به گزارش ایسنا، دادهها نشان داد که روسها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، خودروهای چینی بیشتری نسبت به لادا، محبوبترین خودروی ساخت روسیه خریدهاند که حضور رو به رشد پکن در اقتصاد روسیه را نشان میدهد، در حالی که خودروسازان غربی در حال خروج از این کشور هستند. لادا نشان تجاری شرکت خودروسازی آوتوواز، روسیه است.
خروج خودروسازان غربی گزینهها را برای مصرفکنندگان روسی محدود میکند و باید قیمتهای بالاتر و برندهای چینی مانند هاوال، چری و جیلی را بپذیرند.
بر اساس نتایج انجمن کسبوکارهای اروپایی (AEB)، در ژانویه تا مارس، فروش جدید خودروهای سواری و تجاری سبک در روسیه با ۴۴.۷ درصد کاهش به ۱۵۳ هزار و ۴۷۷ دستگاه رسید. فروش مارس ۱۰.۶ درصد کمتر از سال گذشته و ۴۸ هزار و ۴۱۴ دستگاه خودرو بود.
بر اساس گزارش رویترز، ۶۴ هزار و ۴۸۳ خودرو از خودروهای خریداری شده در سه ماهه اول چینی و ۶۴ هزار و ۲۴۰ خودرو لادا بوده است. سهم بازار هر دو برند چینی و لادا به ترتیب از ۴۰ درصد فراتر رفت.
صنعت خودروی روسیه به سرمایهگذاری، تجهیزات و قطعات خارج از کشور متکی بود و به دلیل تبعات تحریمهای غرب و خروج خودروسازان به شدت آسیب دید. فروش خودروهای جدید در سال گذشته ۵۹ درصد کاهش یافت.
تولید خودروهای جدید در روسیه به پایینترین سطح کاهش یافته و قیمت خودروهای جدید بهطور چشمگیری افزایش یافته است. روسیه به دنبال سرمایهگذاری و مشارکت کشورهای دوست است و در تلاش است تا تولید کارخانههای غربی در روسیه را از سر بگیرد.
انتهای پیام
نظرات