• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402012009379
  • خبرنگار : 71415

افشای اطلاعاتی درباره تردد کشتی‌های مرتبط با کره‌شمالی در بنادر ژاپن

افشای اطلاعاتی درباره تردد کشتی‌های مرتبط با کره‌شمالی در بنادر ژاپن

یک نشریه ژاپنی در مطالعه‌ای که اخیرا انجام داد، مشخص کرد که کشتی‌های مظنون به داشتن ارتباط با کره شمالی در سه سال گذشته دست‌کم ۳۸ مرتبه به بنادر ژاپن رفته و تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این مطالعه و تحقیق انجام شده از سوی هفته‌نامه انگلیسی زبان نیکئی دریافت که شش کشتی مظنون به داشتن ارتباط با کره شمالی در عرض مدت سه سال گذشته ۳۸ مرتبه به بنادر ژاپن سر زده‌اند.

ژاپن از سال ۲۰۰۶ هرگونه تعامل تجاری شامل واردات و صادرات در ارتباط با کره‌شمالی را ممنوع کرده است. از طرف دیگر کشتی‌های کره شمالی از سال ۲۰۱۶ و بعد از سیاست توکیو در گسترده کردن ابعاد قوانینش برای جلوگیری از ورود کشتی‌های تحت تحریم سازمان ملل به بنادرش، اجازه نیافتند به  بنادر ژاپن وارد شوند.

با این وجود فهرست کشتی‌های تحریم شده توسط سازمان ملل از سال ۲۰۱۸ به سبب مخالفت چین و روسیه به روز رسانی نشده است.

تحقیق مذکور ادعا کرد، کره شمالی به صورت مکرر با استفاده از کشورهای ثالث معامله کرده و از سوی دیگر در دریا به انتقال محموله‌ کشتی‌ها پرداخته تا به این ترتیب قوانین حاکم بر مسیرهای مستقیم و کشتی‌های دارای پرچم رسمی را دور بزند.

این رویه منجر به این شد که چند کشور، مستقل از سازمان ملل برخی تدابیر متقابل را به اجرا درآورند.

به عنوان مثال کره جنوبی تلاش‌های خود را برای شناسایی کشور اصلی کشتی‌های حامل برخی اقلام همچون زغال سنگ و سنگ آهن خام را تشدید کرده است. تجارت این اقلام از سوی کره شمالی طبق تحریم‌ها ممنوع شده است.

طبق این مطالعه، آمریکا به بررسی کشتی‌هایی عازم شده از سمت کشورهایی که بازرسی‌های ضعیفی دارند، می‌پردازد. هر دو کشور به رصد کشتی‌های مظنون به داشتن بار قاچاق پرداخته و ممکن است آنها را توقیف کنند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه ژاپن، کره جنوبی تا ماه آوریل سال گذشته میلادی اقدام به تحریم ۹ کشتی کرده و آمریکا نیز ۱۷ کشتی از این دست را تحت تحریم قرار داده است.

این مطالعه همچنین به بررسی مسیرهای ۱۱۰ کشتی علامت‌گذاری شده در گزارش‌های شورای امنیت سازمان ملل در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ پرداخت. این کشتی‌ها هر چند شامل تحریم نشدند اما به عنوان موارد مظنون در نظر گرفته شدند.

طبق ادعای مطالعه مورد استناد نشریه ژاپنی، بر اساس اسناد آمارهای ورود کشتی‌ها به بنادر و سوابق مسیریابی ناشی از سیگنال‌های شرکت انگلیس AIS دست‌کم شش مورد از این کشتی‌ها روی هم رفته ۳۸ مرتبه به بنادر ژاپن سر زده‌اند.

بر اساس این گزارش، پنج فروند از این کشتی‌ها مظنون به قاچاق زغال سنگ برای کره شمالی هستند و یکی از آنها از کشتی‌هایی است که سابقا با پرچم کره شمالی تردد داشته است.

در همه این موارد، سیگنال‌های ارسالی به شرکت AIS اغلب منقطع شده و تعیین دقیق مسیرها و بنادر محل بازدید را دشوار ساخته‌اند. با این حال، قوانین ژاپن روی این کشتی‌ها اعمال نشد چون هیچ سابقه‌ای از اینکه آنها اخیرا به بنادر کره شمالی سر زده باشند، وجود نداشت.

گارد ساحلی ژاپن از این شش کشتی بازرسی در محل انجام داد اما گفت: "حتی اگر سازمان ملل به آنها مشکوک شود، نمی‌توانیم اقدامات خاصی انجام دهیم."

به گزارش خبرگزاری آناتولی، طبق اعلام مقام‌های وزارت امور خارجه ژاپن و مقام‌های دیگر، ژاپن هرگز هیچ اقدام مستقلی برای ممانعت از ورود کشتی‌ها به بنادر خود انجام نداده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha