• شنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401120603878
  • خبرنگار : 50034

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همدان خبرداد:

افزایش ۵۹ درصدی بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۲

افزایش ۵۹ درصدی بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۲

ایسنا/همدان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همدان با بیان اینکه شهرداری در موعد قانونی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲را به شورای شهر تحویل داد، گفت: بودجه ۱۴۰۲ نسبت به بودجه سال ۱۴۰۱،  ۵۹ درصد افزایش دارد که دلیل اصلی آن در نظرگرفتن منابع درآمدی جدید از جمله وام و اوراق است.

اکبر کاووسی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در کمیسیون های تخصصی مفصل بودجه پیشنهادی بررسی شد، اظهار کرد: لایحه بودجه شهرداری در کمیسیون‌های تخصصی و کمیته علمی مورد بررسی قرار گرفت به‌طوریکه کمیسیون بودجه در کنار کمیسیون‌های تخصصی موضوعات را بررسی می‌کرد.

وی بیان کرد: بودجه ۱۴۰۲، ۳۷۵۰ میلیارد تومان است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان  هزینه جاری، بودجه عمرانی دوهزار میلیارد و ۳۸۰ میلیارد هم بدهی‌های سنواتی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه کمیته علمی متشکل از نخبگان دانشگاهی در حوزه بودجه و با تجربه‌های شهری از جمله اعضای ادوار سابق شورای شهر و شهرداران سابق همدان برای بررسی بودجه در شورای شهر تشکیل شد، افزود: در منابع درآمدی ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۲در بعضی از موارد چشمگیر است به طور مثال در بحث اخذ تسهیلات قدم موثری پیش‌بینی شده است.  

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان وام در منابع درآمدی شهرداری پیش‎‌بینی شده است، یادآور شد:  شهرهای دیگر سال‌های گذشته از تسهیلات خیلی خوب استفاده کردند که همدان هم در بودجه ۱۴۰۲ این موضوع را درنظر گرفته است. تا مرز ۵۰۰ میلیارد تومان شهرداری می‌تواند وام بگیرد و در طرح‌های عمرانی مصرف کند.

کاووسی با اشاره اوراق مشارکتی در بودجه شهرداری همدان، خاطرنشان کرد: ۱۵۰ میلیارد اوراق مشارکتی در بودجه ۱۴۰۲ دیده شده است همچنین با توجه به قانون درآمدهای پایدار، شورای شهر آنچه که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در حوزه عوارض بر پروانه‌ها  توسط شهرداری پیش‌بینی شده بود را افزایش داد به طوریکه ملاک عمل در محاسبه پروانه، ارزش معاملاتی خواهد بود که این موضوع به درآمد شهرداری اضافه خواهد کرد.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده واقعی‌تر دیده شده است، بیان کرد: بودجه ۱۴۰۲ در منابع درآمدی تأکید ویژه‌ای برسرمایه‌گذاری داشته است به‌طوریکه از سرمایه گذاری‌های سال آینده، شهرداری همدان بتواند به درآمدهای پاید ار دست یابد .

وی افزود: شهرداری باید سال آینده زمینی برای بارانداز غرب کشور و شهرک صنفی خریداری کند و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در همدان ایجاد شود و سنوات آینده برای شهرداری همدان درآمدهایی عاید شود.

وی با تأکید براینکه موضوع روز همدان بحث ترافیک است، اظهارکرد: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای حل مسأله ترافیک شهر همدان دیده شده است که برای حوزه پارک‌سوارها و BRT و تعریض معابردر نظرگرفته شده است.

کاووسی ادامه داد: خیابان شهید رجایی یکی از گلوگاه‌های اساسی شهر همدان است به‌طوریکه از پل شهید قهاری تا میدان مدرس همیشه ترافیک است که ۱۰۰ میلیارد تومان برای تعریض بخشی از این بلوار دیده شده است.

این عضو شورای شهر همدان با تأکید براینکه حوزه ترافیک اولویت اول بودجه شهرداری بوده است، تصریح کرد: ۳۰ میلیارد تومان برای تقاطع مدرس دیده شده است.

وی با بیان اینکه موضوع سرمایه‌گذاری و گردشگری اولویت دوم بودجه ۱۴۰۲ بوده است، افزود: بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای گردشگری درنظر گرفته شده به‌طوریکه خرید و مرمت خانه‌های تاریخی، جداره میدان امام و شش خیاین اطراف از مواردی است که در بودجه پیش‌بینی شده است.

کاووسی با اشاره به اینکه تحقق پذیری بودجه امکانپذیر است، بیان کرد: با توجه به اقتصاد متورم کشور، افزایش حقوق کارکنان شهرداری و تورم بخش عمرانی پیش‌بینی می‌شود همین طرح‌های عمرانی که درسالجاری انجام شده را در سال بعد هم اجرا کنیم، عدد بودجه تحقق بپذیرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همدان با بیان اینکه در بحث خرید نردبان برای آتش‌نشانی در سفر ریاست جمهور اعتبار خوبی داده شد، ادامه داد: در حوزه خرید ماشین آلات آتش‌نشانی و مدیریت پسماند اعداد خوبی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha