مجتبی شجاعی در بازدید از روند اجرای طرح راه آهن زاهدان چابهار افزود: خط ریلی مسیر زاهدان- خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر با اقدامات دولت سیزدهم همزمان با هفته دولت در شهریور ماه امسال افتتاح شد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: از مهمترین اهداف اجرای خط ریلی یاد شده میتوان به اتصال ریلی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد جنوب، ایجاد محور ریلی ترانزیتی شرق کشور، فعالسازی کریدورهای ریلی کشور و بهرهگیری مناسب از ظرفیتهای بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد.
شجاعی تاکیدکرد: یکی از مهمترین طرحهای که در اولین اسناد توسعهای سیستان و بلوچستان از جمله سند توسعه محور شرق است و ساخت راه آهن چابهار- زاهدان و ادامه آن به میلک و سرخس است.
وی خاطرنشان کرد: راه آهن چابهار - زاهدان با تامین هفت هزار میلیارد تومان، اعتبار مورد نیاز تا اواخر سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری کامل خواهد رسید.
وی افزود: یکی دیگر از مهمترین طرحهای اجرا شده در سیستان و بلوچستان، طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است که این طرح در سال ۱۳۹۶، به بهرهبرداری رسید و با بهرهبرداری از آن، ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر از ۵.۲ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال ارتقاء یافته و کشتیهای بالای ۱۲۰ هزار تن قادر به پهلوگیری در این بندر هستند.
شجاعی ادامه داد: نکته مهم این است که طی سالهای گذشته حجم بار تخلیه شده از بندر چابهار به دلیل عدم وجود خط ریلی برای انتقال کالا به مقاصد، بطور متوسط کمتر از ۲ میلیون تن در سال بوده و در این راستا و در جهت بهرهگیری مناسب از ظرفیت جدید بند شهید بهشتی چابهار، تکمیل طرح اتصال چابهار به شبکه راه آهن سراسری با جدیت در حال اجراست.
انتهای پیام
نظرات