• پنجشنبه / ۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401120403029
  • خبرنگار : 71402

با وجود درخواست آمریکا، یونان اس‌۳۰۰ به کی‌یف نمی‌دهد

با وجود درخواست آمریکا، یونان اس‌۳۰۰ به کی‌یف نمی‌دهد

وزیر دفاع یونان گفت، آتن علی‌رغم درخواست‌های مربوطه از سمت ایالات متحده، سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس-۳۰۰ را به اوکراین عرضه نخواهد کرد، زیرا این امر دفاع یونان را تضعیف می‌کند.

به گزارش ایسنا، وزیر دفاع یونان در مصاحبه با شکبه ای‌آرتی در پاسخ به اینکه آیا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش به آتن خواستار ارسال تجهیزات نظامی از جمله سامانه‌های اس-۳۰۰ به اوکراین شد، گفت که واشنگتن از مدت‌ها پیش خواستار ارسال سامانه‌های مذکور به اوکراین بود.

وزیر دفاع یونان ادامه داد: اما ما گفتیم که نمی‌توانیم این درخواست را اجابت کنیم زیرا به هیچ وجه نمی‌توانیم با تضعیف سیستم دفاعی خود کمکی انجام دهیم. اس-۳۰۰ همین‌ جا می‌ماند. آنها به دلایل خاصی خریداری شده و وارد یونان شده‌اند و تا زمانی که این دلایل وجود داشته باشد، ما با تضعیف سیستم دفاعی خود موافقت نخواهیم کرد.

این مقام ارشد یونان با اشاره به اینکه «تعمیر و نگهداری فنی موشک‌ها برای سیستم‌های دفاع هوایی کار آسانی نخواهد بود.» گفت این امر در مورد تمام سیستم‌های تسلیحاتی تولید روسیه یا شوروی صدق می‌کند.  

وزیر دفاع یونان تاکید کرد: چون نه تنها اس-۳۰۰ در این جزایر مستقر است، بلکه برخی از سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه‌برد هم در این جزایر مستقر هستند، اینها خودروهای جنگی پیاده‌نظام هستند. ما ۲۰ خودروی جنگی پیاده‌نظام را در ازای آلمانی‌ها به اوکراین دادیم، وسایل نقلیه زرهی مدرن‌تر ساخت آلمان و در نتیجه مناسب‌تر برای نیازهایمان دریافت کردیم. ۲۰ تانک دیگر برای تحویل دادن وجود دارد. در هر صورت، نگهداری از این سیستم‌ها به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.

یونان سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس-۳۰۰ را از قبرس خریداری کرد. آنها در حال حاضر در کرت مستقر هستند.

در دهه ۱۹۹۰، یونان تعداد قابل توجهی تسلیحات ساخت شوروی و روسیه، از جمله سامانه‌های دفاع هوایی اس-۳۰۰ و تور و همچنین موشک‌های مختلف ضد تانک و خودروهای جنگی پیاده‌نظام را به دست آورد. ایالات متحده از یونان به عنوان یکی از اعضای ناتو خواسته است که این تسلیحات را با سیستم‌های ساخت ایالات متحده جایگزین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha