• دوشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401111007817

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم خبر داد؛

لزوم احداث سالی ۲۵ مدرسه برای رسیدن به میانگین کشوری

لزوم احداث سالی ۲۵ مدرسه برای رسیدن به میانگین کشوری

ایسنا/قم مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم گفت: برای رسیدن به میانگین سرانه آموزشی کشور باید سالانه ۲۵ مدرسه برای جبران کمبود کلاس درس متناسب با رشد جمعیت احداث شود.

احمدرضا اجتهادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش عملکرد اداره‌کل نوسازی مدارس استان قم، اظهار کرد: این گزارش با رویکرد مباحث موثر بر رشد و توسعه استان است.

وی با بیان اینکه کل جمعیت دانش آموزی استان قم ۲۹۴ هزار و ۹۷۴ نفر است، مطرح کرد: ۸۸ درصد این جمعیت شامل ۲۵۸ هزار و ۴۵۳ نفر در مدارس دولتی و مابقی در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با اشاره به اینکه ۹۵ درصد این جمعیت در شهر قم و مابقی در روستاها تحصیل می‌کنند، عنوان کرد: همچنین ۵۰.۴ درصد این جمعیت را دانش آموزان پسر و ۴۹.۶ درصد را دانش آموزان دختر به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه از نظر فضای فیزیکی ۶۸۵ مدرسه در استان قم فعال است، خاطرنشان کرد: این مدارس شامل ۶ هزار و ۴۸۰ کلاس درس به متراژی حدود ۹۶۰ هزار متر مربع زیربنا است.

اجتهادی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد مدارس دو شیفت و ۴۳ درصد آن‌ها تک شیفت هستند، تصریح کرد: از جمعیت دانش آموزی نیز دو سوم دانش آموزان در مدارس دو شیفت تحصیل می‌کنند.

وی با بیان میزان تراکم دانش آموزان در کلاس‌های درس، یادآور شد: استان قم از نظر میزان تراکم سومین استان پرتراکم در کشور است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم ادامه داد: به طور متوسط در استان قم در هر کلاس ۳۰ نفر دانش آموز حضور دارد که البته این آمار در روستاها کم‌تر ولی در شهرها بیش‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از نقاط شهرستان قم حدود ۴۰ نفر در یک کلاس تحصیل می‌کنند، بیان کرد: متوسط تراکم کلاس درس برای مدارس دولتی ۳۰ دانش آموز و برای مدارس غیردولتی ۲۰ نفر است.

اجتهادی با بیان اینکه متوسط سرانه آموزشی در کشور ۵.۲ متر مربع است، اظهار کرد: استان قم با سرانه آموزشی ۴.۲ رتبه ۲۷ کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در استان قم یک متر مربع از میانگین سرانه کشوری کم‌تر دارد، اظهار کرد: برای اینکه به میانگین سرانه آموزشی در کشور برسیم باید ۲۵۸ هزار و ۴۵۳ متر مربع در قم مدرسه بسازیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم اضافه کرد: برای رسیدن به این آمار باید طی یک برنامه پنج ساله، هر سال ۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه با اعتباری بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال احداث شود.

وی با بیان اینکه در پایه اول ابتدایی امسال ۲۹ هزار نفر ورودی داشته‌ایم، مطرح کرد: همچنین تعداد دانش آموزان خروجی استان قم نیز به ۱۳ هزار نفر می‌رسند.

اجتهادی با اشاره به اینکه طبق این آمار ۱۵ هزار نفر به سیستم آموزشی اضافه شده‌اند، عنوان کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد سالانه ۳۰۰ کلاس درس از فضای موجود عقب خواهیم افتاد.

وی ادامه داد: برای جبران این کمبود نیز باید سالانه ۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه با اعتباری بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال احداث کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با بیان اینکه قطب مذهبی قم موجب شده تا مهاجرت به این استان افزایش یابد، خاطرنشان کرد: رشد جمعیت مهاجرت اتباع خارجی در استان قم بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه ۳.۵ درصد دانش آموزان کل کشور اتباع هستند، تصریح کرد: این رشد جمعیت مهاجرت اتباع موجب شده است تا این آمار در استان قم به ۱۴ درصد برسد.

اجتهادی اضافه کرد: در استان قم حدود ۴۰ هزار دانش آموز اتباع معادل ظرفیت ۱۰۰ مدرسه درحال تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد مدارس استان قم مستحکم هستند، یادآور شد: ۳۰ درصد مدارس نیز نیازمند مقاوم‌سازی و حدود ۱۸ نیز در مرحله فرسوده قرار دارند که نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با اشاره به تجهیز مدارس به سیستم سرمایشی و گرمایشی، بیان کرد: در سال جاری رشد خوبی در این عرصه داشتیم و توانستیم میزان استانداردسازی مدارس استان را به ۷۷ درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه خیرین مدرسه‌ساز سالانه تعهداتی می‌دهند که عموما بالای ۸۵ درصد آن محقق می‌‎شود، ابراز کرد: ۲۶۰ هزار متر مربع مدرسه در قم به همت خیرین احداث شده است.

اجتهادی با اشاره به مشکلات و موانع پیش‌روی این اداره‌کل، اظهار کرد: کسری اعتبارات لازم جهت رسیدن به میانگین سرانه کشوری، کمبود زمین با کاربری آموزشی، انشعابات پروژه‌ها مخصوصا پروژه‌های خیرساز، مجوز ساخت، تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... ازجمله مشکلات این اداره هستند.

وی با بیان اینکه پیشنهادات لازم در این راستا نیز انجام شده است، مطرح کرد: رشد اقتصادی در اداره‌کل نوسازی مدارس استان قم بیش‌تر در عرصه مدرسه‌سازی رقم می‌خورد چراکه نقش صنعت ساختمان در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی بسیار موثر است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با اشاره به اینکه صنعت ساختمان پیشران تولید و اقتصاد کشور است، عنوان کرد: طبق برآوردهای انجام شده برای احداث هر مدرسه حدود ۳۰۰ شغل غیر مستقیم و ۱۰۰ شغل مستقیم ایجاد خواهد شد.

وی از پروژه‌های اولویت‌دار دولتی در استان قم یاد کرد و گفت: ۸ پروژه دولتی در استان قم دنبال می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به تکمیل مدرسه محله شادقلی خان، تکمیل مدرسه راهنمایی در سایت محله ۷ پردیسان، تکمیل مجتمع آموزشی استثنایی پردیسان، تکمیل کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها، تکمیل زمین چمن منوچهری و ... اشاره کرد.

اجتهادی با بیان اینکه ۳۵ پروژه غیردولتی نیز در استان قم دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: برای این پروژه‌ها ۳۴۰ میلیارد تومان تعهد خیرین بوده است که تاکنون ۲۸۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است.

وی افزود: همچنین اعتبارات دولتی برای این پروژه‌ها نیز ۴۰۳ میلیارد تومان بوده که ۲۴۵ میلیارد تومان آن هنوز تخصیص پیدا نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha