سیدمجتبی طباطبایی، کارگردان این اثر تاریخی، در گفتوگویی عنوان کرد: در گذشته آثار زیادی از جمله سریال، تله فیلم و مجموعههای داستانی کوتاه و بلند کار کردم و چند سالی است که بر کارهای داستانی و فیلم کوتاه و بلند تمرکز دارم و از مهمترین آثار بنده میتوان به فیلمهای داستانی «قرار» و «یادت باشد»، سریالهای «حیات خلوت»، «تار و پود» و «تله کابین»، تله فیلم «ماه از روی سکو» و مستند بازسازی «سیدالشهدا» و مستند بازسازی «روزبه» با همکاری عتبه عباسی و آثاری از این دست اشاره کرد.
وی در رابطه با فیلم اخت الرضا و ژانر و محتوای فیلم گفت: فیلم «اخت الرضا» یک کار مستند سینمایی بود که با تغییراتی که در آن ایجاد شد به صورت داستانی درآمده است؛ این فیلم اولین محصول مشترک فرهنگی بین عتبه امام حسین (ع) و عتبه حضرت معصومه (س) است که با مشارکت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و شرکت سینمایی نور تابان وابسته به بنیاد مستضعفان در اطراف شهر قم در شهرک سینمایی نور تابان تهیه شده است.
وی ادامه داد: سبک فیلم «اخت الرضا» داستانی سینمایی است و با یک شیب اندک به سمت «مستند داستانی» متمایل شده است؛ از این جهت مستند است که سعی شده در این فیلم از عنصر تخیل کمتر استفاده شود و فضاسازی و شخصیت پردازی با محوریت مستندات تاریخی و اتفاقاتی که به وقوع پیوسته، صورت گیرد.
وی بیان کرد: فیلمنامه «اخت الرضا» با بیش از چهاذ سال پژوهش و با نظارت آیتالله احمد عابدی و عبدالرحیم حجتی و تحت اشراف محققان تاریخ اسلام و مشاوران متخصص این امر نوشته شده است و بعد از تحقیقات اولیه فیلم نامه تحت نظر آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها و با مشارکت عتبه حسینی به رشته نگارش درآمد و حدود یک سال تأیید فیلمنامه به طول انجامید.
این کارگردان اظهار کرد: این فیلم در دو فاز مقابل دوربین رفته است که فاز اول در سال گذشته طی ۳۰ جلسه تصویر برداری و دو الی سه ماه تولید و پس تولید آن به طول انجامید و امسال هم حدود یک ماه پیش تولید و ۱۰ جلسه فیلمبرداری مجدد داشته است.
مشکلاتی که تبدیل به شیرینی شد
وی در خصوص مشکلات و مانع بر سر راه تولید گفت: مشکلات و موانع سر راه فیلم سازی همیشه بوده و هست بویژه کارهای داستانی و تاریخی که مؤلفه های سختی کار در آنها دو چندان است؛ نکته حائز اهمیت کار این بود که باوجود مشکلات و موانعی مانند عدم تأمین بودجه کافی و محدودیت های موجود، تمام تلاش خود را کردیم که از هر طریقی برای ساخت این فیلم کمک بگیریم؛ از این رو افراد زیادی چه جلوی دوربین به عنوان بازیگر و چه پشت دوربین به عنوان نیروهای لجستیکی، حمل و نقل و غیره در حد وسع شان تبرئا به ما کمک کردند تا کار به سرانجام برسد.
وی افزود: علاوه بر کمک های فردی و مردمی، لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب سپاه پاسداران در زمان فرماندهی سردار شاهچراغی در بحث هنرور، لجستیک و پشتیبانی کمک فراوانی کردند و بنیاد مستضعفان با نامه نگاری هایی که از طرف آستان مقدس حضرت معصومه (س) انجام شد و عنایت ویژه سید پرویز فتاح ریاست بنیاد مستضعفان شهرک سینمایی نور تابان را به صورت کاملا حمایتی در اختیار پروژه قرارداد و ما توانستیم پروژه را با حداقل هزینهها پیش ببریم.
طباطبایی ادامه داد: همچنین یک مؤسسه فرهنگی در شهرستان بافق یزد تحت اشراف حجت الاسلام طباطبایی از نظر اسکان، لجستیکی و پشتیبانی کمک کردند و جا دارد که از مدیر عامل شرکت سنگ آهن بافق یزد هم تشکر کنیم که چند روزی که در این شهرستان بودیم به ما کمک زیادی کردند؛ در مجموع مراحل ساخت این فیلم، تلخی مشکلات و موانع تبدیل به شیرینی شد و توانستیم کار خوبی را انجام دهیم و خروجی آبرومندی را تولید کنیم.
وی اضافه کرد: تعداد بازیگران یکی از چالش های اصلی این فیلم بود، به دلیل اینکه پروژه یک پروژه سفرنامهای بود و به صورت جادهای روایت میشد بنابراین تعداد بازیگران زیادی را در مقاطع کوتاه نیاز داشتیم؛ غیر از کاروانی که در مسیر هستند در مقاطع مختلف نیاز به بازیگران خوبی داشتیم که از دوستانی که ما را همراهی کردند میتوانم به سیدجواد طاهری، علی فرحناک، مجید امیری، سیدحمید لاجوردی و دیگر دوستان اشاره کنم.
این کارگردان ادامه داد: برخی از بازیگران هم که با معرفی آنها روبرو هستیم مانند خانم سهیلا محققی بازیگر خوب تئاتر و تلوزیون که ما را همراهی کردند و پیشکسوتانی از جمله آقایان قمرزاده، محسن ساجدی، مختاری و عطا منتظری که در مقاطع مختلف ما را همراهی کردند و در چالش انتخاب بازیگر دست ما را گرفتند.
وی درخصوص انگیزه خود برای ساخت این اثر گفت: لطف و عنایت ائمه اطهار به ویژه خانم فاطمه معصومه (س) بود که این اثر به ما سپرده شد و انگیزهای که ما را ترغیب می کرد بیان زندگی و مظلومیت حضرات اهل بیت (ع) بود؛ ما با وجود اینکه همسایه بانو فاطمه معصومه (س) هستیم می بینیم که در جامعه و میان مردم اطلاعات و مستندات چندانی از زندگی ایشان شنیده نشده و تنها در قالب چند خط بیان شده است که خانم وارد این سفر شدند و به دلایلی سفرشان نیمه تمام ماند و در قم از دنیا رفتند.
وی ادامه داد: ما سعی کردیم در این کار یک مقدار شرح تاریخی ما وقع را داشته باشیم و اتفاقات تاریخی و فضای سیاسی حاکم در آن دوران را برای نسل جوان تشریح کنیم و به نوعی آگاهی بخشی کنیم که در مورد تاریخ اسلام و تاریخ تشیع بینش بهتری داشته باشند؛ مهمترین انگیزه ما عرض ارادت بود در قالب کاری که بلد هستیم و چه افتخاری بالاتر از اینکه انسان در کاری که تبهّر دارد همان کار را خادمانه و با اخلاص در زمینه اهل بیت (ع) و بویژه خانم فاطمه معصومه (س) که حق بر گردن ما دارند ارائه کنیم.
وی بیان کرد: پیش بینی ما این بود که این کار در بهار ۱۴۰۱ این کار به پایان برسد ولی مشکلات مختلف باعث شد اواخر پاییز کار تکمیل شود و بدون هیچگونه برنامهریزی قبلی به صورت بسیار خارقالعاده فیلمبرداری تشییع حضرت دقیقا در روز رحلت شهادت گونه ایشان اتفاق افتاد که برخلاف روزهای قبل و بعدش روز عجیب و سردی بود و باد میوزید و به لحاظ تصویری بسیار به ما کمک کرد و المانهای تصویری، لباسها و اتفاقات تصویری که رخ میداد به طرز خارق العادهای زیبا شد.
طباطبایی عنوان کرد: شخصیت خانم فاطمه معصومه (س) به گونهای است که با وجود تبلیغات نادرستی که توسط دشمنان در مورد شخصیت زن در اسلام میشود، هویت دخترانهاش بسیار پویا و تأثیرگذار است و در این فیلم در طول سفر حضرت معصومه به شخصیت زینب وار ایشان پرداخته شده است.
وی افزود: شاید دشمنان ایشان ابتدا فکر نمیکردند که حرکت حضرت معصومه (س) از مدینه به سمت مرو این تاریخ سازی و جریان فرهنگی را ایجاد کند اما وقتی در میانه راه متوجه میشوند که حضرت چقدر مؤثر هستند و با روشنگریهای خود نقشه دشمن را بر ملا میکنند مجبور میشوند که اقداماتی انجام دهند که سفر حضرت ناتمام بماند و با توجه به مستندات تاریخی ایشان در اثر رنج سفر، یا مسمومیت و شبیخون و اتفاقاتی از این دست جان خود را از دست دادند.
این کارگردان بیان کرد: در زمینه الگوسازی حضرت معصومه (س) به عنوان یک دختر از خاندان اهل بیت (ع) همین نکته را کافی می دانم که چنان شخصیت تأثیرگذار و ستاره واری در تاریخ اسلام و تشیع دارند که به هیچ وجه نمی شود ایشان را نادیده گرفت؛ تصور کنید که یک دختر جوان که با ولی عهد جهان اسلام نسبت داشته و از خاندان اهل بیت (ع) است در سفری وارد میشوند که در طول سفر با روشنگریهایی که انجام میدهند خودشان تبدیل به یک الگوی بی نظیر و بی نقص نه فقط برای دختران و مادران بلکه برای جهان اسلام و جهان تشیع میشوند.
وی اظهار کرد: کافی است دختران و مادران عزیز ما به این نکته توجه کنند که چطور میشود در اسلامی که دشمنان با نیت شوم و غرض ورزی میگویند زن مهجور است و نادیده گرفته می شود و اسلام ارزشی برای او قائل نیست، بانوان تأثیرگذاری مانند حضرت خدیجه، حضرت زهرا، حضرت زینب و حضرت معصومه را پرورش داده است به گونهای که قطب عالم تشیع که قم است حول مضجع شریف و نورانی یک دختر از اهل بیت عصمت و طهارت شکل گیرد.
عنایت حضرت معصومه(س) را در تولید «اخت الرضا» لمس کردم
وی یادآور شد: از وقتی این کار شروع شد و در طول تولید، من واقعا به این درک رسیدم که حضرت معصومه (س) به این کار توجه دارند و عنایت حضرت را لمس کردم. در انتخاب آدم ها و عواملی که در این پروژه ما را همراهی کردند از جاهای مختلف و با رویکردهای مختلف انگار آدم ها انتخاب شدند و بدون چشم داشت مادی خاصی، ما را با دل و جان همراهی کردند.
وی اضافه کرد: هر کسی وارد این پروژه شد با نگاه لطیف و مهربانانه ما را همراهی کرد و در نهایت همه انرژی بسیار مثبتی نسبت به این کار داشتیم و این هم نه به دلیل فضای حرفه ای و کاری است بلکه به دلیل این است که این کار اولین پروژه مشترک عتبه حسینی و آستان مقدس بانوی کرامت است که به نوعی نور اندر نور است.
طباطبایی بیان کرد: حضور، کمک و همراهی برخی از دوستان از طیف های مختلف که ما را همراهی کردند ارزنده ترین صحنهها بود؛ هنرورهایی که در صحنه حضور داشتند به قدری با فیلم ارتباط برقرا می کردند که مقابل دوربین اشک میریختند و اتفاقات معنوی از این دست جلوی دوربین رخ میداد که برای من تازگی داشت و برخی از بانوان که بدون هیچ چشم داشتی به عنوان نذر فرهنگی در این مجموعه کار میکردند فضای معنوی این اثر را افزایش دادند.
وی عنوان کرد: برخی افراد سرشناس قم با حضورشان در سر صحنه به ما کمک کردند و جا دارد از مصطفی نیکزاد نویسنده این اثر، محمد صادق رمضانی مجری طرح، علی احمدی طراح صحنه، خانم حمزه ای طراح لباس، پیام ابوالحسنی در بحث گریم، جعفر ادیب مدیر شبکه کربلا، احمد کشکولی و حسین حیدری از تیم تولید، آقای سخاوت دوست، سیاوش کردجان، محمدحسین ابراهیمی و آقای کامرانی از مجموعه حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره که در تدوین، موسیقی، صداگذاری و لابراتوار به ما کمک کردند و دیگر عوامل که ما را همراهی کردند و باعث شدند که این پروژه به نحو مطلوب برای نمایش آماده شود تشکر کنم.
انتهای پیام
نظرات