• شنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401121309083
  • خبرنگار : 30057

اجرای ۲۶ پروژه پیشران با حضور نخبگان کشور و محققان ایرانی خارج با اختصاص یک میلیارد یورو

اجرای ۲۶ پروژه پیشران با حضور نخبگان کشور و محققان ایرانی خارج با اختصاص یک میلیارد یورو

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری از اجرای ۲۶ طرح پیشران با حضور محققان کشور و نخبگان ایرانی مقیم کشور خبر داد و گفت: این پروژه‌ها با اعتبار یک میلیارد یورویی اجرایی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، توجه به نخبگان را سرلوحه همه دولت‌ها در همه دوران دانست و افزود: توجه به نخبگان موجب می‌شود که مسائل راحت‌تر رفع شود. 

وی، بزرگترین شاخص نخبگی را اثربخشی آنها در کشور دانست و با بیان اینکه آئین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی هفته گذشته به تصویب رسید، گفت: این آئین‌نامه ۱۸ ماده دارد که در راستای حمایت از نخبگان در زمینه‌های بیمه، مسکن، حضور آنها به عنوان اعضای هیأت علمی، شرکت‌های دانش‌نیان، پروژه‌های پیشرفت و … با کمک دستگاه‌های اجرایی، اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه به نخبگان جزو بدیهی‌ترین مسائل هر جامعه آگاه و دولت هوشمند است، گفت: در سراسر دنیا این موضوع سرلوحه کار دولت هوشمند قرار می‌گیرد.

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، کمک استعدادهای برتر و نخبگان می‌تواند به مدیریت بهتر و حل مسائل کشور کمک کند تا سطح جامعه ارتقا پیدا کند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه بزرگترین شاخصه نخبگی بعد از توانمندسازی نخبگان استفاده از ظرفیت آنها در راستای حل مسائل کشور است، گفت: این نخبگان، نخبگان هر ملت هستند و نخبگان هر ملت نخبگان با دو واژه "نخبگان یک سرزمین" تعریف می شوند و در واقع نخبه بدون سرزمین و سرزمین بدون نخبه معنی ندارد.

وی با اشاره به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی، اظهار کرد: آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی یک دستورالعمل حمایتی از نخبگان است که می‌توانیم از طریق این آیین‌نامه از پتانسیل نخبگان برای حل مسائل بزرگ کشور بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: این آیین‌نامه قرار است از سال آینده به صورت فوری و جدی اجرایی شود. ادامه داد: معاونت علمی جریان‌سازی و هماهنگی در حوزه علم و فناوری را بر عهده دارد و در این راستا تحقق این امر ۵ اولویت و موضوع را سرلوحه کار خود قرار داده است.

دهقانی فیروزآبادی، «توسعه اندیشه‌ورزی در کشور»، «توسعه علمی»، «توسعه فناوری»، «تحقق اقتصاد دانش‌بنیان» و «توسعه بازار و بهبود فضای کسب و کار» را از جمله این اولویت‌ها برای جریان‌سازی عنوان کرد و گفت: تمام هدف معاونت علمی تقویت بنیاد علمی کشور و توسعه آن است و با ایجاد فضای لازم برای اشخاص شاخص به جریان‌سازی در سطح ملی و جهانی کمک می‌کند؛ این موضوع ذیل هدف توسعه علم پیش می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه ما لازم داریم با توجه به نیاز کشور و نظرات نخبگان، آینده ایران را با توسعه فناوری ارتقاء دهیم، یادآور شد: معاونت علمی درصدد است با تمام زنجیره علم، فناوری و نوآوری کشور به این جریان‌سازی سرعت بخشد.

تعریف ۲۶ پروژه پیشران در معاونت علمی

دهقانی فیروزآبادی از تعریف ۱۸ پروژه پیشران در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: برای سال آینده ۸ پروژه دیگر را نیز تعریف کردیم و قرار است این ۲۶ پروژه را با همکاری نخبگان کشور و ایرانیان مقیم خارج اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه جمعاً ۲۶ پروژه بزرگ پیشران قرار است توسط نخبگان کشور طی سه سال اجرایی شودن، گفت: برای اجرایی‌سازی این تعداد پروژه پیشران، اعتباری بالغ بر  یک میلیارد یورو در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، این طرح‌ها در حوزه‌های سلامت، سکوهای ویژه حمل‌ونقل، تنش‌های آبی، امنیت غذایی و مواد است. این پروژه‌ها تکنولوژی سطح بالایی دارند که تأثیرگذاری زیادی در زندگی مردم خواهند داشت.

تدوین سند جدید شناسایی نخبگان

دهقانی فیروزآبادی همچنین از تدوین سند جدید برای شناسایی نخبگان از سوی بنیاد ملی نخبگان خبر داد و افزود: بر اساس این سند نخبگان با سهولت بیشتری شناسایی می‌شوند، از سوی دیگر دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از توانایی این نخبگان بهره ببرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha