مهدی میرجهانیان در گفتوگو با ایسنا، درباره بازدیدهای نوروزی، اظهار کرد: در ایام پایانی سال بهطورمتمرکز از بیستم اسفند تا پانزدهم فروردین سال بعد، بهصورت مستقیم روی مراکز توزیع، عمومی، گردشگری، بین راهی، اقامتی و پایانهها که در این ایام خدمترسانی آنها بیشتر میشود و با مسافران و مردم ارتباط بیشتری دارند، نظارتهایی صورت میگیرد.
وی افزود: در موارد خاص مانند آمادهسازی آجیل و شیرینیهای خشکی که ماندگاری بیشتری دارد، نظارتها از اواخر دیماه آغاز میشود. نظارت بر اماکن گردشگری، هتلها و مراکز اقامتی نیز از اواخر دیماه آغاز شده است.
مدیرگروه واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان خاطر نشان کرد: از ۲۰ اسفند که طرح آغاز شده است، بازدیدهایی با مجموعه معاونت بهداشتی و در اصفهان با مرکز بهداشت شماره یک و دو، همچنین با همکاری ارگانهای نظارتی دیگر مانند فرمانداری، استانداری، دامپزشکی، صنعت و معدن، تعزیرات و شهرداری انجام شد.
وی تصریح کرد: از ۱ اسفند تا ۲۳ اسفند حدود ۱۲ هزار و ۳۷۰ مورد بازدید از اماکن عمومی، ۴۰ هزار و ۸۷۵ مورد بازدید از تهیه مواد غذایی، ۲ هزار و ۶۷۱ مورد بازدید از اماکن بین راهی، ۵۸۵ مورد نمونهبرداری مواد غذایی، ۲۵ هزار و ۴۰۵ مورد کلرسنجی آب آشامیدنی، ۷۱۲ مورد معرفی به مراجع قضائی داشتهایم.
میرجهانیان اظهار کرد: از ۲۴ تا ۲۷ اسفندماه، ۲ هزار و ۵۱۴ مورد بازدید از اماکن عمومی، ۸ هزار و ۱۵۵ مورد بازدید از تهیه مواد غذایی، ۵۳۲ مورد بازدید از اماکن بین راهی، ۱۳۷ مورد نمونهبرداری مواد غذایی، ۵ هزار و ۱۴۱ مورد کلرسنجی آب آشامیدنی، ۱۵۷ مورد معرفی به مراجع قضائی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه معرفی به مراجع قضائی انواع مختلفی دارد و محدود به برخوردهای شدید نیست، تصریح کرد: معرفی به مراجع قضائی از یک اخطار و جریمه نقدی تا پلمب، مهلت دادن و معرفی به تعزیرات را شامل میشود. تعداد پلمبها ۲۰۰ مورد تا ۲۳ اسفند و ۵۷ مورد از ۲۴ تا ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ بوده است که بیشتر پلمبها بهصورت ۲۴ تا ۴۸ ساعته است و تعداد محدودی به پلمب کامل مغازه میانجامد.
وی خاطرنشان کرد: در بازه یکم تا ۲۳ اسفندماه، ۵۳ هزار و ۳۲۹ کیلوگرم مواد غذایی معدوم شده داشتیم و این آمار برای بازه ۲۴ تا ۲۷ اسفند ۱۰ هزار و ۶۸۹ کیلوگرم بوده است.
میرجهانیان با تاکید بر اینکه راهنما و معرفی سامانه ۱۹۰ در تمام اماکن عمومی و سایر مناطق نصب شده است و مردم میتوانند با استفاده از آن شکایتهای خود را نیز مطرح کنند، گفت: از اماکن حساسی مانند مراکز بین راهی، در دوره ۲۰ روزه باید حداقل سه بازدید داشته باشیم و اماکن کمتر حساس مانند رستورانها را دو تا سه بار و مواردی مانند سوپرمارکت را ممکن است یک بازدید داشته باشیم.
علی پارسا نیز درباره اقدامات ستاد نوروزی در زمینه بهداشت محیط، اظهار کرد: از بیستوچهارم اسفند تا چهارم فروردین، ۱۶ هزار و ۶۴۵ مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و ۵ هزار و ۶۰۰ مورد بازرسی از اماکن عمومی انجام شده است.
وی با اشاره به بازرسیهای انجام شده از اماکن بین راهی، افزود: در این بازرسیها ۲۷۵ مورد نمونهبرداری مواد غذایی انجام و ۳۵۸ مورد تخلف به مراجع قضائی معرفی شد.
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: در این مدت ۱۲۳ مورد پلمب داشتیم و ۲۰ هزار و ۲۲۲ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته هم توقیف و معدوم شد.
وی درباره نظارت بر آب آشامیدنی، خاطرنشان کرد: در این مدت ۵۳۹ مورد نمونهبرداری آب آشامیدنی انجام شده است و ۸ هزار و ۷۴۶ مورد نیز سنجش کلر باقیمانده داشتهایم.
پارسا خاطرنشان کرد: مباحثی مانند بهداشت فردی صنوف، بهداشت محیط محل عرضه مواد غذایی مانند رستوران و هتل، مواد غذایی تاریخ گذشته و فاسد از موارد مهمی است که درخواست میکنیم در صورت مواجهه، آنها را گزارش دهند.
انتهای پیام
نظرات