• سه‌شنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401120906489
  • منبع : نمایندگی خوزستان

چرا اسپینوزا می‌گوید «مرگ را جدی نگیر»؟

چرا اسپینوزا می‌گوید «مرگ را جدی نگیر»؟
باروخ اسپینوزا

ایسنا/خوزستان کتاب «مرگ را جدی نگیر» (آرای اسپینوزا در باب چگونه زیستن و چگونه مردن) نوشته استیون ندلر با ترجمه مهدیه مهدیان‌فر در نشر نیماژ منتشر شد.

به گزارش ایسنا، میلیاردها انسان به عرصه‌ هستی پا نهاده و بر پهنه‌ این کره خاکی می‌زیند و زیسته‌اند. اما جالب است که در هر برهه از تاریخ آدمیان، تنها معدودی در زیست ایشان دقیق و نقاط روشن فطرت انسانی را به او یادآور شده‌اند. الگوهای عمدتا ثابت برای رسیدن به مقاصدی معین، تعاریف مشخص از بدی و نیکی و نسخه‌های هم شکل چگونه گذراندن سال‌های عمر، بر توانایی انسان در تحلیل بهترین مسیر به کمال هستی او پرده می‌افکنند و موجب می‌شوند هر دگرگونی در آن‌ها تبدیل به جریانی فکری شود.

اسپینوزا از آن دسته متفکرانی است که گویا با نشستن درون منشوری آینه‌ای بازتاب بی‌انتهای زوایای مختلف مهم‌ترین مفاهیم انسانی را که منجر به ارایه‌ درک روشن‌تری از آن‌ها می‌شود می‌بیند و این رسالت را بر دوش خود حس می‌کند که آن الگوها و نسخه‌های همه‌گیر خردی را که بعضا پیشینه‌ تکرارشان به بلندای تاریخ آدمی است با آنچه می‌بیند و عموم فرصت دیدنش را نداشته‌اند تغذیه کند.

این کتاب از ۱۱ فصل «شیوه‌ای نو برای زندگی»، «الگوی طبیعت انسانی»، «شخص آزاد»، «فضیلت و خوشبختی»، «از غرور تا عزت نفس»، «شهامت»، «درستکاری»، «مهربانی و دوستی»، «خودکشی» و «شیوه‌ درست زندگی» تشکیل شده است.

استیون نَدلِر، متولد ۱۱ نوامبر ۱۹۵۸، فیلسوف آمریکایی و استاد فلسفه در کالج ویلیام اچ. هی است و از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ استاد علوم انسانی و استاد مطالعات یهود در دانشگاه ویسکانسین ـ مدیسون بوده است. از دیگر آثار او که به فارسی درآمده «سنت‌شکنان» نام دارد که با ترجمه شهاب‌الدین عباسی در انتشارات مازیار به چاپ رسیده است.

چرا اسپینوزا می‌گوید «مرگ را جدی نگیر»؟

استیون ندلر 

در گزیده‌ای از «مرگ را جدی نگیر» می‌خوانیم:

طبیعت انسان در ماهیت خود در برابر ضعف و ناتوانی و اندوه می‌ایستد. قدرت ماست که ما را به حرکت درمی‌آورد نه کمبود ما، بنابراین ما بر لذت تمرکز می‌کنیم نه اندوه. ارایه‌ تعریفی مناسب از شجاعت چندان دشوار نیست. شجاعت اساسا فضیلتی است که به فرد اجازه می‌دهد هنگام رویارویی با خطر، واکنش مناسب را بشناسد و نشان دهد. ارسطو به‌ عنوان یکی از این تعاریف، شجاعت را نوعی تعالی اخلاقی می‌داند که در میانه احساسات ناشی از زیاده‌روی در ترس و اعتمادبه‌نفس قرار می‌گیرد.

نشر نیماژ این کتاب را در مجموعه «استخوان‌های روح» منتشر کرده که شامل دفترهایی است در باب فلسفه و نظریه‌ مدرن. «استخوان‌های روح» سر آن دارد تا بازنمایی تحلیلی و دقیقی از جریان‌ها و جنبش‌های فلسفی و نظری معاصر به ‌دست دهد.

«مرگ را جدی نگیر» در ۲۹۳ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان هم‌اکنون در اختیار علاقه‌مندان به نظرگاه‌های فلسفی، خاصه اندیشه‌های باروخ اسپینوزا، است.

چرا اسپینوزا می‌گوید «مرگ را جدی نگیر»؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha