• دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401122215885
  • خبرنگار : 50444

دلخوش به بارش های خراسان شمالی نباشیم؛

کاهش ۹۶ درصدی بارش باران در خراسان شمالی طی اسفند ماه

کاهش ۹۶ درصدی بارش باران در خراسان شمالی طی اسفند ماه

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: مقایسه بارش باران و نزولات آسمانی طی اسفندماه امسال در مقایسه با اسفندماه سال گذشته نشان می دهد بارش ها در خراسان شمالی ۹۶.۵ درصد کاهش یافته است.

مجید بیجندی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: نزولات آسمانی امسال در استان نسبت به سال گذشته افزایش داشت اما مقایسه سال آبی جاری و همچنین مقایسه سالانه بارش ها با دوره بلند مدت در استان نشان می دهد که با کمبود بارش و نزولات آسمانی روبه رو هستیم.

وی بیان کرد: طی امسال تا کنون ۱۶۴.۱ میلیمتر بارش در استان اتفاق افتاده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۶۴.۳ میلیمتر بود نشان از کاهش ۰.۱ درصدی دارد.

وی ادامه داد: مقایسه بارش های امسال در استان در مقایسه با دوره آماری بلند مدت که ۱۹۸ میلیمتر بود نیز نشان از کاهش ۱۷.۲ درصدی بارش ها نسبت به بلند مدت دارد.

بیجندی همچنین به آمار دمای استان اشاره کرد و افزود: میانگین دمای امسال در استان ۱۴.۹ درجه و طی سال گذشته ۱۵.۶ درجه بود که نشان می دهد هوای امسال استان ۰.۷ درجه خنک تر شده است.

این مسئول تاکید کرد: درست است که دمای هوای استان نسبت به سال گذشته مقداری خنکتر شده است اما مقایسه دمای امسال با دوره آماری بلند مدت که دمای آن ۱۴.۴ درجه ثبت شده، نشان از افزایش ۰.۵ درجه ای دمای هوا در بلند مدت دارد که ناشی از تغییرات اقلیمی است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی به بارش های استان طی اسفند ماه جاری نیز اشاره کرد و گفت: بارش های اسفندماه برای کشاورزان اهمیت بالایی دارد. آمار این مدت نشان می دهد که طی پارسال ۳۹.۳ میلیمتر بارش طی اسفند ماه اتفاق افتاده اما امسال فقط ۱.۴ میلیمتر بارش رخ داده و تاکنون کاهش ۹۶.۵ درصدی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: اگر بارش های اسفند امسال را با دوره آماری بلند مدت نیز مقایسه کنیم، نشان از کاهش ۹۴ درصدی دارد. چرا که میانگین بارش دوره آماری در اسفندماه استان، ۲۲.۹ میلیمتر بوده است و اسفند امسال فقط ۱.۴ میلیمتر بارش رخ داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha