• شنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۱:۴۰
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1401121208803
  • خبرنگار : 50189

ایسنا گزارش می‌دهد

داستان پرماجرای تغییر نام یک خیابان در کرمان

داستان پرماجرای تغییر نام یک خیابان در کرمان

ایسنا/کرمان هرچند تغییر نام خیابان‌ها باعث سردرگمی مردم و مسافران می‌شود اما شوراهای نامگذاری شهرداری کرمان در ادوار مختلف تصمیم به تغییر نام خیابان‌های کرمان گرفته‌اند. این خیابان‌ها از آن تاریخ با نام‌های جدید تابلو خوردند، اما برخی از این نام‌ها حتی امروزه نیز درمیان مردم کرمان مصطلح است. نام‌هایی مانند چهارراه باغ‌ملی، میدان مشتاق، چهارراه طهماسب آباد، از جمله این نام ها هستند که هنوز در میان مردم شایع و رایج‌اند.

به گزارش ایسنا، این روزها قرعه به نام خیابان میرزا آقاخان کرمانی افتاد و بسیاری از مردم کرمان با شنیدن این خبر" شورای ششم شهر کرمان با تغییر نام خیابان «میرزا آقاخان» به «میرزا کوچک‌خان جنگلی» موافقت کرد." شوکه شدند.

قدمت این خیابان با این نام به بیش از نیم قرن می‌رسد، اکنون بسیاری از مردم محله به شنیدن این خبر واکنش نشان داده‌اند یکی از این افراد "مهدیه هاشمی" فعال رسانه‌ای است که به ایسنا می گوید: من و مادر و دو برادرم در این خیابان زندگی می کنیم و کسی درب خانه هیچ یک از ما برای نظرسنجی نیامده‌اند و همه ما با تغییر نام مخالف هستیم.

ایسنا در گزارش میدانی که از مردم و کسبه خیابان میرزآقاخان گرفته است، تقریبا همه مردم با نام میرزا کوچک خان جنگلی مخالف بودند و بیشتر آنها می‌گفتند نام خیابان را عوض کنند باز هم ما می گوییم خیابان میرزاآقاخان.

این در حالی است که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در صحن علنی شورا در روز دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه در این‌باره گفت: تغییر نام خیابان میرزا آقاخان یک پروژۀ هشت ماهه بود. درخواست محله‌ای از شهردار محله‌های منطقۀ میرزا آقاخان آمد که این نام، مناسب نیست و نیاز است تغییر پیدا کند؛ به این منظور، شهرداری اسامی پیشنهادی را از طرف افراد محله جمع‌آوری کرد که در مرحلۀ اول حدود ۱۲ اسم ارائه شد. در مرحلۀ بعد، طی ارسال پیامک، نظر افراد محله و حتی سطح شهر نیز در خصوص این اسامی اخذ شد.

به گفته محمود بابایی، سه اسم شامل میرزا کوچک‌خان جنگلی، اربعین و شهید نشاط که بیش‌ترین رای را داشت در کمیتۀ نامگذاری مطرح شد.

او ادامه داد: پس از این، بنا بر این شد که نظرسنجی حضوری نیز در محله انجام شود. در این راستا، ۲۶۰۰ خانواده در کوچه‌های این خیابان شناسایی شد و از ۳۵۷ خانواده به طور حضوری دربارۀ نام جدید پرسیده شد.

بابایی اظهار کرد: از این تعداد، ۱۴۶خانواده با نام میرزاکوچک خان و ۱۴۲ خانوده با نام شهید نشاط و حدود ۴۰ خانواده با نام اربعین موافقت کردند و ۲۲ خانواده نیز موارد متفرقه‌ای را مطرح کردند.

میرزاآقاخان؛ یگانه متفکر برجسته چند وجهی تاریخ ایران

به گفته دکتر یدالله آقاعباسی استاد دانشگاه، پژوهشگر و مترجم و مولف؛ میرزا فرزند دلاور ایران و کرمان و بردسیر، یگانه متفکر برجسته و چند وجهی تاریخ ایران قبل از انقلاب مشروطیت است که او را به دلیل مبارزۀ‌ بی‌امانش‌ با جهل و استبداد، از طریق نوشته‌های آگاهی‌بخش و پرشورش، در تبریز، به دستور محمدعلی میرزا، مستبدی که بعدا به شاهی رسید و مجلس را به توپ بست و آزادی‌خواهان‌ را کشت، سر بریدند و پوستش را پر از کاه‌ کردند و به تهران فرستادند.

محمدعلی گلاب زاده کرمانشناس که تاکنون قریب به ۳۰ جلد کتاب درخصوص ویژگی های استان کرمان تألیف و انتشار داده است نیز به ایسنا می گوید: "میرزا آقاخان کرمانی" یکی از شخصیت های برجسته ای است که تاریخ ایران و بویژه کرمان به آن می‌بالد.

او اظهار کرد: عشق به وطن و دلبستگی به اسلام و آئین مقدس محمدی سراسر زندگی میرزا آقاخان را فرا گرفته بود.

بزرگش نخوانند اهل خرد/که نام بزرگان بزشتی برد (گلستان سعدی)

به اعتقاد گلاب زاده، یک فرقه ظاله ای وجود دارد که همه تلاش خود را معطوف به این می کند تا بتواند شخصیت ها و بزرگانی که زمینه بالندگی و عزت ما در طول تاریخ بوده و هستند را از ما بگیرد. بنابراین نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم.

موافقان تغییر نام چه می گویند؟

محمدامیر گنجعلیخانی - طلبه – درباره دلیل موافقتشان با تغییر نام این خیابان به ایسنا گفت: باتوجه به تحقیقاتی که حدود چهار یا پنج سال گذشته در دانشگاه روی شخصیت میرزاآقاخان داشتیم، او یکی از مبارزان مشروطه است و سرش به دست محمدعلی میرزا ولیعهد وقت، قاجار بریده می شود.

او ادامه داد: هر چند فعالیت های مبارزاتی با سیستم شاهنشاهی داشته اما اعتقادات آقاخان، ضد دین و اسلام بوده و توهین هایی به معصومین داشته است.

این طلبه با اشاره به نزدیک شدن آقاخان به بهائیت در یک دوره، افزود: میرزا آقاخان بعد از مدتی از فضای بابی فاصله می گیرد و بعد وارد فضای ضد دین می شود و در کتاب "سه مکتوب" و سایر کتب دیگرش نظرش درباره ادیان و مردم ایران و کرمان و توهین هایش به آنها دیده می شود به طور مثال کرمان را به گورستان فلاکت تعبیر می کند.

محمود بابایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان در گفت و گویی که با یکی از رسانه ها داشته، در بخشی از سخنانش اظهار کرد: مستندات محتوای ضد ایرانی در آثار میرزا آقاخان برای افرادی که تمایل به تحقیق دارند موجود است، من نیز قبل از اینکه عضو شورای شهر کرمان شوم با توجه به رشته دانشگاهی مدتی بر روی این موضوع کار کردم و تحقیقاتی را به همراهی دانشجویان انجام داده بودیم.

او گفت: طبق تحقیقات دانشگاهی برای ما مشخص شده بود که گذاشتن چنین نامی بر روی یکی از خیابان‌های کرمان اصلا جای سوال دارد که چرا این اتفاق افتاده است؟

بابایی افزود: بعد از اینکه وارد شورا شدیم مطالبات مردمی نیز در این راستا به سمت ما آمد و شورای محله و افراد ساکن در این محله میرزاآقاخان درخواست داشتند با توجه به اهانت‌هایی که این شخصیت به کرمانی‌ها و ایرانی‌ها داشته، اگر می‌شود بحث تغییر نام این خیابان در دستور کار قرار گیرد.

رسانه ها، صحت نظرسنجی را راستی آزمایی کنند

محمدرضا کمساری نایب رئیس شورای شهر و عضو شورای نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی کرمان به ایسنا گفت: در جلسات شورا که با محوریت کمیسیون فرهنگی در محلات و مساجد برگزار شده به صورت فردی و جمعی یا مکتوب بحث تغییر نام خیابان میرزاآقاخان توسط مردم مطرح شد.

او با اشاره به روال تغییر نام خیابان ها و افراد عضو در کمیته نام گذاری معابر و اماکن عمومی اظهار کرد: درخواست ها به صورت مکتوب در این کمیته مطرح و اعضای کمیته نظرات خود را اعلام کردند.

به گفته نایب رئیس شورای شهر، برخی مدعی‌اند که "میرزاآقاخان" جزء فرقه بهائیت است و در این خصوص کتاب دارد و بعضی معتقدند که او در دوران حیاتش خیانت کرده لذا دوست ندارند که محله شان به نام میرزآقاخان باشد.

«این تغییر نام باید با کنشگری مستقیم مردمی اتفاق بیفتد و اینکه ۱۰ یا ۱۱ نفر در یک جلسه ای اسمی که سالیان سال نام یک محله بوده را تغییر دهند  و تحکمی برخورد کنند، منطقی نیست و باتوجه به اینکه حق اصلی تغییر نام به مردم محله باید داده شود بنابراین بیش از ۱۰۰۰ فرم نظرسنجی با طرح این سئوالات که با تغییر نام موافق هستید؟ نام های پیشنهادی خود را اعلام کنید. به افراد مورد اعتماد سپرده شد تا به صورت تصادفی از منازل پرسیده شود.» این مطلب بخش دیگری از سخنان کمساری بود.

طبق اعلام او، "شهید نشاط"، "اربعین"، "میرزا کوچک خان جنگلی" و "میرزاآقاخان" بیشترین فراوانی اسم های پیشنهادی را از طرف مردم محله داشتند و نام میرزا کوچک خان با چهار یا پنج اختلاف در رتبه اول و سپس شهید نشاط در جایگاه دوم و اربعین و میرزاآقاخان در رده های بعدی قرار داشتند که شواری شهر کرمان میرزا کوچک خان جنگلی را تصویب کرد.

عضو شورای نام‌گذاری معابر و اماکن عمومی کرمان بیان کرد: طبق اخباری که به ما دادند در این نظرسنجی جهت گیری و سوگیری خاصی وجود نداشته است و امیدواریم به همین شکل هم بوده باشد.

کمساری در پاسخ به این صحبت خبرنگار ایسنا که طبق گزارش میدانی از میرزاآقاخان کسی با نام میرزا کوچک خان جنگلی موافق نبود و با نام میرزاآقاخان موافق بودند، پیشنهاد کرد: رسانه ها برگ های نظرسنجی را از شهرداری گرفته و به صورت تصادفی آنها را راستی آزمایی کنند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، قول پیگیری می دهم.

او در ادامه گفت: شورای شهر حاضر است مناظره ای بین طرفین موافق و مخالف با تغییر نام خیابان میرزآقاخان بگذارد.

از روز پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه، برای جلوگیری از این تصمیم شورای شهر کرمان، کارزاری در فضای مجازی تحت عنوان «نجات هویت کرمان و جلوگیری از تغییر نام خیابان ها» به راه افتاده است که تا پایان روز جمعه ۱۲ اسفندماه بیش از ۱۳۰۰ نفر آن را امضاء کرده اند.

در این بین محمدصادق طاهری، مدیرمسئول روزنامه واقعه در سرمقاله شنبه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ / شماره ۳۹۲۵ توپ را در زمین شورای فرهنگ عمومی انداخته و نوشته است: شخص میرزاآقاخانی است که اهالی خیابانش، جزو اصیل ترین و متدین ترین همشهری های ما محسوب می شوند. این نکته ای است که متاسفانه موافق و مخالف، کمتر روی آن مانور داده اند!  اینکه هر شهروندی روی نام خیابان و کوچه و محله خود، حساس است و آن را جزو هویت خود می داند، لذا به احتمال زیاد شورای فرهنگ عمومی که ریاستش با امام جمعه است، این نام را عوض خواهد کرد.

نسترن، آخرین گل زندگی آقاخان

به گزارش ایسنا طبق اعلام مرکز کرمان شناسی؛ میرزا عبدالحسین خان مشهور به میرزاآقاخان کرمانی، ‌یکی از برجسته‌ترین مورّخان و پیشروان رئالیسم و از تواناترین نویسندگان اجتماعی در قرن گذشته است و به حقیقت می‌توان گفت از بزرگترین نمایندگان طغیان علیه سنت ادبی ایران و هاتف نوجویی و تحوّل ادبی است. او اولین کسی بود که فلسفه­‌ی نوین تاریخ ایران را بنیان نهاد و سنت‌های تاریخ نگاری را درنوردید.

میرزا آقاخان به سال۱۲۷۰ در قصبه‌ی مشیز از توابع بردسیر کرمان متولد شد. پدرش آقا عبدالرحیم از ملاکین بود و به سلسله­‌ی متصوفه­ی«اهل حق» تعلق ­داشت. وی تحصیلات اصلی خود را در کرمان تمام کرد.

ریاضیات و منطق، ادبیات، حکمت و عرفان، تاریخ اسلامی، ملل و نحل، فقه و اصول و حدیث، عربی و طب قدیم را به شیوه­ آن زمان آموخت.

میرزا تا حدود ۳۰ سالگی در کرمان زندگی کرد. کتاب رضوان را به تقلید از گلستان سعدی در سال ۱۳۰۴ تألیف کرد. برای بیداری افکار عمومی آرزوی برپا کردن روزنامه­ مستقلی را داشت ولی چون موفق نشد، به نگارش­ و کتاب دست زد:‌ یکی «تکالیف ملت» و دیگری «در تاریخ احوال قاجار و بیان سبب‌ترقی و تنزّل احوال دولت و ملت ایران» بود. غیر از مقالاتش در روزنامه­ی اختر، تعداد ۲۰ کتاب و رساله، تألیف وترجمه کرده است.

او با سیدجمال الدین اسدآبادی و میرزاملکم خان در مبارزه‌های سیاسی‌یار و همکار بود. تاریخ مشروطیت ایران، بی‌تردید نام چهار دلاور کرمانی (میرزاآقاخان، شیخ احمد روحی، میرزارضا کرمانی و خبیرالملک) را که سرانجام جان خود را بر سر آرمان خویش باختند، فراموش نخواهد کرد.

او سرانجام در هفته  اول ماه صفر ۱۳۱۴ هجری قمری، به دستور محمدعلی شاه و به جرم داشتن افکار آزادی خواهانه در باغ اعتضادیه، شبان گاه زیر درخت نسترن همراه با دویار همراهش شیخ احمد روحی و خبیرالملک سر بریده شدند.

به امید اینکه این محله کرمان شکوفایی نسترن های بیشماری را در آینده ببیند اما مخالفان این طرح هم باید بدانند« میرزاآقاخان» چه نامش بر خیابانی باشد یا نباشد، جزو شخصت های فرهنگی و سیاسی و روشنفکری این دیار محسوب می شود و هیچ کس نمی تواند آن را از تاریخ کرمان، حذف کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha