• چهارشنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401122417280
  • منبع : نمایندگی اردبیل

آیین «نواوستی» در اردبیل برگزار شد

آیین «نواوستی» در اردبیل برگزار شد

ایسنا/اردبیل مردم شهر اردبیل در یک رسم قدیمی و کهن در آستانه سال نو،‌ آیین «نواوستی» را به رسم زدودن کهنگی‌ها و خوش‌آمدگویی به بهار برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، در این آئین کهن که اردبیلی‌ها بعد از چهارشنبه‌سوری، در اولین صبح روز چهارشنبه با حضور در کنار رودخانه بالیقلی‌چایی به ویژه پل تاریخی «یئددی گوز» (هفت چشمه) در این محل حاضر می‌شوند و با عبور از روی آب و آرزوی سلامتی به اعضای خانواده و یکدیگر، جای کهنگی‌های امسال را با تازگی‌های سال جدید عوض می‌کنند.

عده‌ای از بانوان با در دست داشتن قیچی، جارو و کوزه سفالی در این پل تاریخی حاضر شده و کوزه‌های آب قدیمی و جدیدی را با خود می‌آورند و بعد از گذشتن از روی آب، کوزه‌های قدیمی را در کنار آب می‌شکنند و کوزه‌های جدید را از آب چشمه پر کرده و به خانه برده و به نیت برکت و فراوانی در چهارگوشه خانه می‌ریزند.

امسال به دلیل ناپاکی های رودخانه بالیق‌لی مردم کمتر کوزه های خود را با آب پر کرده و به خانه می برند و عموما فقط به صورت نمادین در محل پر کرده و دوباره روانه رودخانه می کنند.

در ادامه این مراسم، مردم به نیت قطع شدن و جدا شدن از کهنگی‌ها و نو شدن، با قیچی کردن آب رودخانه، آب کهنه را از آب تازه سوا می‌کنند و با قیچی کردن سبزه‌ها، سبزی و تازگی جدید را آرزو می‌کنند و در آخر هم گرد و غبار سال کهنه را از جاروهای خود می‌زدایند و آن را به خانه‌های خود می‌برند.

خانواده‌ها در کنار رودخانه بالیقلی‌چایی حضور پرشوری داشته و به انجام آیین و رسم های این روز پرداختند اما گلایه هایی نیز داشتند و آنگونه که به خبرنگار ایسنا اعلام کردند در مورد آلوده بودن آب و تمیز نبودن سطح رودخانه ابزار نگرانی کرده و از مجموعه مدیریت شهری انتظار دارند در آستانه عید نوروز رودخانه بالیق‌لی چایی که از مهمترین مناظر شهر اردبیل است بیشتر به زیباسازی و بهداشت محیط این مسیر توجه کنند تا مسافران و گردشگرانی که به اردبیل سفر می کنند با ذهنیت مثبت از شهر خارج شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha