• پنجشنبه / ۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401120402891
  • خبرنگار : 71402

نخست وزیر مجارستان سد راه تحریم‌های اروپا علیه روسیه/ اوربان: بایدن عامل کلیدی افول اروپا است

نخست وزیر مجارستان سد راه تحریم‌های اروپا علیه روسیه/ اوربان: بایدن عامل کلیدی افول اروپا است

نخست‌وزیر مجارستان تهدید کرده است که تمدید تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا را که باید هر شش ماه یک بار انجام شود وتو خواهد کرد، چرا که او خواستار حذف نام چهار فرد از فهرست است.

به گزارش ایسنا، نشریه پولیتیکو به نقل از سه دیپلمات مطلع گزارش داد که مجارستان همچنین با پیشنهاد طولانی کردن دوره تمدید از ۶ ماه به ۱۲ ماه مخالف است چرا که با این روش بوداپست فرصت کمتری برای ضربه زدن به تحریم‌ها و منحرف کردن تصمیمات اتحادیه اروپا به دست می‌آورد. این تصمیم مورد موافقت کشورهای دیگر قرار گرفته است.

روز سه‌شنبه، سفیران اتحادیه اروپا نتوانستند با مجارستان به سازش برسند. دو دیپلمات گفتند که اتحادیه اروپا آماده تسلیم شدن مقابل خواسته‌های اوربان و حذف نام چهار شخص از فهرست تحریم‌هاست، چون اگر مجارستان به استفاده از حق رای منفی خود ادامه دهد، همه افرادی که قبلا تحریم شده‌اند باید از این فهرست خارج شوند. اتحادیه اروپا بیش از ۱۴۰۰ شخص را در رابطه با جنگ روسیه تحریم کرده است، از جمله الیگارش‌ها، اعضای پارلمان روسیه، مقامات نظامی و امنیتی و مدیران روسی در سرزمین‌های گرفته شده از اوکراین.

یکی از دیپلمات‌های مطلع استدلال کرد که نگرانی‌های حقوقی هم در مورد اینکه آیا تحریم‌ها علیه این چهار فرد در دادگاه هم تایید می‌شود یا خیر وجود دارد.

اما دو دیپلمات گفتند، حذف نام این چهار فرد برای مجارستان کافی نیست، زیرا این کشور همچنین با دوره پیشنهادی ۱۲ ماهه تمدید تحریم‌ها مخالفت می‌کند. یک مصالحه موقت که سفرا امروز در مورد آن بحث خواهند کرد، شامل حرکت به دوره‌های تمدید ۹ ماهه به جای ۶ ماهه است.

رسانه‌ها فاش نکردند که نخست‌وزیر مجارستان دقیقا چه کسانی را می‌خواهد از تحریم‌ها معاف کند، اما او در سخنرانی خود در ۱۸ فوریه به آن اشاره داشت.

اوربان گفت: ما روابط اقتصادی خود را با روسیه حفظ خواهیم کرد و به تمام جهان غرب توصیه می‌کنیم که از این روش پیروی کنند، زیرا بدون روابط، نه آتش‌بسی در کار خواهد بود و نه گفت‌وگوهای صلح. برای همین است که ما با درج نام کشیش‌ها و رهبران کلیسا در لیست تحریم‌ها موافق نیستیم. بد است که این اتفاق برای هنرمندان و ورزشکاران بیفتد.

از سوی دیگر ویکتور اوربان مدعی است که سیاست‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به عاملی کلیدی در افول اروپا در بحبوحه درگیری اوکراین تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه Magyar Nemzet، اوربان این اظهارات را روز چهارشنبه در یک نشست غیرعلنی با اعضای ائتلاف راستگرای حاکم بیان کرد.

طبق گزارش‌ها، او در طول جلسه، مخالفان اصلی این ائتلاف را «گروه‌های منافع بین‌المللی طرفدار جنگ، که متشکل از دولت بایدن، بوروکرات‌های طرفدار جنگ بروکسل و سیاستمداران حامی جنگ هستند» نام برد.

در این گزارش آمده است که اوربان مدعی شده است که «اروپا در سال گذشته ضعیف شده است، زیرا دولت بایدن منافع خود را در بروکسل بدون محدودیت به بهای منافع اروپا مطرح می‌کند».

گفته می شود نخست وزیر مجارستان افزود که پاسخ به درگیری اوکراین و «سونامی تحریم ها» به اقتصاد اروپا ضربه وارد کرده است، در حالی که ایالات متحده که به اندازه کافی انرژی ارزان دارد، از این چالش ها دور مانده است.

اوربان در ادامه گفت که اروپا طی یک سال استقلال و قدرت اقتصادی و نظامی خود را از دست داده و تاکید کرد که مجارستان باید از منافع خود برای عبور از طوفان محافظت کند.

او گفت که برای دستیابی به این هدف، بوداپست باید «از موضع طرفدار صلح در برابر دولت بایدن و بروکسل دفاع کند،» از اقتصاد مجارستان با مبارزه با تورم محافظت کند و ارتش خود را تقویت کند.

او تاکید کرده بوداپست از کسی در درگیری اوکراین حمایت نمی‌کند، زیرا « این جنگ هیچ برنده‌ای ندارد».

او توضیح داد که مسکو نمی‌تواند به دلیل کمک هایی که غرب به کی یف ارائه می دهد، پیروز شود، در حالی که روسیه یک قدرت هسته‌ای است و "یک قدرت هسته‌ای را نمی توان در گوشه‌ای قرار داد."

مجارستان بارها از روسیه و اوکراین خواسته است که فوراً با آتش بس موافقت کنند و در عین حال بارها مخالفت خود را با تحریم هایی که غرب علیه مسکو اعمال کرده است، ابراز کرده است. روز یکشنبه، اوربان مدعی شد که محدودیت ها نتوانسته به خصومت ها پایان دهد، اما در عوض به اقتصاد اروپا آسیب رسانده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha