• دوشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401111007479
  • خبرنگار : 71415

درخواست دبیرکل ناتو از کره‌جنوبی برای افزایش حمایت‌ نظامی از اوکراین

درخواست دبیرکل ناتو از کره‌جنوبی برای افزایش حمایت‌ نظامی از اوکراین

دبیرکل ناتو امروز (دوشنبه) با مثال زدن کشورهای دیگری که پس از حمله روسیه به اوکراین سیاستشان مبنی بر عدم کمک تسلیحاتی به کشورهای در حال جنگ را تغییر دادند، از کره جنوبی خواست پشتیبانی نظامی خود را از اوکراین افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در اولین مقصد تور سفرهایش که شامل هم ژاپن می‌شود، وارد شهر سئول شده است. هدف از سفرهای استولتنبرگ، تقویت روابط با این کشورهای متحد با آمریکا در مواجهه با جنگ در اوکراین و افزایش رقابت با چین است.

او در سخنرانی در محل انستیتوی مطالعات پیشرفته Chey در سئول، از کره جنوبی بابت کمک‌های غیر مهلک که به اوکراین ارائه داده تشکر کرد، اما همچنین از این کشور خواست تا اقدامات بیشتری در این راستا انجام دهد و بر "نیاز مبرم" اوکراین به مهمات تاکید کرد.

وی اظهار کرد: "من از جمهوری کره (کره جنوبی) می‌خواهم مساله مشخص حمایت نظامی را ادامه دهد و تشدید کند. در نهایت، گرفتن تصمیم در این مورد به عهده شماست، اما من می‌گویم، چند کشور متحد ناتو که سیاستشان عدم صدور سلاح به کشورهای درگیر در جنگ بود، اکنون این سیاست را تغییر داده‌اند."

استولتنبرگ در نشست‌هایش با مقامات ارشد کره جنوبی استدلال کرد که رویدادهای اروپا و آمریکای شمالی با اتفاقات دیگر مناطق مرتبط هستند و این ائتلاف می‌خواهد با افزایش شراکت‌های خود در آسیا به مدیریت تهدیدات جهانی کمک کند.

کره جنوبی از زمان آغاز جنگ اوکراین، با امضای توافقات قابل توجهی، صدها تانک، هواپیما و سایر تسلیحات را برای لهستانی که عضو ناتوست ارسال کرده، اما یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی گفته، مخالفت قانون کشورش با ارائه تسلیحات به کشورهای درگیر در جنگ کار سئول را برای ارائه سلاح به اوکراین دشوار کرده است.

استولتنبرگ متذکر شد، کشورهایی مانند آلمان، سوئد و نروژ سیاست‌های مشابهی داشتند اما آنها را تغییر دادند. او با اشاره به اوکراین گفت: "اگر ما نمی‌خواهیم استبداد و خودکامگی پیروز شود، آنها به سلاح نیاز دارند، این واقعیت است."

این دبیرکل ناتو خاطر نشان کرد: "شدیدا مهم است که روسیه در این جنگ پیروز نشود، نه تنها به خاطر اوکراینی‌ها، بلکه همچنین به خاطر جلوگیری از ارسال این پیام نادرست به رهبران مستبد، از جمله در پکن، مبنی بر اینکه می‌توانند با توسل به زور به آنچه می‌خواهند برسند."

استولتنبرگ با اشاره به "توانمندی‌های نظامی فزاینده پکن و رفتار تحکم‌آمیز آن" در منطقه گفت: "گرچه چین دشمن ناتو نیست، اما جایگاهش در دستور کار ناتو بسیار بالاتر رفته است."

او خاطر نشان: "ما معتقدیم که باید با چین بر سر موضوعاتی مانند کنترل تسلیحات، تغییرات آب و هوایی و سایر مسائل تعامل داشته باشیم. اما در عین حال، ما صراحتا می‌دانیم که چین ارزش‌ها، منافع و امنیت ما را با چالش مواجه می‌کند."

همچنین کره شمالی در بیانیه‌ای که روز دوشنبه توسط رسانه‌ دولتی این کشور منتشر شد، سفر اخیر استولتنبرگ را "پیش‌درآمدی برای تقابل و جنگ" دانست و اعلام کرد، این سفر ابرهای سیاه "جنگ سرد جدید" را به منطقه آسیا-اقیانوسیه می‌آورد.

کره جنوبی سال گذشته میلادی اولین هیات دیپلماتیک خود را در ناتو تاسیس کرد و متعهد شد که همکاری بر سر مسائلی نظیر عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی، دفاع سایبری، مبارزه با تروریسم، پاسخ به بلایا و سایر حوزه‌های امنیتی را تعمیق بخشد.

همچنین سفر رئیس ناتو در حالی انجام شده که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز قرار است امروز دوشنبه برای گفتگو با لی جونگ ساپ، همتای خود در کره جنوبی، وارد سئول شود.

استولتنبرگ روز دوشنبه بر اهمیت گسترش بازدارندگی هسته‌ای آمریکا برای کره جنوبی تاکید کرد و گفت که این موضوع در بحبوحه تهدیدات هسته‌ای فزاینده پیونگ‌یانگ "وظیفه بسیار مهمی" ایفا می‌کند.

دبیرکل ناتو بیان داشت: "فکر می‌کنم درک این نکته مهم است منظور ما از آنچه گسترده کردن بازدارندگی می‌خوانیم، این است که متحدان ناتو و همچنین برخی از شرکای ناتو، مانند کره جنوبی که سلاح‌های هسته‌ای متعلق به خود ندارند، تحت پوشش بازدارندگی هسته‌ای که آمریکا ارائه می‌کند، قرار بگیرند. از این طریق می‌توان از گسترش سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کرد."

وی همچنین تاکید کرد، ناتو تا زمانی که تسلیحات هسته‌ای وجود داشته باشد "یک ائتلاف هسته‌ای" باقی خواهد ماند و گفت اگر متحدان ناتو از جمله آمریکا و فرانسه در بحبوحه تهدیدات هسته‌ای روسیه، چین و کره شمالی از دست سلاح‌های هسته‌ای خود خلاص شوند، "جهان خطرناک‌تر خواهد بود."

او اضافه کرد: "بنابراین ما فکر می‌کنیم تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود دارند، تا زمانی که می‌بینیم قدرت‌های استبدادی این سلاح‌ها را در روسیه دارند و سرمایه‌گذاری زیادی برای بسیج آن‌ها انجام می‌دهند و آنچه چین انجام می‌دهد و تعداد تسلیحاتش را افزایش می‌دهد و کارهای کره شمالی در این زمینه را می‌بینیم، پس بازدارندگی هسته‌ای هنوز وظیفه بسیار مهمی برای انجام دادن دارد."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha