• یکشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401112317696
  • خبرنگار : 50046

مدیرکل امور عشایری استان مطرح کرد:

تلاش برای اجرایی شدن دهکده گردشگری عشایری «بیگان» در خراسان شمالی

تلاش برای اجرایی شدن دهکده گردشگری عشایری «بیگان» در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی از تلاش ها برای اجرایی شدن پروژه دهکده گردشگری عشایری بیگان در این استان خبر داد.

روشن ضمیر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه عشایری ۳ میز توسعه به منظور توانمند کردن حوزه عشایری شکل گرفته است، اظهار کرد: این ۳ میز شامل بخش های گردشگری، صنایع دستی و زنجیره تولید گوشت است.

وی با اشاره به وجود طرح گردشگری بیگان در استان گفت: این طرح در سال های گذشته برای اجرا به بخش خصوصی واگذار شد اما بعد از مدتی مسکوت ماند و در حال حاضر با رویکردی که وجود دارد به دنبال آن هستیم تا این پروژه را اجرایی کنیم.

روشن ضمیر افزود: در این دهکده گردشگری تمامی زیرساخت های یک زندگی کوچ نشینی دیده شده و حتی ساختمانی برای آموزش راهنمایای گردشگران در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: راه اندازی بوم گردی عشایری از دیگر طرح هایی است که به توسعه گردشگری عشایری در این استان کمک می کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در بوم گردی عشایری، در کنار سیاه چادری که خانواده عشایری در آن زندگی می کنند، یک سیاه چادر دیگر برپا می شود و در این سیاه چادر گردشگر با تمام زندگی عشایری از نزدیک آشنا می شود.

وی در ارتباط با صنایع دستی عشایری نیز بیان کرد: در حال حاضر ۳۵ درصد از صنایع دستی تولید شده در این استان توسط عشایر تولید می شود.

به گفته مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی بیشتر صنایع دستی تولید شده توسط عشایر از نوع دست بافته های داری است.

وی در ارتباط با زنجیره تولید گوشت نیز گفت: در حال حاضر عشایر خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۶۰۰ هزار راس دام زنده، بالغ بر ۷ هزار تن گوشت در سال تولید می کنند.

روشن ضمیر با بیان اینکه شیر تولیدی توسط دام های عشایری در این استان ۴ هزار و ۹۲۲ تن و پشم حدود ۶۰۰ تن است، افزود: متاسفانه فقط ۲۰۰ تن از پشم تولیدی در استان استفاده و مابقی دور ریخته می شود.

وی با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم تا یکی از اتحادیه های عشایری را به یکی از شرکت های فعال در حوزه صادرات پشم ارتباط دهیم تا صادرات پشم را از استان داشته باشیم، گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد نبود غرفه مخصوص تشخیص پشم و پوست در گمرک خراسان شمالی است.

این مقام مسئول ادامه داد: عشایر استان سالانه ۳۰۰ هزار بره برای کشتار تولید می کنند که از این تعداد ۱۰۰ هزار داخل استان کشتار می شود و مابقی برای کشتار، زنده از استان خارج می شوند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در شهرستان شیروان در حال ساخت کشتارگاه صنعتی است، تصریح کرد: به دنبال راه اندازی میدان انتظار دام در کنار این کشتارگاه هستیم.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: گوشت قرمز تولیدی توسط عشایر خراسان شمالی یکی از باکیفیت ترین گوشت های تولیدی است، بنابراین به دنبال آن هستیم تا در محل مذکور دام و گوشت عشایر با برند خود عشایر عرضه شود و خود عشایر برای محصول خود قیمت گذاری داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha