چهار پاگرد را باید طی کرد تا به عمق حدود ۴۰ متری میدان امام حسین(ع) و محل مسافرگیری ایستگاه خط ۲ رسید؛ تنها آسانسور موجود، هنوز تستهای نهایی را از سر میگذراند و پلههای سنگی، تنها راه دسترسی است؛ ساعت ۹ صبح، پخش صدای سه بوق در فضای ایستگاه، از بسته شدن درهای واگنها برای حرکت مترو حکایت دارد و قطار با ۶ مسافر عادی و بیش از ۲۰ پرسنل مترو، حرکت میکند.
عمده مسافران، مسئولان و پرسنل بخشهای مختلف سازمان قطارشهری هستند که با هدف کسب اطمینان از "ایمنی" و "قابلیت اطمینان" خط جدید متروی شیراز، مسیر را طی میکنند. دومین ایستگاه، "امیرکبیر" است و اعلام رسیدن به آن، زنده و توسط یکی از پرسنل انجام میشود و خبری از اعلام سیستمی و رایانهای نیست، چراغهای تعیین کننده موقعیت حرکت قطار و ایستگاهها هنوز خاموش و خطوط آنتن تلفنهای همراه، محو است!.
یکی دو مسافر میگویند: اطلاعرسانی رسانههای رسمی، آنان را از آغاز به کار فاز یک خط ۲ مترو، مطلع کرده است و به غایت از این مژده در آستانه بهار ۱۴۰۲ خرسند هستند.
آنها خوشحال هستند و اعتقاد دارند که این مسیر، مسافران زیادی دارد و امیدوارند که به زودی، همه ایستگاهها تکمیل و مسافرگیری با فواصل کمتر و سرعت بیشتری، انجام شود. اگرچه اطلاعات آنان در خصوص شاخصهای استاندارد و ایمنی مترو، قابل توجه است؛ اطلاعاتی که در گفت و گوها رد و بدل میشود.
یکی از مسافران، ترافیک سنگین حد فاصل شهرک میانرود و میدان امام حسین(ع) را یادآوری کرده و میگوید: به نظر میرسد که با فعال شدن این خط از مترو، ترافیک هم کم شده و دسترسی مردم به مرکز شهر تسهیل شود.
همه مسافران علیرغم قدردان بودن از تلاشهایی که صرف اجرای این پروژه شده است، تاکید دارند که یکی از اصلیترین خصوصیتهای مترو، ایمنی و سرعت تردد است.
طی مسیر حدود ۱۲ کیلومتری بین میدان امام حسین(ع) تا ابتدای شهرک میانرود، ظرف مدت نیم ساعت، یک ایدهآل برای همه شهروندانیست که در این نقطه ای شیراز سکونت دارند و هر روز بر شمار آنان اضافه میشود.
بهرهبرداری از خط ۲ مترو، به حتم امکانی مناسب برای تسهیل دسترسی ساکنان شهرکها و محلههای محدودهای نسبتا وسیع از جنوب تا جنوب شرق شیراز، به مرکز این شهر است؛ امکانی که در راستای توزیع عادلانه خدمات اثرگذار خواهد بود.
دقایقی بعد از رسیدن به ایستگاه قهرمانان، همان قطار، چند مسافر حاضر در این ایستگاه را سوار کرده و به سمت میدان امام حسین(ع) حرکت میکند؛ هنوز شمار مسافران به تعداد انگشتان یک دست هم نیست، اما خشنودی در چهره آنان هویدا و قدران و شکرگذار بودن در کلامشان مشهود و ملموس است.
قطار بار دیگر ایستگاه امام حسین را به سمت مقصد، ترک میکند و مکش ایجاد شده به واسطه حرکت آن در تونل، تودهای از گرد و غبار را به دنبال دارد و صندلیهای تازه تمیز شده را گردی نازک و خاکستری رنگ، میپوشاند.
به گزارش ایسنا، برابر اعلام قبلی سازمان قطار شهری شهرداری شیراز، مسافرگیری خط ۲ از صبح چهارشنبه ۱۰ اسفند، رسما آغاز شد.
این مسیر فعلا تنها چهارساعت در روز فعال خواهد بود و تنها با یک قطار، مسافران را طی ساعات ۹ تا ۱۲ بین سه ایستگاه به بهرهبرداری رسیده قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین(ع)، جابه جا میکند.
به گفته کارشناسان فنی و مهندسی، برای این میزان ساعت خدمات دهی، بالغ بر ۶۰۰ نیروی انسانی اعم از متخصص، ماهر و ساده، در طول مسیر خط، حداقل ۱۲ ساعت فعال هستند.
خط یک قطارشهری شیراز که از سال ۱۳۹۳، مسافرگیری را آغاز کرد، اکنون با ۷ قطار جابهجایی مسافران را انجام میدهد و ۶ قطار نیز به شکل آماده به کار، در دسترس است تا در صورت بروز مشکل احتمالی، در کمترین زمان، جایگزینی انجام شود.
براساس استانداردها، هر قطار پس از طی ساعت مشخص باید از مدار خدمت رسانی خارج شده و همه سیستمهای مکانیکی، الکترونیکی و فیزیکی آن، آورهال شود.
فاز یک از خط ۲ مترو شیراز، روز ۱۹ بهمن با حضور وزیر کشور و مقامهای محلی، در حالی افتتاح شد که به دلیل ناهماهنگی، خبرنگاران نتوانستند در محل حاضر باشند.
به گزارش ایسنا، در این مرحله از پروژه خط دوم مترو شیراز، سه ایستگاه از ۸ ایستگاه پیشبینی شده قابل استفاده خواهد بود که مهمترین آنها، ایستگاه میدان امام حسین(ع) به عنوان ایستگاه تبادلی بین خط یک و دو قطارشهری است.
ابتدای دهه ۸۰، سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، بنیان گذاشته و تاسیس شد و یک سال بعد و در سال ۱۳۸۱، رسما عملیات اجرایی برای احداث مترو (قطارشهری) در این کلانشهر از میدان الله، استارت خورد، اما حدود ۱۲ سال پس از آن و در سال ۱۳۹۳، فاز اول خط یک، به بهرهبرداری رسید.
عملیات ساخت خط دوم قطارشهری شیراز، اواخر آذرماه سال ۱۳۹۲ در مسیری به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر با تعداد ۱۳ ایستگاه آغاز شد؛ مسیری که از میدان شکوفه واقع در شهرک میانرود در جنوب غربی شیراز شروع و با عبور از بلوار عدالت و میدان بسیج در امتداد خیابان انقلاب به سمت میدان امام حسین (ع) و آزادی و از آنجا در امتداد غرب به شرق شیراز پس از گذر از میدان اطلسی و حافظیه به میدان گلستان ختم خواهد شد.
در فاز اول این پروژه، تنها سه ایستگاه تقریبا تکمیل و مسیری حدودا یازده کیلومتری، تعیین شده است؛ البته ظرفیت حمل مسافر برای این خط ۱۶ هزار نفر ساعت بوده که باید با استفاده از ۲۲ رام قطار ۵ واگنه و سرفاصله ۳ دقیقهای برای اعزام قطارها، عملیاتی شود.
انتهای پیام
نظرات