• سه‌شنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۴:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401112418659
  • خبرنگار : 71290

یک کارشناس مسائل خاورمیانه تشریح کرد

دلایل رویارویی بحران هویتی و سیاسی رژیم صهیونیستی

دلایل رویارویی بحران هویتی و سیاسی رژیم صهیونیستی

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر این که رژیم صهیونیستی در شرایط امروز با دو بحران هویتی و سیاسی مواجه است، گفت: به نظر می‌رسد انتفاضه فلسطین فصلی نیست یک فرآیند مستمر و هر روز در حال اتفاق افتادن است، فلسطینی‌ها و نیروهای مقاومت از هر ابزاری برای ضربه زدن به اشغالگران استفاده می کنند.

حسن عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از تحولات اخیر سرزمین های اشغالی و اقدامات تندروانه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی دچار بحران هویتی و البته سیاسی شده است، بحران هویت به این معنی که بسیاری از کسانی که با وعده امنیت، کار و مسکن از کشورهای خودشان به سرزمین های اشغالی فراخوانده شدند. امروز مساله امنیت برای آن ها کالای گران بهایی شده است.
وی تصریح کرد: امروز مقاومت اسلامی به بازدارندگی راهبردی رسیده، هر زمان اراده کرده از غزه تا رام الله و حتی کرانه باختری اقدام به شلیک موشک و پرتاب پهپاد به سمت سرزمین های اشغالی می کند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: از شمال هم حزب الله لبنان هر زمان که کوچکترین احساس ماجراجویی از سوی رژیم صهیونیستی کند به آن پاسخ می دهد. بنابراین امنیت رژیم صهیونیستی دچار خدشه شده است.
عابدینی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل اینکه در کشورهای غربی آن اعتمادی که به رژیم صهیونیستی اکنون دیگر وجود ندارد و نیز فشارهای اقتصادی که در این کشورها اتفاق افتاده بتدریج میزان کمک ها به رژیم صهیونیستی را تعدیل کرده و این موضوع باعث شده دست رژیم صهیونیستی خیلی پُر نباشد.
وی همچنین با اشاره به بحران هویتی در سرزمین های اشغالی  بیان کرد: مهاجرینی که به این سرزمین آمده بودند، شرایط امروز سبب شده مهاجرت معکوس صورت بگیرد.
این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: همچنین از سوی دیگر با پدیده و بحران سیاسی در سرزمین های اشغالی مواجه هستیم. این رژیم طی ۳-۴ سال پنج بار انتخابات برگزار کرده اند اما هنوز نتوانسته اند یک دولت مستقر تشکیل دهند این مساله حکایت از بحران سیاسی دارد.
وی یادآور شد: نتانیاهو نتوانست در یک مقطعی دولت تشکیل دهد، دولتش برکنار شد و پیش از آن نیز دو دور دولت های جدید شکل گرفتند اما آن ها نیز نتوانستند یک استقرار و ثباتی را ایجاد کنند لذا مجبور به برگزاری انتخابات شدند، اکنون هم شرایط همین است.
عابدینی تصریح کرد: به طور کلی مخالفان از مذهبیون تا عرب های مستقر در کنست دولتی را تشکیل دادند اما به اندازه ای اختلاف نظر داشتند که این دولت هم نتوانست شکل بگیرد بنابراین نهایتا نتانیاهو نه از سر قدرت بلکه کنست از سر استیصال به نتانیاهو و شرکاء او رای داد، البته از نگاه بسیاری از کارشناسان این دولت نیز با ثبات نیست دیر یا زود ساقط می شود.
این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که نتانیاهو پرونده های فساد و اختلاس در کارنامه کاری خود دارد، گفت: به نظر می رسد نتانیاهو برای این که بتواند این پروژه را سر و سامان دهد ابتدا تلاش کرد تا در حوزه قضائی از کنست مصوبه ای را بگیرد گرچه آنطور که می خواست محقق نشد. لذا نتانیاهو تلاشش برای این است که چند صباح دیگر سر قدرت باشد.
وی ادامه داد: در سرزمین های اشغالی نتانیاهو را یک شارلاتان می دانند حتی در قول و قراری که با نفتالی بنت داشت تا هر کدام به نوبت در قدرت باشند اما به این وعده هم عمل نکرد. حتی وقتی قرار بود رقیبش در قدرت باشد کنست را منحل کرد. در سرزمین های اشغالی چیزی به نام اخلاق سیاسی وجود ندارد همه شارلاتان سیاسی هستند و فرقی بین آریل شارون، نتانیاهو و لاپید و بنت و... نیست.
عابدینی در ادامه درباره وقوع انتفاضه جدید در سرزمین های اشغالی نیز گفت: به نظر می رسد انتفاضه فلسطین یک انتفاضه فصلی نیست، مستمر و یک فرآیند است و ما هر روز شاهد انتفاضه فلسطین هستیم یک روز در شیخ جراح، یک روز در قدس اشغالی و یا یک روز حتی  اقدام به کشتن مقامات ارشد امنیتی و یا نظامی رژیم صهیونیستی، این اتفاقی است که روزانه در حال روی دادن است و از هر ابزاری برای ضربه زدن به اشغالگران استفاده می کنند.
این کارشناس‌ مسائل خاورمیانه تاکید کرد: انتفاضه یعنی قیام مردم ضد رژیم صهیونیستی که هر روز در حال وقوع است. گروه هایی که تشکیل شده مانند شیران بیشه جوانانی هستند که ضد رژیم صهیونیستی دست به سلاح بردند، معتقدند رژیم صهیونیستی و صهیونیست ها سرزمین شان را اشغال کرده اند و برای آزادی آن می جنگند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha