شماری از صیادان به خبرنگار ایسنا اظهار داشتند جای سوال است چرا برخی مسوولان تصمیم گیر مستقر در سواحل مکران با اجرای قوانین و مقررات خارج از چارچوب و تصمیمات سلیقه ای سعی در زمین گیر کردن فعالان اقتصادی، نابودی اشتغال و کاهش تولید و از همه مهمتر ناامیدی سرمایه گذاران می کنند.
آنان افزود: هم اینک بیش از هزاران نفر در حوزه صید و صیادی، صنایع وابسته و فعال در قسمت شیلات منطقه جنوب سیستان و بلوچستان از سختگیری مسوولان، بروکراسی طولانی اداری خسته شده اند و از مسوولان و به ویژه دفتر مقام معظم رهبری و نهاد ریاست جمهوری درخواست حل مشکلات پیش رو دارند.
فرمانده بسیج دریایی شهرستان کنارک و مروج صید و صیادی در منطقه کنارک به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ذهن بیش از ۱۰۰ هزار نفر جامعه صید و صیادی سواحل مکران از گواتر تا زرآباد درگیر قوانین دست و پاگیر مسوولان است که تولید و اشتغال را با مشکل رو به رو کرده است.
نیازی افزود: از ۲۰ تا ۳۰ سال قبل مجوز برای صید و صیادی در سواحل سیستان و بلوچستان صادر شده است و هم اینک بیش از ۱۰ هزار نفر صیاد جدید در انتظار صدور مجوز هستند متاسفانه کسی به آنها پاسخی نمی دهد چرا برای دریای بیکران و متصل به اقیانوس هند مجوز صید صادر نمی شود این در حالی است که سایر کشورهای همجوار راحت و بدون دغدغه صید را انجام می دهند و هزاران نفر را از بیکاری نجات داده اند.
نیازی ادامه داد: اگر ما صید نکنیم دیگر کشورهای منطقه راحت صید می کنند چرا در کشور ما برای صدور مجوز صید این همه سختگیری می شود.
وی تصریح کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان باید برای ایجاد اشتغال پایدار با صیادان در خصوص ثبت موقت شناور بیشتر همکاری کند و سختگیری درخصوص ساخت شناور جدید را کمتر کند تا صیادان مجبور نباشند شناور جدید را از سایر استانها تامین کنند. جالب است ساخت شناور لنج در سایر استانهای کشور بدون هیچ محدودیتی انجام می شود و تازه مسوولان آنجا از این اقدام استقبال می کنند ولی در استان سیستان و بلوچستان هر روز یک بهانه می گیرند و حتی مصوبات استانی برای رفع موانع تولید و تسهیل در امورات را نادیده می گیرند که نمونه آن عدم اجرای مصوبات کارگروه رفع موانع تولید در سال ۱۳۹۸ استان سیستان و بلوچستان در فرمانداری کنارک است.
خالد نیازی با اشاره به اینکه مسوولان مشکلات صیادان را حل کنند افزود: هم اینک ۶ لنج سازی و قایق سازی در شهرستان کنارک وجود دارد که هر کدام با ۴۰ تا ۵۰ نیروی انسانی دارند متاسفانه با سختگیری های مسوولان ۲ شناورسازی تعطیل و چهار لنج سازی دیگر در آستانه تعطیلی هستند و ۲ هزار اشتغال بزودی نابود می شود.
مروج روش های نوین صید و صیادی در سواحل مکران بیان کرد: چرا قوانین و مقررات کشور برای اجرا در هر استان متفاوت است یعنی شناورساز در سیستان و بلوچستان حق ساخت لنج و فعالیت را ندارد ولی در استان همجوار هرمزگان به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای و مشکلی لنج سازی فعال هستند و تازه صیاد این استان می رود به آنجا و لنج سفارش و خرید می کند.
فرمانده بسیج دریایی شهرستان کنارک ادامه داد: این تصمیمات سلیقه ای برای مانع درست کردن اشتغال و تولید خوب نیست و هر چه سریعتر مسوولان کشوری ورود و موضوع را حل کنند.
وی به سختگیری مسوولان برای عدم رونق صید و صیادی و تولید و اشتغال در سیستان و بلوچستان اشاره و افزود: ۱۸ هزار صیاد کنارک و زرآباد از اوایل دهه ۱۳۷۰ تاکنون با گذشت ۳۲ سال در انتظار خدمات مستقیم اداری هستند و متأسفانه هیچکدام از امورات اداری نظیر دریافت سوخت ماهیانه از شرکت، صدور و تمدید و بازدید و دریافت کارت دریانوردی از اداره کل بنادر و دریانوردی، صدور و تمدید کارت تردد شناور از دریابانی ارائه نمی شود و صیادان برای انجام هرگونه کار و امور اداری اصلی در حوزه شیلات مجبورند به چابهار مراجعه کنند.
«خالد نیازی» افزود: صیادان روزانه، هفتگی و ماهانه در حال تردد و صرف وقت و هزینه گزاف با جان خریدن حوادث رانندگی چرا باید ۳۲ سال چشم انتظار باشند و کسی مشکلات و امورات این همه جمعیت را مرتفع نکند و این مردم نتوانند در مرکز شهرستان کنارک خدمات دریافت کنند.
وی گفت: صیادان دارای مجوز نیز برای دریافت سوخت از بنادر صیادی باید همه سوخت بنزین قایق ماهیانه خود را یکجا دریافت و به خانه ببرد و دپو کنند که این کار خطرناک و مثل یک بمب است که هر لحظه ممکن هست منفجر شود. چرا صیاد نمی تواند مثل سایر استانهای ساحلی کشور هر زمان خواست سوخت را بتواند از بنادر صیادی کنارک و پزم و سایر نقاط سواحل مکران تحویل بگیرد.
مروج صید و صیادی در منطقه کنارک تصریح کرد: کل سهمیه سوخت ماهیانه قایق هزار لیتر بنزین است که این سهمیه فقط در پنج روز قابل استفاده بوده و سریعا تمام می شود لذا عنوان می کنم هر قایق برای انجام صید نوین و انتخابی همراه با قلاب و مناسب نیازمند ۱۵۰ لیتر سوخت بنزین است که باید تامین شود الان صیاد سوخت خود را هر ۶۰ لیتری را به قیمت یک میلیون تومان از مغازه ها و سوپر مارکت و دست فروشان سطح شهر خریداری و کار صید را انجام می دهند. آیا این در شأن صیاد هست که به عنوان یک تامین کننده ماهی سوخت مورد نیاز را آزاد و از سطح شهر تامین کند؟
وی ادامه داد: مشکلات صیادان را با انجام مکاتبات متعدد با مسوولان، پیگیریهای مختلف از طریق مسوولان محلی، استانی و کشوری را صورت دادیم ولی از عدم نتیجه گیری خسته شده ایم و مسوولان نتوانسته اند در مرکز شهرستان امورات را انجام بدهند واقعاً چرا کسی درد و مشکلات صیادان را بعد از این همه سال نشنود.
مشاور فرماندار کنارک در امور صید و صیادی با بیان اینکه برخی به بهانه اینکه ذخایر ماهی در چابهار و کنارک اندک است، هنوز با گذشت بیش از ۳۰ سال از صدور مجوز برای شناور قایق و لنج خودداری می کنند، خاطرنشان کرد: چابهار و کنارک به آبهای آزاد اقیانوس هند متصل است و از نظر ذخایر هیچ محدودیتی ندارد چون صید در محدوده آب های مشترک و فراساحل اقیانوس انجام می شود و اگر صیادان ایران ماهی را صید نکنند بیش از ۴۰ کشور حاشیه اقیانوس هند و سایر نقاط جهان ماهی را صید و سود را عاید خودشان می کنند.
وی گفت: چرا ما باید فقط نظاره گر باشیم و نتوانیم از نعمت خدادادی دریا و ذخایر آن به نفع ایران اسلامی و مردم و افزایش درآمد صیادان استفاده کنیم.
فرمانده پایگاه شهید جهان آرا اسکله کنارک ادامه داد: نباید فرصت بزرگ استفاده از ظرفیت اقتصاد دریامحور را به بهانه های مختلف و کاغذبازی های اداری از دست دهیم و هزاران نفر در چابهار، دشتیاری، زرآباد و کنارک بیکار و درآمدی نداشته باشند.
نیازی گفت: یکی از مهمترین مشکلات صید لانگلاین عدم مجوز نصب ۲ موتور قایق صیادی است در حالی که صید لانگلاین با تک موتور اصلاً جواب نمیدهد و این مورد از موانع موجود در زمینه صادرات است که خیلی ها مشکلات ایجاد می کنند، انتظار داریم مسوولان کمک کنند تا شاهد توسعه کشور عزیزمان باشیم.
وی از جمله مهمترین مشکلات صیادان در سواحل مکران عدم دریافت سوخت بنزین برای قایق ها، عدم صدور مجوز برای بیش از ۶ هزار شناور قایق و لنج، نبود خدمات اداری در مراکز شهرستانهای کنارک و دشتیاری و زرآباد را عنوان کرد.
وی گفت: صید ماهی با قلاب یا لانگ لاین هر کیلوگرم در بازارهای جهانی ۱۲ دلار است ولی متاسفانه در کشور حدود یک دلار است و نیاز به رایزنی و مدیریت فروش آن توسط شیلات و نهادهای مختلف نظیر اداره صنعت معدن و تجارت است.
وی افزود: در یک سال اخیر ۳۰۰ مجوز یا موافقت اصولی قایق توسط سازمان شیلات صادر شده است ولی متاسفانه تاکنون موفق به دریافت سوخت و پروانه بهره برداری نشده اند که نیاز است علت عدم آغاز به فعالیت صیادان را مسوولان پاسخ دهند.
فرمانده بسیج دریایی شهرستان کنارک و مروج صید و صیادی در منطقه کنارک ادامه داد: در شهرستان کنارک تعداد ۶ کارگاه لنج سازی فعال هستند و هر کدام بیش از ۴۰ تا ۵۰ اشتغال را ایجاد می کنند ولی متاسفانه هم اینک برخی ها تعطیل و برخی بلاتکلیف بوده و به علت عدم ثبت موقت برای ساخت شناور نمی توانند فعالیت مناسب انجام دهند.
وی افزود: هر چه قوانین و مقرارات کشور بگویند ما به آن عمل می کنیم ولی بشرطی که بدون تبعیض همه صیادان کشور را به یک چشم ببینند و هر جا سلیقه ای عمل نکنند و اگر مشکلات را حل نمی کنند حداقل کارها را سخت تر نکنند و با این شرایط بد اقتصادی سرمایه گذاران را فراری ندهند.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در تشریح اقدامات و پیگیری ها در این خصوص اظهار داشت: نامه های اداری را که نمی توانم در صفحات اجتماعی و خبرگزاری ها در خصوص اقدامات ارسال کنم ولی باید عنوان کنم اقدامات خوبی صورت گرفته و اداره بندرچابهار همیشه طرفدار اصلی ایجاد اشتغال و رونق تولید است و این رویکرد مدیرکل جدید برای توسعه و آبادانی و نگاه آن برای حل مشکلات ستودنی است.
سیداحمد هاشمی افزود: قایق های صیادی فاقد هویت، چون موتور ۲ زمانه دارند و به علت مصوبه هیات وزیران از مهرماه سال ۱۴۰۱، هیچ قایق بدون موتور ۴ زمانه حق ثبت ندارد، اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز از طریق وزیر راه و شهرسازی درخواست تمدید ۳ ساله این مهلت را از هیات وزیران کرده که هنوز مصوبه هیات وزیران در این خصوص دریافت نشده است.
وی ادامه داد: نماینده مجلس حوزه انتخابیه چابهار، استاندار سیستان و بلوچستان، فرماندار و دادستان شهرستان چابهار بطور کامل در جریان موضوع و مکاتبات در این خصوص هستند.
وی تصریح کرد: در خصوص لنج ها هم تا بهمن ماه سالجاری به علت اینکه اداره کل شیلات طی مکاتبات متعدد اعلام کرده بود که بدون موافقت اصولی اداره کل شیلات، هیچ شناوری ساخته نشود، ثبت موقت به شناورسازی ها داده نمیشد که پس از لغو اون مکاتبات، هم اکنون هیچ محدودیتی از طرف این اداره کل برای ساخت شناور در شناورسازی های مجوز دار استان وجود ندارد و اتفاقا چند تا ثبت موقت برای ساخت شناور به چند شناور سازی هم اعطا شده است.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: همین چهارشنبه هفته قبل ۲ مجوز به شرکت شناورسازی نعمان کنارک داده شد و لازم به ذکر است از شناورسازی های استان فقط ۳ شناورسازی دارای مجوز معتبر هستند و بقیه شناورسازی ها یا فاقد مجوز هستند و یا مجوز آنها باطل شده که پس از طی فرآیند قانونی و رفع نواقص کارگاه باید نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند که تاکنون اقدام نکردند.
مشکلات صیادان و شناورسازیهای کنارک را حتی در خارج وقت اداری هم حل می کنیم
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: هدف ما توسعه سواحل مکران است ولی متاسفانه چند وقت قبل اداره کل شیلات عنوان کرده بودند تا زمانی که پروانه موافقت اصولی صادر نشده برای ساخت لنج ثبت موقت صادر نشود که این مصوبه جلوی کار را گرفته بود و خیلی مشکلات را برای حوزه تولید لنج در کنارک ایجاد کرده بود.
قاسم عسکری نسب افزود: در طول چند ماه اخیر و دیدارها و صحبتهای مختلف با مسوولان مرتبط شخصا پیگیر مشکلات بودم و امیدوارم بزودی این مشکل مرتفع و شاهد رونق شناورسازی ها باشیم.
وی گفت: تعطیلی برخی از شناورهای صیادی مربوط به تمام شدن مجوز آنها است و ما باعث تعطیلی آنها نشدیم با این وجود با متولیان تماس گرفتیم و آنها مراجعه و مشکلات را گوشزد نموده تا ادامه روند ساخت شناور را داشته باشند و همین چند روز قبل یکی از شناورسازیهای مجددا به چرخه تولید برگشته است.
وی ادامه داد: اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بصورت شبانه روزی آماده پیگیری مشکلات است و تلفن همراه من شخصا پاسخگو است و همه صیادان و شناورسازیها حتی در خارج از وقت اداری ارتباط بگیرند و مشکلات را پیگیری کنند.
مشکلات صیادان را حل می کنیم
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز گفت: ما مشکلی برای ساخت لنج نداریم و با هماهنگی اداره بندر چابهار و مسوولان دست اندرکار سعی در برطرف کردن مشکلات صیادان هستیم تا تولید شناور را رونق دهیم.
عطااله رئیسی افزود: در سواحل مکران بیش از ۲۵ هزار صیاد و مجموعه های وابسته و کارخانجات و تولیدی ها مجموعا ۱۰۰ هزار نفر در حوزه صید و شیلات اشتغال دارند که این ظرفیت خوبی هست و ما تا آخرین تلاش ها را برای حل مشکلات صیادان دریغ نمی کنیم.
وی بیان کرد: گفت: تمامی مسوولان باید زمینه و شرایط را برای دریافت خدمات صیادان در هر شهرستان فراهم کنند و نباید صیاد اهل دشتیاری، کنارک و زرآباد برای انجام کمترین کاری به چابهار عزیمت کند و نتواند بخوبی در زمینه تولید و اشتغال مفید باشد.
وی افزود: امیدواریم مسوولان برای دریافت سوخت، تمدید کارت و سایر امورات صیادان را مجبور به تردد روزانه و ماهانه و هفتگی نکنند و صیاد باید فقط به فکر صید باشد و نباید برای انجام امورات اداری خسته باشد و در حال رفت و آمد به شهر دیگر باشند.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: وجود ۱۱ بندر ماهیگیری و اسکله صیادی در نوار ساحلی زرآباد تا گواتر برای صید و صیادی بیانگر نقش مهم این محدوده در ایجاد اشتغال و بهرهگیری از نعمات خدادادی دریا و اقیانوس است.
رئیسی تصریح کرد: صیادان چابهار، زرآباد، دشتیاری و کنارک با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استانهای جنوبی، ۴۰ درصد سهم صید ایران و تأمین کننده بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد ماهیان صنعتی(تون ماهیان) نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا میکنند بطوریکه بندر صیادی کنارک جزو ۵۰ بندر کددار (بنادری که از نظر میزان تخلیه صید و سنجش قیمت جهانی ماهی تون از آنها استعلام می شود) صید تون ماهیان محسوب میشود.
وی گفت: شهرستانهای ساحلی چابهار، دشتیاری، زرآباد و کنارک علاوهبر توانمندی و ظرفیت مناسب در حوزههای تجارت و اقتصاد، کشاورزی، گردشگری و ترانزیت کالا، پتانسیل خوبی در زمینه صید و صیادی دارند.
وی درخصوص صدور مجوز صید خاطرنشان کرد: ۳۰۰ مجوز صادر شده بزودی تمام موارد اداری آن انجام می شود ولی درخواست می شود حداقل تمام صیادان لنج و قایق که بیش از چند هزار نفر و براساس آمار حداقل ۱۰ هزار نفر هستند مجوز صادر تا یکبار برای همیشه مشکلات تمام صیادان حل شود.
انتهای پیام
نظرات