• پنجشنبه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1401111310320
  • خبرنگار : 71124

در جلسه هماهنگی نمایشگاه ایران اگزیسکو مطرح شد

تحریم‌های داخلی مانع اصلی صادرات

تحریم‌های داخلی مانع اصلی صادرات

موانع دست و پاگیر صادرات به تعبیر دولت و بخش خصوصی به مراتب بیش از موانع خارجی است. موضوعی که حل و فصل آن به عنوان پله نخست برگزاری رویدادهای بین‌المللی بازرگانی در جلسه هماهنگی نمایشگاه ایران اگزیسکو مطرح شد.

به گزارش ایسنا، در جلسه هم اندیشی برگزاری رویداد ایران اگزیسکو، انجمن‌های بازرگانی، صادرکنندگان، تولیدکنندگان با مسئولان دولتی، مهمترین چالش‌ها و موانع صادرات و چگونگی استفاده از فرصت رویدادهای بین المللی برای کاهش و مهار آن را مورد بررسی قرار دادند.

نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی فرصت‌های تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری‌های اسلامی با عنوان ایران اگزیسکو در راستای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری کشور و اجرای مصوبات سفر رئیس جمهوری به اجلاس شانگهای در خرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود.

رویدادی که به تعبیر معاون اقتصادی استانداری تهران فرصتی است تا ایران اولویت‌های بازرگانی خود را اعلام و بازارهای جدید بین المللی را برای توسعه صادرات شناسایی کند.

محمد علی مهری در این جلسه با اشاره به اینکه کارگروه توسعه صادرات در استانداری تهران فعال شده و اولویت‌های صادراتی نیز احصا شده است، افزود: اولویت ما کشورهای عضو پیمان شانگهای، کشورهای حوزه خلیج فارس و سپس کشورهای غربی است.

وی با اشاره به اهمیت آسیای میانه برای صادرات متذکر شد: در این حوزه دسترسی‌ها هم مطلوب بوده و از سوی وزارت کشور و وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت تمهیداتی اندیشیده شده است.

معاون اقتصادی استانداری تهران با تاکید به اینکه در صادرات کالا ابتدا تامین نیاز بازار داخلی باید مدنظر قرار گیرد، افزود: نباید صادرات به ترتیبی باشد که بازار داخلی با کمبود مواجه شود که نمونه آن را در کاشی و سرامیک و پیاز مشاهده کردیم.

علی مهری افزود: در خرداد ماه سال آینده،  ایران میزبان رویداد ایران اگزیسکو است تا بتواند تمامی اولویت‌ها و قابلیت‌های صادراتی خود را مطرح کند که در کنار کنفرانس، نمایشگاهی نیز ترتیب داده شده تا تولید کنندگان و تجار توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

وی نگاه دولت را حمایت از دانش بنیان‌ها دانست و تصریح کرد: امیدواریم از قبل این نشست بازارهای جدیدی برای دانش بنیان‌ها تعریف شده و حتی نسبت به صادرات خدمات اقدامات جدیدی را ترتیب دهیم.

بخش خصوصی باید تقویت شود

همچنین رئیس رویداد ایران اگزیسکو در این جلسه هدف از برگزاری این رویداد را ایجاد فرصتی برای معرفی تولیدات کشور به بازارهای جهانی عنوان کرد و گفت: مراحل عضویت دائم ایران در اجلاس شانگهای در حال تحقق است و باید از این ظرفیت برای توسعه بازارهای صادراتی بهره برد.

محمد حسین فضلی افزود: در سالن اجلاس سران تهران بخش کنفرانسی و در نمایشگاه بین المللی تهران، بخش نمایشگاهی این رویداد برگزار می‌شود و از کشورهای عضو پیمان شانگهای، کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی دعوت به عمل خواهد آمد.

وی تاکید کرد: دوره نخست به میزبانی ایران است و محل دائمی دبیرخانه آن در تهران به ثبت می‌رسد و دوره‌های بعدی نیز به صورت چرخه‌ای توسط کشورهای عضو شانگهای میزبانی خواهد شد.

فضلی با اشاره به اینکه در هر دوره‌ای در صورتی که کشوری متقاضی برگزاری نبود، ایران مجدد میزبان خواهد بود، افزود: نزدیک ۴۰ کشور در این رویداد حضور دارند و نزدیک به ۴۵۰ شرکت خارجی و از داخل کشور نیز ۶۰۰ شرکت حضور خواهند داشت.

رئیس رویداد ایران اگزیسکو تاکید کرد: در این کنفرانس به دنبال بهبود رابطه صنعت و دانشگاه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان هستیم و باید از مسیر چنین رویدادهایی بخش خصوصی تقویت شود.

وی تاکید کرد: در بستر این رویداد در نظر داریم برخی مشکلات پولی و مالی تولید کنندگان و صادرکنندگان را با تعریف پول مشترک یا تعامل با پول‌های ملی کشورهای عضو بررسی شود که با بانک مرکزی هماهنگی‌هایی در این خصوص صورت گرفته است.

به یک اشاره می‌توان در بازار خارجی درخشید

در این جلسه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیز به طرح نظرات و مطالبات خود از دولت پرداختند.

اسعد عزیزی - مدیرعامل یک شرکت پالایش نفت ایرانی- به ظرفیت‌های قابل توجه صادراتی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال نفت بهران توربین‌های ۱۷ نیروگاه در عراق را تامین می‌کند.

وی افزود: ما با استراتژی حضور، نفوذ و توسعه در بازار حضور داریم اما برخی موانع باید تسهیل شود و در صورت تسهیل می‌توانیم بهتر از قبل عمل کنیم.

در عین حال صابری از شرکت تولید لوله و پروفایل شرق تهران نیز با اشاره به اینکه فولاد بعد از پتروشیمی بیشترین ارزآوری را دارد، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل برخی مشکلات و سیاست‌های غلط پولی، صادرات فولاد ۶۲ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: تحریم‌های داخلی بیش از تحریم خارجی به زیان صادرکننده است و این در حالی است که باید نگاه‌های منفی به هر دو امر صادرات و واردات برداشته شود تا رویدادهایی مانند ایران اگزیسکو نیز ثمربخش باشد.

همچنین حسینی چمنی از شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی یکی از مزیت‌های کشور به استناد گزارش‌های بین‌المللی را تجهیزات پزشکی و سلامت دانست و گفت: در مقابل فعالیت هزار شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت، صادرات ۲۰ -۳۰ میلیون دلاری رقم قابل ذکری نیست.

وی افزود: یکی از مشکلات ساده موضوع انتقال پول است و استفاده از صرافی‌ها نه در همه زمینه‌های صادراتی امکان پذیر و نه بدون ریسک است. این در حالی است که ما مزیت داریم و کار کردن با تجار ایرانی با ریسک قلمداد می‌شود.

نحوه استفاده از ارز نیمایی، مسیرهای صادرات، قوانین حمایتی در داخل و خارج کشور،  میزان تعهدات ارزی، انرژی در صنایع،  چارچوب‌ها و قوانین کالاهای صادراتی، معافیت‌ها، خطوط اعتباری برای تجار و مهمتر از همه تغییر نگاه متولیان به امر صادرات و واردات و ایجاد وحدت رویه از مطالبات تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این جلسه بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha