• پنجشنبه / ۳ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402010300798
  • خبرنگار : 71660

مدودف: دستگیری پوتین یعنی اعلان جنگ/ اوکراین بخشی از روسیه است

مدودف: دستگیری پوتین یعنی اعلان جنگ/ اوکراین بخشی از روسیه است

رئیس‌جمهوری سابق روسیه در حالی که مجددا تاکید کرد که اوکراین بخشی از این کشور است، افزود، اگر آلمان بخواهد تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی را مبنی بر بازداشت ولادیمیر پوتین اجرا کند، این اقدام به منزله اعلان جنگ با روسیه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق و معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار کرد: برخی افراد ابله و نادان درست مثل وزیر دادگستری آلمان می‌گویند "اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به آلمان بیاید، دستگیرش خواهیم کرد" آیا این وزیر متوجه می‌شود که این اقدام چه معنایی دارد؟ تصور کنید... رئیس‌جمهور یک کشور هسته‌ای به آلمان سفر کند و سپس در خاک این کشور بازداشت شود؟! یعنی چه؟ این تصمیم به معنای اعلان جنگ علیه روسیه است.

وی در ادامه تاکید کرد: در چنین موقعیتی، روسیه از تمامی ابزارهای موجود استفاده می‌کند تا پارلمان آلمان، دفتر صدراعظم و غیره را هدف بگیرد.

هفته گذشته دادگاه بین‌المللی کیفری در شهر لاهه برای رئیس جمهور روسیه به خاطر "جنایات جنگی" ادعایی در اوکراین حکم بازداشت صادر کرد. در این میان، روسیه ضمن مخالفت با تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری گفت، اختیار قضایی این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و تصمیمات آن را «پوچ و بی‌اعتبار» می‌داند. پس از اعلام این حکم، وزیر دادگستری آلمان گفت که حکم بازداشت پوتین در آلمان "معتبر" خواهد بود.

«اوکراین بخشی از روسیه است»

مدودف در ادامه با بیان اینکه "اوکراین بخشی از روسیه است" عنوان داشت: صادقانه بگویم، اوکراین اساسا قسمتی از روسیه است اما به دلالیل ژئوپلیتیکی و تاریخی، ما مدت‌هاست اجازه داده‌ایم که کشورها در "آپارتمان‌های مختلفی" زندگی کنند. ما باید این حقیقت را بپذیریم که این مرزها و سرزمین‌های جعلی همیشه قسمتی از روسیه بوده‌اند؛ همگی آن‌ها جزو امپراتوری روسیه بوده‌اند به جز قسمت‌های مشخصی که پس از جنگ جهانی دوم به ما رسیدند.

وی در این راستا تصریح کرد: اگر اوکراین عضو ائتلاف نظامی ناتو شود، روسیه صاحب همسایه‌ای خواهد شد که عضو ائتلاف غیردوست است و قصد دارد تسلیحات هسته‌ای تولید کند. پس از آن اوکراین قادر خواهد بود عملیات گسترده‌ای را به خاطر کریمه علیه روسیه به راه بیندازد و مسکو چنین چیزی را نخواهد پذیرفت.

مدودف همچنین با اشاره به طرح صلح چین برای اوکراین گفت: اجرای چنین طرحی نیازمند علاقه و اشتیاق است. این طرح نه تنها توسط مسکو بلکه باید توسط واشنگتن و کی‌یف نیز بررسی شود؛ چیزی که در حال حاضر رخ نمی‌دهد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا

معاون رئیس شورای امنیت روسیه به مسئله تحریم‌های اعمال‌شده از جانب اتحادیه اروپا و کاهش روابط تجاری این بلوک با کشورش پرداخت و افزود: به خاطر تصمیمات اتحادیه اروپا، سطح تجارت میان روسیه و این بلوک به طور جدی کاهش یافته است اما اروپا نسبت به روسیه بیشتر ضرر دیده است. اخیرا تجارت با اتحادیه اروپا ۴۰۰ میلیارد دلار ثبت شده بود اما اکنون به دلیل تصمیمات احمقانه، این حجم از تجارت به شدت افت پیدا کرده است. به نظر بنده آن‌ها بیشتر از ما ضرر کرده‌اند.

روابط روسیه-غرب

دیمیتری مدودف در ادامه این مصاحبه روابط روسیه و غرب را در "پایین‌ترین حد" خود دانست اما روابط روسیه وچین را در "بالاترین حد" خود توصیف کرد.

وی در این خصوص بیان کرد: ما روابط بسیار بدی با دنیای غربی داشته‌ایم. اگرچه در حال حاضر هیچ تصوری نسبت به اینکه روابط به زودی عادی خواهد شد، ندارم اما روابط با غرب تا حدودی می‌تواند احیا شود. رهبران فعلی کشورهای غربی را نمی‌پسندم و مذاکره با آن‌ها منطقی نیست. به نظر بنده در بعضی مواقع توافق با آن‌ها بیهوده است و لازم می‌دانم که آن‌ها را نادیده بگیرم. همچنین غرب می‌خواهد وضعیت سیاسی روسیه را بی‌ثبات کند. آن‌ها چشم دیدن فدراسیون روسیه را ندارند و به ما نیازی ندارند؛ البته این ایده ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک بسیار قدیمی آن‌هاست. چرا آن‌ها باید کشوری را که مجهز به قدرتمندترین سیتسم هسته‌ای است، سرزمین‌های پهناوری دارد و حتی از آمریکایی‌ها تبعیت نمی‌کنند را بخواهند؟

مدودف ادامه داد: بنابراین، هدف و اشتیاق آن‌ها بسیار ساده است؛ غرب استقلال روسیه و یا حتی چین را نمی‌خواهد، آن‌ها قصد دارند وضعیت سیاسی روسیه را بی‌ثبات‌ کنند، این کشور را به چند تکه تقسیم کنند و سپس برای مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای این تکه‌ها به سراغ ما بیایند و در نهایت سرویس‌های خودشان را به ما پیشنهاد دهند. دوستان، اکنون به کسی نیاز دارید که از شما محافظت کنند، آیا نیاز ندارید؟

روابط روسیه-چین

دیمیتری مدودف همچنین با نگاهی مثبت، روابط میان روسیه و چین را این گونه شرح داد: روابط میان روسیه و چین در بالاترین سطح خود قرار دارد و بنده هیچ مشکلی در روابط دوجانبه نمی‌بینم. اگر به طور کلی این روابط را ارزیابی کنم، باید عرض کنم که روابط میان این دو کشور بالاتر از هر زمان دیگری است و در آینده‌ای نزدیک هیچ مشکلی را نمی‌بینم.

وی افزود: سفر شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به مسکو سطح جدیدی از روابط و یا شراکت راهبردی را میان این دو کشور نشان داد. چین اقتصاد شماره یک جهان شده و حتی ایالات متحده آمریکا به این موضوع آگاه است. بنده معتقد هستم که تجارت میان روسیه و چین تا سال ۲۰۲۳ الی ۲۰۲۴ به ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. غرب به شراکت برابری با روسیه و چین احتیاج ندارد و صرفا می‌خواهد سلطه داشته باشد.

مذاکراتی میان روسای جمهور چین و روسیه در کاخ کرملین برگزار و سپس اسناد مشترکی میان شی جینپینگ و ولادیمیر پوتین امضا شد؛ آن‌ها طی این دور از گفت‌وگوها پیرامون موضوعات مختلفی بحث و رایزنی کردند.

انتخابات ۲۰۲۴ روسیه

مدودف در پایان مصاحبه‌اش خاطرنشان کرد: غرب مثل همیشه بی‌شک می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ روسیه دخالت کند. در واقع این نفوذ و تلاش عیان آمریکا از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۱۰:۵۸

اوکراین بخشی از روسیه است یعنی چه/// فردا می گویند ایران بخشی از روسیه است ؟

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۲۱:۵۷

شاید اگر غرب مکررا، دائماً و با جدیت بدنبال نفوذ به مرزهای روسیه و همسایگان و دیگر کشورها نبود، چنین حمله ای به اوکراین و دیگر واکنش ها انجام نمی شد. ما تجاوز و جنگ افروزی و اختلاف افکنی غرب را در تمام نقاط جهان از جمله تایوان می بینیم.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۲۲:۰۱

اما جواب شما فقط یک چیز است: باید قوی بود در غیر اینصورت در مقابل هم آمریکا و هم روسیه و هم چین آسیب پذیر هستیم و اگر قوی و مستقل باشیم از روابط با آنها سود میبریم.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۰۰:۱۹

روسیه متجاوز ومدودوف عروسک بازی پوتین وپوتین جنایتکار جنگیه.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۰۴:۱۷

یعنی ما گردن کلفتیم هر وقت صلاح دیدیم هر کشوری رو اشغال خواهیم کرد و ضمیمه کشور کمونیستی خواهیم کرد. امید است دو زاری کشورها بیفته که کمونیست یعنی چه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۵ ۱۷:۲۷

درست میگه ..تاریخ بخون..

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۱۱:۰۶

گرجستان و آذربایجان و ارمنستان هم جز ایرانه که شما با زور و تجاوز وستم اشغالش کردین لعنت به تو

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۱۶:۳۵

از عواید دولت شاهنشاهی بی خاصیت این اتفاق افتاده....قابل توجه اونایی که میگن شاه خدمت کرده432

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۱۱:۲۸

این که کلا در عالم مجازه و حرفه‌ای نامربوط زیاد میزنه. بهتره حرفهاش را نادیده بگیرید

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۱۲:۱۶

تفکرات خطرناک و هیتلری

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۱۹:۳۰

خیلی جیگر داری ازت خوشم میاد

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۳ ۲۱:۳۶

خیلی از دیکتاتورها این حرفها رو زدن ولی دیدیم چطور محاکمه و مجازات شدن. شما هم مستثنا نیستی

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۰۱:۰۸

احسنت برغیرت وتعصب شما....آقای مدودوف کاش مسئولین ماهم یه ذره ازتعصب وغیرت شماروداشتندواین آذربایجان مارو به خاک کشورمون الحاق می کردند.......

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۰۵:۱۰

خبرگزاری ایسنا هم طرفدار روس های متجاوز شده وگرنه نمی‌نوشت جنایت جنگی ادعایی!! بهتر است برین مردم غیر نظامی که در اوکراین را در روز روشن سربازان روس به گلوله بستند ببینید همین اواخر دوپیرمرد را واقعا شرم آور هست

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۰۵:۳۱

حکومتهای فردی بیشتر از حکومتهای شورایی مستعد فساد دیکتاتوری خودکامگی هستند مخصوصا که بدست افرادی جاه طلب قدرت طلب دارای اختیارات نامحدود جنون قدرت سلطه گری روحیه فرعونیت اسکتبار باشند قصد تسلط تجاوز دارند مثل هیتلر صدام و....که در حال حاضر هم بسیارند! در راس هیچ حکومتی نباید فرد باشد شورا مناسبتر است.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۰۵:۳۸

پوتین فردی ضعیف النفس بی جنبه بی ظرفیت است به درد رهبری و ریاست جمهوری نمی خورد قدرت نباید بطور مطلق و نامحدود در دست اینجور افراد باشد که بسیار خطرناک است !

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۰۵:۵۵

اکراین بخشی از شوروی سابق بود که در سال 1985 توسط غرب وحشی از آن جدا شد و قطعا امروز بخشی از روسیه است

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۰۷:۵۲

و شما جزیی از جنایتکاران و کثافات.....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۱۰:۴۳

موسکو ضعف ژئوپلتیکی داره اطراف پایتختروسیه هیچ عوارض طبیعی نیستکه بخواد سرعت نیروهای ناتو رو کم کنه.واسه همین اوکراینو نیاز دارن این کشور پهناور فقط یه بندر اب گرم داره اونم قصبیه(کریمه) ۷۰ درصد مساحتش لم یزرع و یخ بسته است جی دی پی اش حتی در حد دانمارک هم نیست تعداد موشکهای هسته ای هم اصن باناتو قابل قیاس نیست. الانم که صادرات گازش کم شده خرج جنگ و پل کریمه هم هست، خلاصه فقیر هم شدن با این همه زر مفت بعد یک سال یه شهر هم نگرفتن. فقط ادعا و حرف مفت . یه مشت کمونیست در حال انقراض

avatar

پس افغانستان و پاکستان و ترکمنستان و آذربایجان و بحرین و..... مال ایران بوده بریم بگیریم...... باید روسیه را ادب کرد، که داره انجام میشه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۲۰:۲۱

روسیه گناهی نکرده جلوی تروریست ایستاده

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۵ ۰۵:۵۷

درسته روسیه باید تاوان این همه کشتار جنگ رو بده

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۱۸:۵۷

این دلقک منو یاد سعید الصحاف میندازه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۴ ۱۹:۲۰

اگه اینطوری است آذربایجان و ارمنستان و خیلی جاهای دیگه هم از ایران است .

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۵ ۰۴:۰۰

انشاله روسیه اشغال گر نیست ونابود بشه،اگه تجزیه نشه سروقت بقیه کشورها ی کوچک میره.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۶ ۰۴:۳۴

واقعا که جنگ اوکراین و روسیه ،جنگ مضحک و مزخرفی شده است پوتین مثل فرمانده ارتش های افریقایی داد و هوار و تهدیدات بیهوده و بی اعتبار می کنه. ایا شان یک ابرقدرت مثلا اتمی این است؟ ایا روسیه به دروغ وجهه یک ابرقدرت اتمی را به خود نگرفته است؟ ایا سلاح اتمی یک تفنگ خالی نیست؟؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۷ ۰۷:۵۲

اگر سلاح اتمی وجود ندارد پس انفجارهای هیروشیما و ناکازاکی چه بود ؟!!!....

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۷ ۲۳:۴۳

پاسخ به حسن: مهمترین و اصلی ترین موضوعی که قدرتهای جهانی و رسانه های وابسته به انها برای وانمود به وجود سلاحی مخوف وترسناک به نام بمب اتمی و گنجاندن ان در باورملتها از آن نهایت استفاده را کردند قضایای هیروشیما و ناکازاکی می باشد. تا قبل از جنگ جهانی دوم اکثر خانه های مردم ژاپن از چوب،پلاستیک و یونیلیت ساخته شده بود و این خانه ها در برابر بمبارانها بسیار ضعیف بودند. اگر در یک نقطه بمباران صورت می گرفت اتش سرایت می کرد و خانه های زیادی را از بین می برد. در طی جنگ جهانی دوم فقط هیروشیما و ناکازاکی نابود نشدند بلکه حدود 60 شهر ژاپن مانند هیروشیما و ناکازاکی اسیب دیدند و سوختند، ازجمله توکیو پایتخت ژاپن. . بعضی از افراد و رسانه ها برای باور وجود سلاح هسته ای فقط چسبیده اند به قضیه هیروشیما و ناکازاکی و بدون انکه تحقیق کنند انچه را گفته شده می پذیرند و نمی خواهند فکر کنند که نابودی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی که عمدتا” از چوب و پلاستیک و مواد پلیمری بودند با یک بمباران معمولی یا بمباران ناپالم هم امکانپذیر است و برای ایجاد احساس وحشت در دل ملتها وانمود به نابودی این دو شهر با یک سلاح خیالی به نام بمب اتمی کرده اند. ................ در حال حاضر هیروشیما و ناکازاکی دو شهر پیشرفته کشور ژاپن هستند و میلیونها نفر در این دو شهر زندگی می کنند، در صورتی که به ما گفته بودند آثار بمباران اتمی برای هزاران سال باقی می ماند. ................. برای این موضوع چه توضیحی دارند. 70سال است که مردم هیروشیما و ناکازاکی در این دو شهر بدون هیچ مشکلی زندگی می کنند. در تمام عکسهای هیروشیما و ناکازاکی یک نکته به خوبی مشهود است و انهم اینکه خانه های چوبی و پلاستیکی از بین رفته اند اما ساختمانهایی که از اجر و فلز هستند باقی مانده اند.

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۷ ۱۸:۳۵

قیافه و لهجه روسی اوکراینی ها از ساکنین مسکو روسی تر هست جنگ اوکراین و روسیه مثل جنگ عراق و ایران برادر کشی و محصول توطئه خارجی بود

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۸ ۰۲:۲۲

پوتین به عنوان جنایتکار جنگی باید محاکمه بشه . تو هم هیچی نیستی دلقک

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۸ ۱۳:۰۱

به قول آقای انیشتن دو چیز بی نهایت و بی پایان است ، کائنات و حماقت انسان ها! البته من در مورد کائنات مطمین نیستم .. وقتی این دیدگاه های حماقت آمیز ، جنون آمیز و جنایت کارانه قدرت های جهان را میبینم ، در حیرت می افتم که چقدر در ظواهر و لباس های شیک و ژست های تحصیل کرده ، جهالت و حماقت نهفته است . چه غرب و چه شرق و چه خاورمیانه ...

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۰۹ ۱۸:۰۶

درود بر غیرت شما. ای کاش مسولین ماهم اندکی این تعصب رو برای روی آذربایجان و ارمنستان و بحرین داشتند. دوستانی که به این آقا جنایتکار میگن بهتره مطالعه کنن. کمتر از ۳۵ سال پیش اوکراین جز خاک روسیه بوده و الان تصمیم به پس گرفتنش گرفته. اما از جدا شدن آذربایجان از ایران بیش از صد سال هست که میگذره حالا آذربایجان ادعای تمامیت ارضی بر علیه ما به وسیله اسرائیل رو دارن. سیاست اشتباه

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۱۳ ۰۶:۵۱

احسنت. روسیه باید هرچه زودتر کار نئونازی هارو یکسره کنه