای دوم همراه با ۱۲۵ اسیر آزاد شده از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وارد فرودگاه بین‌المللی صنعاء شدند.

طبق گزارش المیادین، شنبه نیز ۱۲۵ اسیر یمنی از فرودگاه خمیس مشیط عربستان به فرودگاه صنعاء منتقل شده و پس از آن دو عملیات تبادل اسرا انجام شد که طی‌ آنها ۱۶ اسیر سعودی و سه اسیر سودانی از صنعاء به ریاض و در مقابل ۱۱۷ اسیر انصارالله از أبها به صنعاء منتقل شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha