آیت الله اراکی، ۱۷ بهمن در جمع معتکفان مسجد امام حسن عسکری (ع) قم، با اشاره به آیه مبارکه «فاستقم کما امرت و من تاب معک ...» عنوان کرد: خداوند در این آیه به رسول الله (ص) متذکر میشود که مأموریت او، یک مأموریت فردی نیست؛ بلکه همه یاران پیامبر نیز باید با وی همراه شوند.
وی با بیان اینکه باید دانست که توحید اسلامی، تنها توحید معرفتی نیست، بلکه توحید معرفت مقدمه توحید در محبت است، گفت: وقتی انسان خدا را دوست داشته باشد، نمیتواند محمد (ص) و آل محمد (ع) را دوست نداشته باشد و وقتی ایشان را دوست داشته باشد، نمیتواند شیعیان و موالیانشان را دوست نداشته باشد، بنابراین این روند محبت الهی، یک روند اجتماعی است که به دنبال آن پیوستگی و گره خوردگی به وجود میآید.
وی اضافه کرد: برخی اعتکاف را یک عبادت گوشه گیرانه تلقی میکنند، در حالی که اعتکاف یک عبادت عمومی اجتماعی و به محور جمع خدا پیوستن است، به بیان دیگر اعتکاف به معنای جمع شدن حول محور فرمان الهی و منصوبان خدا و تلاش برای جدا شدن از تعلقات دنیوی و ساختن جامعه الهی و وابسته به خدا و منصوبان پروردگار است.
وی با تصریح بر این که این پیوستگی و وابستگی به خدا و حضرات معصومین (ع) سبب ایجاد هم سنخی و هم نوعی میشود، گفت: این که بر اساس برخی روایات ما، درد و رنج یک مؤمن در یک گوشه عالم، سبب ایجاد اندوه و غم در دیگر مؤمنان در دیگر نقاط عالم میشود به همین معنا است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: کار ولایت، یکپارچه سازی و تشکیل یک جامعه از انسانهای پراکنده جغرافیایی است که نباید فراموش کرد این امر پس از موضوع ایمان به خدای متعال، عجیب ترین مسئله عالم هستی است.
وی با بیان این که انبیاء و اوصیای الهی آمدهاند تا یک جامعه به هم پیوسته حول محور خدا و سرشار از عشق الهی به وجود آورند، عنوان کرد: نباید تصور کرد که پدیدههایی مانند گریه بر مصائب اهل بیت (ع) یا پیاده روی اربعین و مانند آن، پدیدههایی آسان و عادی هستند، در حالی که همین ارتباط با حضرات معصومین (ع) و گریه بر مظلومیت آنان انسان می سازد و تحول ایجاد میکند.
آیت الله اراکی به دو دستور خاص الهی به حضرت ابراهیم (ع) توجه داد و گفت: آیات «و عهدنا الی ابراهیم ان لا تشرک بی شیئا ...» و «اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن ...» بیانگر اصل امامت الهی و توضیح این نکته مهم است که حاکمیت خدا از طریق ولی و نماینده خدا محقق می شود؛ ضمن آن که یادآور این نکته است که مُشرک در منطق قرآن کسی است که فرمانروایی غیر خدا برای خود میپذیرد.
وی با تأکید بر این که هیچ عنصری در سازندگی و تربیت انسان به اندازه تسلیم در برابر امر و فرمان او نیست، اظهار کرد: همه علم خداشناسی، انسان شناسی، اخلاق، جامعه شناسی، تزکیه نفس و مانند آن در آیه مبارکه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» خلاصه می شود، یعنی یادآوری این نکته به انسان که از خدا، رسول خدا و صاحبان امر و فرمان اطاعت کند.
استاد دروس عالی حوزه های علمیه افزود: تفاوت شیطان و غیرشیطان در این است که شیطان می گفت آن گونه که خودم میخواهم خدا را عبادت می کنم؛ در حالی که خدا میفرماید آن گونه که من میخواهم مرا بپرستید و اطاعت کنید.
وی با تصریح بر این که خداپرستی تنها در اعمال و رفتار فردی خلاصه نمیشود، تأکید کرد: برخی می خواهند احکام خدا را برای یک پیرمرد منزوی بازنشسته ببینند، در حالی که احکام خدا در زندگی اجتماعی ما هم جاری است و سیاست، اقتصاد و اجتماع ما هم باید در اطاعت از خدا باشد که فقه سیاسی، فقه اقتصادی و فقه اجتماعی هم به همین معنا است.
وی با اشاره به این که هر اجتماعی که حول محور امام نباشد، اجتماعی باطل است یادآور شد: اجتماعاتی مانند نماز جمعه و جماعت، اعتکاف، حج و زیارات معصومین (ع) به معنای جمع شدن برای اجرای فرمان خدا و تحت حاکمیت او قرار گرفتن است و باید آن ها را پاس داشت.
آیت الله اراکی با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع امنیت گفت: اعتکاف زمان مناسبی برای سخن گفتن با خدا و حضرات معصومین (ع) است، به آنان میگوییم ما نام خود را در کتاب ولایت شما ثبت کردهایم، اما در عین حال کوتاهیهای زیادی هم داشتهایم؛ به ویژه آن که در دورانی زندگی میکنیم که دشمنی هایی که با ما میشود، در تاریخ سابقه نداشته است و از این رو محتاج دعای شماییم.
انتهای پیام
نظرات