• یکشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1401110906979
  • خبرنگار : 71660

آیا ارسال مداوم تسلیحات به اوکراین، آمادگی نظامی و امنیت آمریکا را کاهش می‌دهد؟

آیا ارسال مداوم تسلیحات به اوکراین، آمادگی نظامی و امنیت آمریکا را کاهش می‌دهد؟

«هم‌زمان با اینکه ایالات متحده آمریکا به ارسال تجهیزات به اوکراین ادامه می‌دهد، سوالاتی را در این خصوص برمی‌انگیزد که آمریکا تا چه مدت از ذخایر خود به اوکراین سلاح خواهد داد و اینکه آیا این مسئله تاثیری بر امنیت خود ایالات متحده خواهد گذاشت؟»

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری هیل در گزارشی نوشت: «از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، آمریکا درخصوص ارسال بیش از ۲۷ میلیارد دلار تسلیحات به کی‌یف متعهد شده است، اما با این حال هیچ نشانه‌ای از کاهش ارسال تسلیحات از سوی واشنگتن دیده نمی‌شود.

اما کارشناسان چنین پرسشی را مطرح می‌کنند که "اگر درگیری دیگری با چین در آینده نزدیک رخ دهد، آمادگی نظامی آمریکا چطور خواهد بود؟" این نگرانی به دنبال گزارش اخیر "مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی" (CSIS) مبنی بر عدم آمادگی صنعت دفاع آمریکا برای یک "جنگ احتمالی با چین" عنوان شد.

کمبود موشک‌های دوربرد و تسلیحات هدایت‌شونده از دیگر موارد نگران‌کننده‌ای بود که این گزارش منتشر کرد؛ طبق گفته این اندیشکده، آمریکا اگر بر سر مسئله تایوان، با چین وارد جنگ شود، در کمتر از یک هفته با "کمبود تسلیحات" مواجه خواهد شد.

ست جونز، نویسنده این گزارش تصریح کرد: جنگ اوکراین کمبودهایی را در صنعت دفاعی ایالات متحده آمریکا ایجاد کرده است. علاوه بر این مسئله، زمان زیادی باید صرف تولید این تسلیحات شود و در حال حاضر برای افزایش سرعت این کار "بسیار دیر" شده است.

از مسائل مهم و داغی که بر سر آن بحث و گفت‌وگو می‌شود این است که چه مدت زمان طول می‌کشد تا آمریکا به خارج‌ سازی ذخایرش ادامه دهد و شرکت‌های دفاعی آمریکا با چه مقدار سرعت می‌توانند این مهمات را تولید و جایگزین کنند.

تقریبا از یک سال گذشته، واشنگتن متعهد شده تا هر چیزی از کلاه ایمنی گرفته تا سیستم‌های پیشرفته از جمله انواع موشک‌ها و سیستم‌های دفاع هوایی را به اوکراین ارسال کند. اما جنگ میان مسکو و کی‌یف که در حال حاضر هیچ پایانی در انتظارش نیست، ضعف صنعت دفاع آمریکا را به نمایش گذاشته است.

در اوت ۲۰۲۱ با خروج آمریکا از افغانستان، آمریکا برای اولین بار ظرف ۲۰ سال گذشته مستقیما در درگیری حضور نداشت، بنابراین تولید تسلیحات و مهمات این کشور با کاهش همراه بوده است. علاوه بر این موارد، طبق گفته‌های شرکت‌های دفاعی آمریکا، تاخیر در تولید و کمبود نیرو به دلیل همه‌گیری کرونا از دیگر عواملی بود که موجب کاهش سرعت تولید تسلیحات ایالات متحده آمریکا شده است.

همچنین، جونز معتقد است که تولیدکنندگان دفاعی دهه‌هاست که متناسب با جنگ‌های افغانستان و عراق و همچنین عملیات ضدتروریسمی خاورمیانه کار می‌کنند و با این حساب، تقاضای کمتری برای تسلیحات و مهمات مخصوص جنگ‌های اصلی شده است.

اما با این حال، پنتاگون همچنین اصرار می‌ورزد که "جای هیچ نگرانی وجود ندارد."

در ماه مه پس از آنکه قانونگذاران مجلس سنا گفتند، آمریکا چگونه می‌خواهد مهماتی را که به خارج ارسال می‌کند، جایگزین کند، لوید آستین، وزیر دفاع این کشور خاطرنشان کرد که ارتش آمریکا در زمینه مهمات با "کاهش مواجه نخواهد شد."

آستین در آن زمان به قانونگذاران سنا گفت: بسیار حیاتی و مهم است که نسبت به حفظ حداقل سطح مهمات و ذخایر خود اطمینان حاصل کنیم و همچنین مطمئن باشید که اجازه نخواهیم داد که مهمات حیاتی ما کاهش پیدا کند.

همچنین ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون این هفته با بی‌توجهی به سوالات و نگرانی‌ها درخصوص کمبود مهمات، گفت: ارتش آمریکا اقدامی انجام نخواهد داد که توانایی یا سطح آمادگی خود را تحت تاثیر قرار دهد.

اما با این حال، همچنان نگرانی‌ها برطرف نشده‌اند.

در ماه نوامبر، سی‌ان‌ان گزارش داد که ذخایر پنتاگون از جمله برخی موشک‌ها و گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری با روند کاهشی مواجه است.

مارک کانسیان، مشاور ارشد "مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل" نیز اخیرا در تحلیلی نوشت: برخی از تجهیزات در انبارهای تسلیحاتی ایالات متحده رو به کاهش است و ذخیره‌ مجدد آنها ممکن است سال‌ها طول بکشد.

همچنین کالین کاهل، معاون وزارت دفاع آمریکا در ماه نوامبر به خبرنگاران گفت: بی‌شک ارسال مداوم تسلیحات به اوکراین؛ ذخایر آمریکا و صنعت دفاعی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

اما گویا هنوز دلیلی برای خوشبینی وجود دارد.

جونز گفت، پنتاگون نسبت به این مسائل آگاه است و می‌تواند با ایجاد قراردادهای چند ساله با تولیدکنندگان دفاعی، مهماتی را تولید کند. با این حال، پنتاگون روز چهارشنبه اعلام کرد که قرار است طی دو ماه آینده مهماتی جایگزین شود. از طرفی، شرکت‌های صنایع دفاعی هم علناً گفتند که مشغول فعالیت‌هایی جهت افزایش تولیدات خود هستند. اگرچه شرکت لاکهید مارتین طی مصاحبه با هیل به مسئله افزایش تولیدات اشاره کرد، اما شرکت دفاعی "ریتون" و "نورثروپ گرومن" هنوز در این خصوص واکنشی نشان نداده‌اند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha