• پنجشنبه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401121812855
  • خبرنگار : 50201

نرگس‌های طلایی ماسال در راه بازار ایران

نرگس‌های طلایی ماسال در راه بازار ایران

ایسنا/مازندران کشت گل نرگس در منطقه ماسال مرزن آباد موجب اشتغالزایی و درآمدزایی برای مردم منطقه شده است تولید و گل‌دهی این گل زیبا در مدت دو ماه از بهمن تا پایان اسفند ماه به لحاظ بازار بسیار مناسب بخش زیادی از این گل به بازار تهران و سایر شهرهای کشور ارسال می‌شود.

گل نرگس نماد عشق، ستایش، شجاعت، تولدی دوباره و امید به زندگی است. این گل زمستانه از تیره‌ی نرگسیان دارای رنگ سفید، زرد روشن و نارنجی است. درهر دفعه رشد خود، گل‌های درشت‌تری دارد و نباتی رنگ دیده می‌شود. نرگس‌های ماسال دارای ۶ پر گلبرگ کاملا زرد طلایی بوده که رایحه بسیار مطبوعی دارد.

خواص دمنوش گل نرگس

دمنوش گل نرگس از جمله جوشانده‌هایی است که برای بدن مفید، دربهبود سرماخوردگی، تقویت بینایی، درمان مشکلات تنفسی، بهبود دردهای مفصلی، درمان انواع عفونت‌ها، رفع یبوست و افزایش آرامش کمک می‌کند.

نرگس طلایی ماسالم آرزوست...

ماسال از روستاهای دهستان کوهستان بخش مرزن آباد شهرستان چالوس است. این دهکده سرسبز و کوچک که از دو سوی توسط چالوس‌رود در آغوش کشیده شده از موهبت و زیبایی‌های سحرانگیزی برخوردار است که طی چندین سال گذشته نام آن با کاشت گل نرگس عجین شده است.

نرگس‌های طلایی ماسال در راه بازار ایران

این روستا که در ارتفاع ۵۳۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد به دلیل جنس خاک آن که آهکی، شنی و رُسی است بستر مناسبی برای کشاورزی به ویژه گل نرگس دارد، علاوه بر این گونه‌های گیاهی علوفه‌ای و دارویی دیگر از جمله آشکنی(تاج خروس) آپَرتوس، اِساگ(چغندر کوهی)، اِلِم ( سیرکوهی)، آویشن، عسلک، ونوشه، پونه، گل ختمی و غیره نیز در مراتع این دهکده می‌رویند.

نوروز شمس ناتری اهل روستای ماسال بیش از ۴۰ سال که در زمین اجدادی خود به پرورش "گل نرگس" می‌پردازد و توانست بازار گل شهرستان چالوس، مازندران و حتی تهران را به دست یگیرد و جزو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گل نرگس استان مازندران شود.

وی نیم قرن در دامن دهکده سرسبز ماسال، گیسوان طلایی گل نرگس را به دست خنکای نسیم چالوس‌رود بسپارد و به هم‌نشینی رودخانه، گل، خاک و انسان معنا ببخشد.

شمس ناتری که صاحب بزرگترین باغ نرگس ماسال است پرورش گل را در سال ۱۳۶۲ در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ متر آغاز کرد و اکنون بعد از گذشت چند دهه کار خود را گسترش داده و نیاز چند استان را در بازار گل نرگس کشور تامین می‌کند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیاز گل نرگس برای اولین‌بار در سال ۱۳۶۲ توسط یکی از تجار به این منطقه آورده شد، اظهار کرد: جوانی کشاورز بودم و به تولید برنج می‌پرداختم  از آن ببعد به کاشت گل نرگس روی آوردم با توجه به خاک و شرایط آب و هوایی منطقه متوجه شدم که این منطقه مستعد تولید گل نرگس است و بعد از آن اقدام به گسترش تولید این گل کردم.

نرگس‌های طلایی ماسال در راه بازار ایران

وی با بیان اینکه کاشت گل نرگس موجب اشتغالزایی و درآمدزایی برای ما شده است، افزود: تولید و گل‌دهی این گل زیبا در مدت دو ماه از بهمن تا پایان اسفند ماه به لحاظ بازار بسیار مناسب بخش زیادی از این گل به بازار تهران ارسال می‌شود.

شمس ناتری که نگرانی در نگاهش وجود داشت، گفت: در زمینی که اقدام به کاشت این گل کردم زمین پدری است که ارثیه من و همه خواهران و برادران است و آن‌ها مایل به قطعه بندی زمین و فروش آن هستند و اگر این اتفاق بیفتد کشت گل نرگس برایم مقدور نیست.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ که زمین تا این حد گران نشده بود به مسئولان جهاد کشاورزی و سایر مسئولان گفتم یا این زمین را بخرند و یا زمین دیگر در اختیارم قرار دهند اما توجهی نکردند و من در حال حاضر نگران فروش زمین هستم.

در مراسم افتتاحیه جشنواره گل نرگس ماسال که با حضور مسئولان ملی و استانی برگزار شد، "علی قاسمی" فرماندار چالوس در سخنانی گفت: این جشنواره در راستای تاکیدات رئیس جمهوری و استاندار مازندران مبنی بر توجه به اقتصاد روستا و تحقق هر روستا یک بنگاه اقتصادی برگزار شد.

فرماندار چالوس با ابراز تاسف از اینکه روستاها در سال‌های متمادی نادیده گرفته شد، افزود: این موضوع موجب مهاجرت روستائیان به شهرها شد و حوزه‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری که می‌توانست روستا را در حوزه اقتصادی خودگردان کند و درآمدزایی داشته باشد مورد غفلت واقع شد.

قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد روستاهای مازندران به مصرف کننده تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: این روستائیان حتی برای خرید سبزی، پیاز و تُرب نیز به شهر مراجعه می‌کنند.

وی  با تاکید برای اینکه جشنواره گل نرگس ماسال باید به صورت ملی برگزار شود، یادآور شد: شیراز و بهبهان در خصوص گل نرگس جشنواره برگزار می‌کنند و از اقصی نقاط کشور برای دیدن مزارع گل نرگس می‌روند این امر در ماسال مرزن آباد نیازمند تدابیر لازم و توجه است.

تبدیل گل نرگس ماسال به برند ملی

فرماندار چالوس ادامه داد: کشاورزان و اهالی این روستا می‌توانند ماسال را به یک برند ملی در کشور تبدیل کنند و سطح زیر کشت این گل زیبا را ارتقا دهند و نگاه‌ها را به سمت این منطقه در حوزه گردشگری بکشانند که در بخش اقتصادی پیامدهای مثبت زیادی به همراه دارد.

قاسمی به فواید پزشکی گل نرگس اشاره کرد و گفت: در این راستا می‌توان در حوزه فراوری گل نرگس وارد شد که متضمن افزایش سطح زیر کشت این محصول است.

وی به اختصاص یک هکتار از اراضی ماسال به سطح زیر کشت گل نرگس اشاره کرد و یادآور شد: برای افزایش سطح زیر کشت گل نرگس نیازمند حمایت و پشتیبانی اهالی روستا هستیم زیرا به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.

گل نرگس نماد انتظار

فرماندار چالوس از کشاورزان این منطقه به عنوان پیشگامان جبهه اقتصادی یاد کرد و گفت: در مضامین دینی ما گل نرگس نماد انتظار تعریف شده است و توجه ویژه‌ای به آن شده است.

قاسمی اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی موجب ترغیب سرمایه گذاران می‌شود و این موضوع توسعه همه جانبه منطقه را به همراه دارد.

در ادامه مهدی صادق کوهستانی بخشدار مرزن آباد نیز با اشاره به تاکید استاندار مازندران مبنی معرفی ظرفیت‌های روستاها و ۵۰۰ روستا به عنوان روستاهای دارای ظرفیت استان مازندران جهت سرمایه گذاری، گفت: با توجه به تاکید فرماندار چالوس مبنی بر تغییر نگرش به روستا، این جشنواره بهانه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های روستای ماسال شود.

وی با اشاره به اینکه در روستای ماسال نزدیک به ۴۰ سال است که با تغییر الگوی کشت از برنج به گل نرگس روی آورده‌اند، افزود: به زعم خود کشاورزان این روستا سودهی و بازدهی کشت گل نرگس نسبت به برنج بهتر است.

بخشدار مرزن آباد تصریح کرد: در روستاهای منطقه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل زیادی در حوزه کشاوزی، گردشگری و دامداری وجود دارد اما متاسفانه آن گونه که باید و شاید دیده نمی‌شد و یا اگر هم دیده می‌شد در خصوص معرفی آن ورود پیدا نکردیم.

صادقی با اشاره به اینکه گل نرگس به لحاظ شکل، ظاهر و رنگ مختص این منطقه است، خاطرنشان کرد: با این صنعت می‌توان به سمت سرمایه گذاری رفت .

وی با بیان اینکه برپایی جشنواره گل نرگس دو هدف نهایی و بزرگ را دنبال می‌کند، افزود: نخستین هدف این است که بتوانیم گل نرگس را در ماسال و بخش مرزن آباد به ثبت برسانیم  و برند سازی شود.

نرگس‌های طلایی ماسال در راه بازار ایران

توسعه اقتصادی ماسال

وی کمک به اقتصاد روستا و اقتصاد کشاورزان روستا را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: به جهت قرابت این روستا با شهر مرزن آباد و محور بین‌المللی کندوان، نزدیکی به رودخانه و دشتی که دارد فضای خوبی جهت پرورش و عرضه گل زیبای نرگس فراهم شده است و باید از این فضا استفاده کرد.

بخشدار مرزن آباد ادامه داد: روستاها و ارتفاعات مختلف مرزن آباد محل رشد گونه‌های مختلف گیاهان دارویی است اما تاکنون آن گونه که باید به آن پرداخته نشده است و حتی بسیاری از آن‌ها شناسایی نشده است و تنها در حد خانگی باقی مانده است.

نبود بازار فروش

علی اصغر احمدی مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری مازندران نیز از بازار فروش برای تولیدات روستائیان به عنوان حلقه مفقوده این بخش یاد کرد و گفت: بر این اساس اتاق بازرگانی را پای کار آوردیم تا تدابیر لازم را برای فروش تولیدات روستائیان داشته باشد.

وی با بیان اینکه بخشداری‌ها نسبت به شناساندن ظرفیت‌های روستاها نقش مهمی داشتند، اظهار کرد: همه روستاهای کشور نسبت به قبل از انقلاب از نظر زیر ساختی تحولات زیادی داشتند و در حال حاضر ۹۶ درصد روستاها از نعمت انرژی گاز بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به ارائه خدمات به روستاها در دوران انقلاب اسلامی در حوزه آسفالت، آب و برق، افزود: پیش از انقلاب ۵۰ درصد جمعیت در روستاها بودند در حالیکه این میزان بعد از انقلاب با توجه به تسهیل در راه‌ها کاهش زیادی داشته است زیرا زمینه اشتغال و اقتصاد در روستاها فراهم نشد.

نرگس‌های طلایی ماسال در راه بازار ایران

وی به تاکید استاندار مازندران مبنی بر افزایش سطح اقتصاد در روستا اشاره کرد و گفت: در راستای توانمندسازی اقتصاد روستاها، در فاز نخست توانمندی تعداد ۵۰۰ روستای مازندران در حوزه‌های مختلف گردشگری، بوم گردی، کشاورزی به ریز شناسایی شده است.

مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران به شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها در روستاها اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا تسهیلات ارزان قیمت جهت ایجاد اشتغال به روستائیان  داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر حدود یک هکتار از ‌زمین‌های روستای ماسال زیر کشت گل نرگس است اما در صورت بی‌توجهی مسئولان و فروش زمین‌ها، گل‌های نرگس طلایی به سرنوشت نامعلومی دچار خواهند شد بنابراین نیازمند توجه مسئولان به خصوص جهاد کشاورزی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha