به گزارش ایسنا، مصطفی طاهری در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (سه شنبه - دوم اسفند) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اکنون به دو موضوع که پرسش های فراوانی پیرامون آن مطرح می کنند پاسخ میدهم که یکی خودرو و دیگری برشی از لایحه بودجه و نگاهی که بودجه و تلفیق به تولید داشته است.
وی با بیان اینکه در مورد خودرو به تشریح دلایل وضعیت کنونی بازار خودرو و راهکار ارزان کردن قیمت خودرو اشاره میکنم، تصریح کرد: در مورد وضعیت بازار خودرو قبل از سال ۹۷ تقریبا یک و نیم میلیون خودرو در کشور تولید میکردیم و بعد از آن تا سال ۱۴۰۰ تقریبا تولید خودرو به نصف کاهش یافته است و نیاز کشور نیز تولید یک و نیم میلیون خودرو است، بنابراین در طول چهار سال هر سال حدود ۷۰۰ هزار نسبت به نیاز کشور کمتر تولید شده است که مجموعا حدود ۳ میلیون خودرو میشود که نیاز از این جهت به بازار اضافه شده است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: واردات خودرو قبل از سال ۹۷ حداکثر بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار بوده که در سال های مختلف متفاوت بوده است و میانگین ۷۰ هزار تا در سال خودروهای خارجی به کشور وارد می شد و از سال ۹۷ تاکنون تقریبا واردات خودرو انجام نشده و ممنوع بوده است بنابراین ۴ سال ضربدر ۷۰ هزار خودرو حدود ۴۰۰ هزار خودروی خارجی می شود که نیاز داشتیم و این دو دلیلی است برای اینکه تقاضا برای خودرو زیاد است.
طاهری افزود: نکته بعدی حفظ ارزش پول ملی است و هر زمان ارزش دلار بالا می رود و ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند مردم تمایل دارند که ارزش پول خود را با خرید کالایی که هر زمان نیاز داشتند تبدیل به پول شود، مثل سکه، زمین، ارز و خودرو حفظ کنند. خودرو یکی از کالاهایی است که اقبال نسبت به خرید آن زیاد بوده است، بنابراین بخشی از نیاز که واقعی نیست برای حفظ ارزش پول ملی به سمت بازار خودرو ورود پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: مطلب بعدی قیمت دستوری خودرو است وقتی روی خودرو قیمتی می گذاریم که با قیمت آن در بازار اختلاف زیادی داشته باشد ممکن است ۸۰ میلیون نفر متقاضی باشند که در قرعه کشی شرکت کنند که چنانچه اسمشان درآید ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون سود داشته باشند، بنابراین تقاضای بسیار زیادی ناشی از قیمت گذاری دستوری و اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد میشود. این چهار دلیل باعث شده است که نیاز بسیار زیادی به خودرو در کشور به وجود آید و هر کدام از این موارد راهکاری دارد.
رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا چون قیمت بازار و کارخانه را به هم نزدیک می کند تقاضای مربوط به اینکه خودرو با قیمت کارخانه خریداری شده و در بازار با قیمت بیشتر به فروش رسانده شود را از بین میبرد. اما با این روشی که خودروسازان محصولاتشان را در بورس عرضه میکنند مخالفیم و درست است آن را کم کرده است، تقاضای خرید از بورس نسبت به تقاضای قرعه کشی پایین تر میآید و بین بازار و کارخانه اختلاف قیمت ایجاد می کند منتهی ایرادش این است که با مدیریت عرضه توسط خودروساز، همواره خودروساز می تواند قیمت خودرو بالا نگه داشته شود.
طاهری عنوان کرد: پیشنهادمان این است که اگر خودرو در بورس عرضه می شود اختلاف بین قیمت شورای رقابت و آن چیزی که در بورس فروخته میشود دست خودروساز قرار نگیرد تا انگیزهای نداشته باشد که سود بیشتری به دست آورد، اما سود ۱۰تا ۱۵ درصدی که شورای رقابت در نظر میگیرد قیمت و سود را واقعی می بیند نه اینکه قیمت دستوری سرکوبی باشد و آن سود مازاد وارد حوزه حمل و نقل عمومی و توسعه خودروی برقی شود.
وی افزود: ما باید عرضه را بر اساس نیازهای چهارگانهای که بیان شد افزایش دهیم، متاسفانه توسعه صنعت خودرو در کشور یکنواخت نبوده مثلا برای تولید بدنه تا ۳ میلیون ظرفیت دارید اما برای ساخت موتور یک و نیم میلیون ظرفیت دارید یعنی به صورت یکنواخت نیست و یک جاهایی حفره دارد، باید سریعتر خودروساز و دولت کمک کنند و سرمایه گذاری شود تا بتوانیم با سه شیفت کردن صنایع خودروساز حداقل ۳ میلیون خودرو در سال تولید کنیم که اگر در کشور نیاز بود بتوانیم پاسخ دهیم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: نکته بعدی در مورد واردات است، دلیل اینکه دولت در این زمینه با سستی عمل می کند بحث ارز را مطرح می کند که به آن فشار وارد نشود. برای اینکه بتوانیم با منابع ارزی که دولت برای امسال در نظر گرفته یک میلیارد و برای سال آینده دو میلیارد، خودروهای بیشتری را بیاوریم باید اجازه دهیم اگر مردم تمایل دارند از خودروهای فرسوده و دست دوم نیز وارد کنند، چراکه اگر خودروی کارکرده هم به ورود خودروهای نو اضافه شود از نظر کمی می تواند افزایش واردات انجام گیرد و در یک بازه زمانی کوتاه مدت عطش جامعه را بخواباند و این نیاز پایین تر برود. در عین حال برای بحث سوداگری و دلالی قانون مالیات بر عایدی سرمایه مجلس باید سریعتر عملیاتی شود و دولت زیرساخت های آن را آماده کند و مانع ورود پول به بازار خودرو برای سوداگری شود که این چهار راهکار می تواند اثرگذار باشد و تعدادی از آنها کوتاه مدت و در عرض چند هفته به نتیجه می رسد و برخی را باید سرمایهگذاری کند و چند ماه زمان نیاز است و برخی هم زمان طولانیتری نیاز است تا به نتیجه برسد.
طاهری در خصوص اینکه تولید و لایحه ای که دولت آورده و کاری که کمیسیون تلفیق انجام داده است بیان کرد: با نگاه به تبصره یک تا ۲۰ واقعیت این است که پیوستی از تولید یا روحی از تولید در آنها متاسفانه دیده نشده است.
وی افزود: سه نکته مهم است که دوستان باید در صحن نسبت به اجرای آنها کمک کنند، ما برای اینکه سال بعد تورم و گرانی از طرف لایحه بر مردم تحمیل نشود باید سعی کنیم تولید را گرانتر نکنیم. الان چیزی که وجود دارد برای سال بعد برق صنایع به صورت ECA حساب خواهد شد یعنی قیمت تمام شده حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان می شود که باعث می شود یک گرانی را بر تولید تحمیل کنیم، ما پیشنهاداتی را برای بالا و کمتر از دو مگاوات ثبت کردیم که باید مراقبت کنیم کمتر از این میزان افزایش پلکانی نداشته باشیم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در مورد تبصره ۸ در لایحه دولت بحث آب صنعت را به قیمت تمام شده پیشنهاد داده است که این هم به صورت پلکانی کار خوبی نیست و حتما باید به صورت تدریجی باشد. در یک سال بخواهیم این را به تولید تحمیل کنیم حتما باعث گرانی می شود و مبحث بعدی نیز نفت و گاز یا گازوئیل است که در تلفیق اضافه شده و اگر با ۵۰ درصد فوب خلیج فارس انجام شود برای معادن و صنایع معدنی یک گرانی از این بابت تحمیل میشود، بنابراین خواهش میکنم دوستان در صحن در این زمینه به کمیسیون کمک کنند.
انتهای پیام
نظرات