• شنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402011908681
  • خبرنگار : 50081

نگاهی به عملکرد معاونت زیارت و گردشگری شهرداری مشهد در نوروز ۱۴۰۲

نگاهی به عملکرد معاونت زیارت و گردشگری شهرداری مشهد در نوروز ۱۴۰۲
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی معاونت زیارت و گردشگری شهرداری مشهد مطابق با سال‌های گذشته و همزمان با ایام نوروز و استقبال از زائران خدماتی را در حوزه‌های مختلف برای رفاه حال بهتر زائران در نظر می‌گیرد که در سال ۱۴۰۲ با توجه به ایام نوروز و ماه مبارک رمضان این خدمات بیش از گذشته بوده و با توجه به این دو مناسبت این معاونت توانسته است خدماتی را برای زائران و مسافران فراهم آورد.

سید جلیل بامشکی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خدماتی که طی ایام تعطیلات نوروز به زائران ارائه شده است، اظهار کرد: در حوزه ایستگاه‌های استقبال از زائر که از ۱۵ اسفند تا ۱۴ فروردین ماه در ورودی محورهای مشهد نیشابور، مشهد قوچان، پایانه مسافربری امام رضا(ع)، راه‌آهن و فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد برپا شد در مجموع بیش از نیم میلیون نفر از خدمات این ایستگاه‌ها استفاده کردند. بیشترین مراجعه در محور مشهد نیشابور با ۱۸۴ هزار و ۷۱۴ نفر و بیش از ۱۶۳ هزار نفر در ایستگاه راه‌آهن و همچنین نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر در پایانه مسافربری امام رضا(ع) بیشترین مراجعه‌کننده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: از جمله خدمات دیگری که در این ۵ ایستگاه برای زائران ارائه شد می‌توان به مواردی مانند بهداشت و درمان، راهنمای زائر، اسکان زائر، خدماتی و پذیرایی، امداد و کمک‌های اولیه، کودک و زیارت، برنامه فرهنگی و هنری و توزیع محصولات اطلاع رسانی و نقشه مشهد اشاره کرد.

در ایام نوروز ۷۰ هزار نفر در مراکز موقت و اضطرار اسکان داشتند

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: اسکان موقت و اضطرار وظیفه شهرداری نیست اما به جهت اینکه عضو ستاد اسکان خدمات سفر آستان قدس رضوی هستیم، ۴۲ مرکز اسکان موقت و اضطرار در بازه زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۴ فروردین ماه با ظرفیت بیش از ۲۰۰۰ نفر فراهم شد. حدود ۷۰ هزار نفر در شب اسکان داشتیم که از این تعداد ۶۱ هزار و ۸۰۵ نفر در مراکز اسکان موقت بوستان زائر پذیر غدیر و ۷۸۸۵ نفر هم در مراکز اسکان اضطرار سالن‌های ورزشی، سوله‌های بحران و فرهنگسراها خدماتی را ارائه کردیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه امسال برودت هوا و نبود اسکان‌ در شهر مشهد کمتر بود به این دلیل اسکان‌های اضطرار کمتری داشتیم که این نوع اسکان هم شب تا صبح بود و اگر زائری بدون اسکان می‌بود ما این خدمات را برای آن‌ها فراهم می‌کردیم. بیشترین اسکان در بازه زمانی ۲۵ اسفندماه تا دوم فروردین ماه بود که نزدیک به ۲۴ هزار نفر اسکان داده شدند.

پایگاه‌های راهنمای زائر از ۱۲ به ۱۸ پایگاه رسید

بامشکی در خصوص اتوبوس طرح «قرار زیارت»، افزود: در طرح «قرار زیارت» که ۵ اتوبوس وجود داشت به صورت میانگین هر کدام از آن‌ها روزی ۱۵ سرویس خدمات ارائه می‌کردند. پایگاه‌های راهنمای زائر از ۱۲ به ۱۸ پایگاه ثابت افزایش پیدا کرد و بیش از ۱۰۴ هزار و ۵۲۳ نفر مراجعه‌کننده از این پایگاه‌ها به عنوان راهنما و اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردند، همچنین بیش از ۱۵ هزار نقشه اطلاع‌رسانی در میان زائران توزیع شده است.

۱۰۸۰ نفر در تورهای مشهدگردی شرکت کردند

وی در خصوص تورهای مشهدگردی، خاطرنشان کرد: ۲۷ تور مشهدگردی وجود داشت که مکان‌هایی مانند حرم‌شناسی، آرامگاه فردوسی و خانه‌های تاریخی را برای ۱۰۸۰ نفر معرفی کرده‌اند.

نگاهی به عملکرد معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد در نوروز ۱۴۰۲

بازدید ۱۵۰ هزار نفر از جشنواره بین‌المللی غذا و صنایع‌دستی

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد عنوان کرد: جشنواره بین‌المللی غذا و صنایع‌دستی تا ۱۷ فروردین ماه ادامه داشت و در این مدت بیش از ۱۵۰ هزار نفر بازدیدکننده داشتیم که از استقبال خوبی برخوردار بود. جشنواره غذای ملل بیشتر برای آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ کشورهایی که در این جشنواره حضور داشتند، برگزار شده بود و مهاجران افغانستانی استقبال زیادی داشتند و توانستند برای اولین بار توانمندی‌های خود را در این جشنواره ارائه دهند.

بامشکی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود نیم میلیون مهاجر افغانستانی در شهر مشهد حضور دارند این امر باعث شد تا درخواست کنند که این نوع برنامه‌ها بیشتر در مشهد برگزار شود. همچنین با توجه به رویکرد جهان شهری که ما از آن برخوردار هستیم و کشورهای مختلف در مشهد حضور دارند این فرصت فراهم شد تا تبادلات فرهنگی و نزدیک شدن اقوام و ملت‌ها به یکدیگر تسریع پیدا کند. در آرامگاه فردوسی نیز جشنواره عرضه صنایع‌دستی و سوغات «ایران من» برگزار شد که ۵ غرفه داشت و نزدیک به ۲۵ هزار نفر مراجعه‌کننده را به خود اختصاص داده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha