• یکشنبه / ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402011304961
  • منبع : نمایندگی گیلان

چگونه شهر را به مکانی مناسب برای زیست شهروندی تبدیل کنیم؟

چگونه شهر را به مکانی مناسب برای زیست شهروندی تبدیل کنیم؟

ایسنا/گیلان یک کارشناس برنامه ریزی و آمایش شهری تصمیم سازی برای تصمیم گیری درست را اساس توسعه و عمران شهری دانست و گفت: باید کار را به برنامه ریزان شهری سپرد، زیرا آنها خود می دانند با شهر چه کنند و شهر را به مکانی مناسب برای زیست شهروندی تبدیل خواهند کنند.

دکتر عماد مطالبی در گفت وگو با ایسنا، دستیابی به فرم پایدار زیستی را نیازمند ایجاد تعادل بین انسان، فعالیت و محیط دانست و اظهار کرد: این سه رکن در ایجاد مکانی مناسب برای زیست بهتر تاثیر گذارند؛ به گونه ای که با بهره گیری کارا از این سه رکن اصلی آمایش سرزمین می توان برای هر وجب از خاک برنامه ریزی کرد و با نظارت در اجرای درست و به کارگیری شیوه های اصولی در پهنه های سرزمین پیوند بین عدالت اجتماعی و عدالت فضایی را محقق ساخت.

وی با بیان اینکه آمایش پهنه های شهری در یک سرزمین یک رهیافت نوین و رویکردی راهبردی در برنامه ریزی شهری است، افزود: آمایش شهری می تواند با به کارگیری مناسب از زمین، کاربری های مرتبط با پتانسیل های موجود را ارایه کند و در نهایت سبب گردد طرح های توسعه شهری حتی در مقیاس محله ای نیز کارایی لازم را داشته باشد و این خود مقدمه ای است بر جلوگیری از تغییر کاربری ها و حفظ زمین.

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت ادامه داد: ما باید در مدیریت یکپارچه شهرها و کلانشهرها به فکر ایجاد بانک زمین باشیم تا قبل از اجرا، تصمیم سازی های متناسب با ظرفیت ها و بوم منطقه صورت پذیرد.

مطالبی تصریح کرد: خدمات رسانی مطلوب به شهروندان لازمه یک شهر پیشرو و پویاست و لذا باید رفاه و آسایش شهروندی را به همراه آرامش در فضاهای شهری در حوزه های مختلف فراهم سازیم؛ به ویژه با استفاده از تکنیک های طراحی محیطی و المان های خلاق محور در حیطه منظر و نما و سیمای شهر آرامش بصری را برای شهروند جاری سازیم.

وی برنامه ریزی شهری را قلب تپنده شهر دانست و گفت: تصمیم سازی برای تصمیم گیری درست اساس توسعه و عمران شهری است لذا باید کار را به برنامه ریزان شهری سپرد.

این کارشناس برنامه ریزی و آمایش شهری متذکر شد: همه اقدامات مجموعه مدیریت شهری باید به سمتی سوق داده شود که شهروندان به عنوان صاحبان اصلی شهر احساس خوشایندی در محیط شهری داشته باشند و تعلقات خاطر و آسایش آنها تامین گردد؛ آنگاه است که ما می توانیم بگوییم شهری زیست پذیر را برای مردم و با مردم ارایه کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha