• شنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۹:۳۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401120604330

منتور استارتاپ‌های خانه خلاق اشراق:

شانس شکست استارتاپ‌ها بیشتر از موفقیت آن‌ها است

شانس شکست استارتاپ‌ها بیشتر از موفقیت آن‌ها است

ایسنا/قم منتور استارتاپ‌های خانه خلاق اشراق با بیان اینکه شانس شکست استارتاپ‌ها بیشتر از موفقیت آن‌هاست، گفت: با تلاش می‌توان شانس موفقیت را بالا برد و در نتیجه با تعداد شکست کمتری استارتاپ موفقی را ساخت.

علی حسینیان، مدیرعامل شرکت SAMER IT، منتور استارتاپ‌های خانه خلاق اشراق، در کارگاه «ایده پردازی در حوزه صنایع نرم و فرهنگی» که ۶ اسفند برگزار شد، عنوان کرد: به صورت قطعی نمی‌توان گفت که یک ایده استارتاپی خوب یا بد است، اما با بررسی چند استارتاپ می‌توان روش‌هایی را یافت که از نظر آماری شانس موفقیت بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه شانس شکست استارتاپ‌ها بیشتر از موفقیت آن‌هاست، تصریح کرد: با تلاش می‌توان شانس موفقیت را بالا برد و در نتیجه با تعداد شکست کمتری استارتاپ موفقی را ساخت.

وی در رابطه با نبایدهای کار استارتاپی گفت: نباید دنبال یک ایده فوق‌العاده بود، این باور که استارتاپ‌های خیلی موفق نتیجه ایده‌های خارق‌العاده بودند، یک اشتباه شدیداً رایج است؛ این باور غلط باعث می‌شود انسان‌ها سال‌ها و سال‌ها دنبال یک ایده فوق‌العاده بگردند که قرار است دنیا را زیر و رو کند.

اولین ایده بهترین ایده نیست

حسینیان تاکید کرد: همواره اولین ایده بهترین ایده نیست، پس منطقی است که چند هفته اول را به ایده‌ای که می‌خواهیم یک عمر را به برای آن صرف کنید، فکر کنید و سپس آن را راه بیندازید.

مدیرعامل شرکت SAMER IT ادامه داد: دنبال یک مشکل برای راه‌حلی که دارید نگردید، این ایده‌ها معمولاً ایده‌های خوبی نیستند؛ چون در نهایت مشکلی را پیدا نمی‌کنید که این راه حل‌ها آن‌ها را حل کند.

وی بیان کرد: پیدا کردن ایده مشکل نیست، ایده‌های خوب برای استارتاپ‌ها همه جای دنیا فراوان است، فقط باید یاد بگیریم چگونه آن‌ها را پیدا کنیم؛ بدانید تا زمانی که در دنیا مشکل وجود دارد زمینه برای استارتاپ جدید هم وجود دارد.

حسینیان در رابطه با تشخیص ایده خوب از بد گفت: باید بدانید دانش و تجربه‌ای که باعث می‌شود شما را نسبت به دیگران قوی‌تر کند چیست؟ اصلی‌ترین دلیل شکست استارتاپ‌ها این است که مشکلی که استارتاپ‌ها در فکر حل کردن آن هستند اصلاً وجود ندارد؛ هم‌چنین باید موسس‌ها در مورد بازاری که قصد ورود به آن را دارند، اطلاعات داشته باشند و بدانند نهایت پولی که می‌توان از این بازار کسب کرد چقدر است؟

وی به فیلترهای ذهنی اشاره کرد و افزود: فیلترها دلیل‌های بدی هستند که به خاطر آن‌ها ما یک ایده را به صورت ناخودآگاه حذف می‌کنیم، لذا برای اینکه بتوانیم ایده‌های خوبی پیدا کنیم باید این فیلترها را بفهمیم و آن‌ها را در ذهن خود خاموش کنیم.

به دنبال مشکلات جذاب نباشید

منتور استارتاپ‌های خانه خلاق اشراق در تشریح فیلترهای ذهنی بیان کرد: اولین دسته از فیلترها، فیلتر کردن ایده‌هایی است که انجام دادن آن‌ها سخت است؛ دوم باید بدانیم که برخی از مشکلات دنیا نیز خسته کننده هستند و فقط به دنبال مشکلات جذاب نباشیم.

وی ادامه داد: سوم اینکه بدانیم ایده‌های بزرگ شاید جاه‌طلبانه به نظر بیایند، اما معمولاً ایده‌ها و استارتاپ‌های بزرگ را می‌سازند و چهارم اینکه بدانیم اگر یک مشکل به اندازه کافی بزرگ باشد چند شرکت هستند که با روش‌هایی مشکل را حل می‌کنند، پس تا زمانی که رقابت زیاد است، جایی نیز برای شما با راه‌حلی بهتر وجود دارد.

حسینیان در رابطه با روش پیداکردن ایده گفت: چیزی را بسازید که به صورت غیر عادلانه در آن بهتر از بقیه هستید؛ به چیزهایی فکر کنید که آرزو می‌کردید کاش کسی آن را برای شما بسازد و به نظر شما جذاب است که ۱۰ سال روی آن کار کنید، حتی اگر به هیچ نتیجه مثبتی هم نرسید؛ همچنین به تغییرات جدیدی که در دنیا اتفاق افتاده است فکر کنید، به کمپانی‌های موفق نگاه کنید و فکر کنید که آیا می‌شود این ایده را در حوزه دیگری استفاده کرد و در آخر با انسان‌های مختلف در رابطه با مشکلات آن‌ها حرف بزنید و دنبال صنایعی بگردید که به نظر درست کار نمی‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha