• پنجشنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401111310381
  • خبرنگار : 50200

یک عضو هیئت علمی دانشگاه خطاب به مدیران ارشد مازندران:

خروجی شعار امسال در مازندران را معرفی کنید

خروجی شعار امسال در مازندران را معرفی کنید

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران خواستار معرفی دستاورهای دانش بنیان استان اعم از محصول یا خدمت با ذکر دقیق جزئیات و فرآیندهای شکل‌گیری آن شد و با تاکید بر اینکه فعالیت‌های روزمره نهادها و سازمان‌ها و یا زدن برچسب دانش بنیان بر فعالیت‌های عملکردسازی شده پیشین، پذیرفتنی نیست، گفت: مدیران ارشد مازندران خروجی شعار امسال در استان را معرفی و اطلاع رسانی کنند.

بابک مومنی در ابتدای گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به ادبیات دانش بنیان در دنیا، به تشریح این فعالیت‌ها پرداخت و اظهار کرد: نخست از سوی یک صاحب ایده، طرح خلاقانه جدیدی مطرح می‌شود سپس این طرح در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی آزموده شده و اعتبارسنجی و توسعه پیدا کرده و نهایتا در دل مراکز رشد، علم و فناوری تبدیل به یک پدیده می‌شود که آن پدیده می‌تواند به شکل یک کالا یا یک نوع خدمت باشد.

مومنی افزود: آنگاه با حمایت و منتورینگ یک مجموعه پشتیبان و دستگاه‌های اجراییِ متقاضی و استفاده کننده، پدیده تجاری سازی شده و به نظام اقتصادی استان و کشور عرضه شود تا یک ارزش افزوده جدید برای نظام اقتصادی کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این ارزش افزوده هم تولید را ارتقا داده و هم برای بخشی از نیروی جوان خلاق و پرانرژی اشتغال ایجاد می‌کند، تصریح کرد: این موضوع حول یک ایده نوین شکل می‌گیرد و قرار نیست فعالیت‌های روزمره(روتین) و معمول دستگاه‌ها به جای فرآیند دانش بنیان و اشتغال آفرین عملکردسازی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران پیگیری تحقق شعار سال در استان مازندران را مطالبه جدی افکار عمومی دانست و تاکید کرد: به نظر می‌آید متولیان تحقق شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین»، یا روش شناسی این امر را نمی‌دانند یا توان ارزیابی ندارند و یا می‌دانند و قصد ظاهرسازی دارند.

مومنی با یادآوری این نکته که فعالیت‌های روزمره نهادها و سازمان‌ها ربطی به این حوزه ندارد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال جهاد کشاورزی اعلام کند که ۴ ایده را به عنوان ایده نوبنیاد در دستور کار قرار داده و در فلان دانشگاه نمونه اولیه آن ساخته شده، یا نمونه اولیه خدمت مرتبط با آن ایده طرح ریزی شده و در فلان پارک علم‌وفناوری و یا مرکز رشد تبدیل به پدیده شده است؛ اکنون با منتورینگ فلان مجموعه و حمایت فلان دستگاه در حال تجاری سازی و ارائه به عنوان یک محصول یا خدمت نوین دانش بنیان به اقتصاد مازندران و افزایش ارزش افزوده است.

وی خواستار اطلاع‌رسانی و ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده دستگاه‌ها با ریز جزئیات فوق‌الذکر به رسانه‌ها و مدیریت کلان استان شد و با بیان اینکه کلی‌گویی در این رابطه فایده ندارد، افزود: مدیران کل یا روابط عمومی‌های سازمان‌ها اعلام کنند اولاً متولی هر ایده چه دستگاه یا سازمانی است؛ دوم جغرافیای تحقق ایده کجاست؛ سوم در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؛ چهارم خروجی آن در چه زمانی به بازار استان عرضه شده یا می‌شود و پنجم اینکه چه دستاوردی برای حوزه متصور هستند.

استادیار دانشگاه پیام نور مازندران با طرح سوالی، تصریح کرد: سوال اصلی و مهم روی محصول دانش بنیان نهایی است، باید دستگاه‌ها به طور واضح و مشخص فرآیند تولید و محصول یا خدمت دانش بنیان نهایی را اعلام کنند. بگویند خروجی کارگروه‌های دانش بنیان چیست؟ خروجی مرکز رشد و فناوری چه بود؟ مثلا ۱۰ پروژه جدید که تاکنون نبود و یا اگر بوده حالا متحول شده کدامند؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha