• چهارشنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۲۱:۲۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1401111915399
  • خبرنگار : 50403

رئیس دانشگاه تبریز:

اشعار استاد شهریار شعر ترکی را زنده کرد

اشعار استاد شهریار شعر ترکی را زنده کرد

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه تبریز، گفت: اشعار استاد شهریار مقبولیت و اثرات زیادی داشته و شعر ترکی را زنده کرد و به حلقه‌ی وصل بین تمامی فرهنگ‌های ایرانی مخصوصاً در منطقه‌ی آذربایجان تبدیل شد.

دکتر صفر نصراله‌زاده، چهارشنبه، 19 بهمن ماه، در هفتمین جشنواره علمی و فرهنگی نشان شهریار در دانشگاه تبریز، گفت: سرزمین پهناور ایران مهد علم و خرد ورزی با پیشینه‌ای طولانی، پذیرای بسیاری از دانشمندان، علما و فرهیختگان بوده و تاریخ بر این موضوع گواهی دارد.

وی ادامه داد: ایران ترکیبی از اقوام، فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف است که سالیان سال در کنار یکدیگر با مسالمت، نیکی و آرامش زندگی کرده‌اند و ما امروز وارث ایرانی متحد و مقتدر هستیم که اتحاد بین اقوام و فرهنگ‌های آن موج می‌زند. اما عده‌ای قلیل قصد خدشه‌دار کردن این اتحاد را دارند ولی ما همواره در طول این سال‌ها استقلال خود را حفظ کرده و به دنیا ثابت کردیم که می‌توانیم  روی پای خود بایستیم.

رئیس دانشگاه تبریز همچنین گفت: افتخارات تبریز و آذربایجان تمام‌نشدنی است؛ به‌طوری‌که این دیار متعلق به علامه‌هایی چون امینی، جعفری و طباطبایی، شعرایی چون شهریار، صائب، کمال خجند و شهدایی چون باکری، یاغچیان و تجلایی می‌باشد که در طول هشت سال دفاع مقدس در مقابل دنیا ایستادند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: اشعار استاد شهریار مقبولیت و اثرات زیادی داشته و شعر ترکی را زنده کرد و به حلقه‌ی وصل بین تمامی فرهنگ‌های ایرانی مخصوصاً در منطقه‌ی آذربایجان تبدیل شد. استاد شهریار در قله‌ی شعرا قرار داشته و یک شاعر فراملی است و دایره‌ی نفوذ اشعار شهریار تا کشورهای مختلف گسترش یافته است که این موضوع به جهان‌بینی توحیدی و علاقه‌ی وافر استاد شهریار به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) برمی‌گردد.

وی با اشاره به عدم تأثیرپذیری استاد شهریار از گروه‌ها و افرادی که قصد سوءاستفاده از این شاعر بزرگوار را داشتند، یادآور شد: استاد شهریار فرهنگ و الگویی را ارائه داد که با آن می‌توانیم در کنار هم به‌عنوان ید واحده در مقابل مستکبرین بایستیم. مستکبرینی که قصد به جان هم انداختن مردم را داشته و منفعتشان در گرو اختلاف‌افکنی بین مردم است و متأسفانه برخی از مسئولین کشورهای منطقه قصد خدشه‌دار کردن وحدت بین مردم منطقه را دارند.

نصراله زاده در خاتمه با اشاره به شعر حیدربابای استاد شهریار گفت: شهریار شاعر دل‌سوخته‌ای است که از مرزهای جسمانی عبور کرده و به معنویت و روحانیت رسیده است و هر شخصی نمی‌تواند اشعاری مانند اشعار این شاعر را بسراید.

تبدیل مؤسسه‌ی مطالعات و تحقیقات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز به اندیشکده

دبیر هفتمین جشنواره‌ی علمی و فرهنگی نشان شهریار نیز طی سخنانی اظهار کرد: مؤسسه‌ی مطالعات و تحقیقات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز در سال ۱۳۹۳ آغاز بکار کرده و با رویکرد فرهنگی و علمی، ظرفیت‌های حوزه‌ی تمدن ایرانی مخصوصاً حوزه‌ی ترویج زبان و ادبیات فارسی را در کشورهای همسایه، شناسایی کرده است.

دکتر احمد فرشبافیان در تشریح برنامه‌های کلان این مؤسسه در طول سال‌های اخیر گفت: ۲۰ سمینار علمی در مدت زمان پنج سال قبل‌ از شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف از جمله آذربایجان، ترکیه، عراق و ... و هفت سمینار مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا برگزار شده‌است. همچنین ۲۲ دوره‌ی دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور یک هزار و ۲۷ دانشجو از کشورهای همسایه برگزارشده و همچنان نیز با این دانشجویان در ارتباط هستیم. ۱۶۰ استاد از دانشگاه تبریز و ۸۵ استاد از کشورهای همسایه نیز در برنامه‌های مختلف این مؤسسه شرکت کرده‌اند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: مؤسسه‌ی مطالعات و تحقیقات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز از سال 1394 تاکنون دو برنامه‌ی کلان برگزار کرده‌است که عبارت است از کنگره‌ی پاسداشت ادبیات عاشورایی که شش دوره آن برگزار شده و هفتمین دوره در مردادماه سال آینده برگزار خواهد شد به‌طوری‌که در شش دوره قبل ۱۲۵ شاعر و محقق عاشورایی را شناسایی و  ضمن اعزام به عتبات عالیات یا مشهد مقدس فرهنگ انقلابی ادبیات عاشورایی را به این مداحان منتقل کردیم.

دکتر فرشبافیان با اشاره به برگزاری جشنواره‌ی علمی و فرهنگی نشان شهریار نیز گفت: در راستای برگزاری این جشنواره شخصیت‌های برجسته و اساتید فعال در عرصه‌ی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای همسایه شناسایی شده و از طریق راهنمایی و مشورت رایزنان فرهنگی در سفارتخانه‌ها، بهترین‌ها انتخاب می‌شوند.

دبیر هفتمین جشنواره‌ی علمی و فرهنگی نشان شهریار با تأکید بر این‌که دیپلماسی علمی مقدم بر سایر دیپلماسی‌ها است، افزود: امسال چهار برگزیده از کشور ترکیه و دو برگزیده از ارمنستان مورد تجلیل قرار خواهند گرفت اما متأسفانه برخی از کشورها نه‌تنها با دیپلماسی علمی آشنا نیستند حتی دیپلماسی سیاسی و فرهنگی را هم نمی‌دانند و اجازه ندادند اساتید برگزیده آن کشورها در این جشنواره حضور یابند.

وی در خاتمه از تبدیل مؤسسه مطالعات و تحقیقات قفقاز آناتولی و آسیای میانه به اندیشکده خاطر نشان کرد: خوشبختانه در ادامه‌ی حمایت‌های رئیس دانشگاه تبریز از فعالیت‌های مؤسسه تحقیقاتی قفقاز، با دستور ایشان این مؤسسه از امروز به اندیشکده تبدیل شده و کارهایی از قبیل تولید محتوای فکری و اندیشه‌ای، تدوین دایرةالمعارف بزرگ آذربایجان، گردآوری نسخ خطی فارسی و تدوین فهرست این نسخ و همچنین برگزاری ‌نمایشگاه‌های علمی فرهنگی را انجام خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha