• دوشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401121511119
  • خبرنگار : 50454

کاهش آلودگی‌های زیست محیطی با تولید نهال در کشور

کاهش آلودگی‌های زیست محیطی با تولید نهال در کشور

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، گفت: این اقدام می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش گازهای گلخانه‌ای داشته باشد همچنین تخریباتی که در عرصه‌های ملی منجر به تولید ریزگردها می‌شود کاهش پیدا می‌کنند البته رفع این آلودگی‌ها تنها مختص ایران نیست و تمامی نقاط دنیا در تلاش هستند به تعهدات خود در ایجاد فضای سبز پایبند باشند.

اصغر احمدی ۱۵ اسفندماه در سومین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار زاگرس با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، اظهار کرد: در شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری یک نهالستان با مساحت ۴۰ هکتار وجود دارد. همچنین نهالستانی با مساحت ۱۷ هکتار در لردگان وجود دارد، ایستگاه تولید بذر استان نیز حدود ۱۰۰ هکتار مساحت دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: براساس برآوردها این امکان در استان وجود دارد که به ازای هر هکتار از نهاستان‌های ذکر شده ۴۰۰ هزار اصل نهال تولید شود و پس از یک دوره چهار ساله اقدام به کاشت و نگهداری آن‌ها کنیم.

وی ادامه داد: این اقدام می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش گازهای گلخانه‌ای داشته باشد. همچنین تخریباتی که در عرصه‌های ملی منجر به تولید ریزگردها می‌شود کاهش پیدا می‌کند البته رفع این آلودگی‌ها تنها مختص ایران نیست و تمامی نقاط دنیا در تلاش هستند به تعهدات خود در ایجاد فضای سبز پایبند باشند.

 احمدی عنوان کرد: تولید این تعداد اصله نهال برمبنای مراکز اتحاد میان مراکز علمی، دانشگاهی، تحقیقاتی، پژوهشی و عملیاتی قرار دارد درواقع با این اتحاد اقدامات علمی و پژوهشی در تولید نهال‌ها مدنظر قرار داده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: نهالستان شهرکرد، لردگان و مرکز تولید بذر شهرکرد مورد ارزیابی علمی قرار گرفته و احیای آن‌ها در دستور کار قرار دارد البته این موضوع به یک عزم جدی در استان نیاز دارد، درصورت تحقق این عزم ظرفیت‌های لازم در استان وجود دارد که حتی بیش از ۱۰ میلیون که تعهد استان است تولید و کاشت نهال داشته باشیم.

وی با اشاره به رویشگاه جنگلی زاگرس تصریح کرد: این رویشگاه حدود یک دهه است که درگیر بیماری‌ها و آلودگی‌های خاصی شده بنابر عزم ملی که در کشور رخ داد مقرر شد این موضوع در جنگل‌های زاگرس به صورت علمی بررسی شود و این اطمینان وجود دارد که اگر یک عزم جدی میان مراکز علمی و تحقیقاتی ایجاد شود آسیب‌های وارد شده بر جنگل‌های زاگرس ترمیم خواهند شد.

احمدی با اشاره به اهمیت رواج فرهنگ احترام به جنگل‌های زاگرس، یادآور شد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با استفاده از تمامی ظرفیت نیروهای حفاظتی خود برای مقابله با سوداگران چوب و افرادی که معیشت فراتر از نیاز خانوادگی خود را وارد جنگل کرده‌اند مقابله می‌کند.

در ادامه جلسه حسین برزگر_رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در اجرای صحیح طرح تولید نهال و کاشت یک میلیارد درخت موضوعاتی از جمله تولید نهال، مکان‌یابی و کاشت همچنین مراقبت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در دو حوزه کاشت و مراقبت مردم نقش پررنگی دارند.

وی با اشاره به توسعه پایدار در حوزه زاگرس، افزود: ۱۳ استان با ۳۲ میلیون هکتار مساحت در حوزه عظیم‌ترین رشته کوه کشور یعنی زاگرس قرار دارند چهارمحال و بختیاری نیز با ۲۴۰۰ گونه گیاهی و جانوری بالاترین غنا و تنوع منابع ژنی کشور را به خود اختصاص داده که لازم است این منابع که بخشی از آن در حوزه کشاورزی هستند حفظ و توسعه پیدا کنند البته خشکسالی، تغییر اقلیم و فشار بشر بر طبیعت برای تامین غذا منجر به ایجاد برخی ناپایداری‌ها در اکوسیستم‌های طبیعی از جمله کشاورزی شده و برگرداندن آن بر مدار یک اصل مهم به شمار می‌آید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بسته پیشنهادی در حوزه کشاورزی پیشنهاد شده که درخصوص قبل از ورود به مزرعه، استقرار سیستم ترویجی فنی درون مزرعه و بسته سوم نیز استقرار سیستم و سامانه‌های مدیرت محلی برای تثبیت پایداری و توسعه است، این سه فرآیند درحوزه پیش از مزرعه، درون آن و پایداری مزرعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برزگر با اشاره به اهمیت وجود آموزش در حوزه کشاورزی، عنوان کرد: متاسفانه در چهارمحال و بختیاری مرکز رشد وجود نداشت اما براساس تفاهم‌نامه با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استان، پارک علم و فناوری و جهاد کشاورزی مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه کشاورزی بسیار گسترده و مهم است و اگر غذای مردم تامین نشود نمی‌توان به حفظ و پایداری منابع طبیعی و محیط زیست نیز امیدوار بود چراکه این موضوعات با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha